Paljon onnea 60-vuotias Mini – tässä kattava katsaus historiaan

Kaikkien tuntema Mini on saavuttanut 60 vuoden iän. Auton historia on kiehtova ja täynnä mielenkiintoisia käänteitä.

Pikkuautojen malliesimerkkinä usein toimiva Mini on täyttänyt 60 vuotta ja Teknavi tahtoo liittyä onnittelijoiden joukkoon. British Motor Corporation (BMC) julkisti uuteen ja mullistavaan pikkuautoon pyrkineen kehitystyönsä lopputuloksen 26.8.1959 melkoisin seurauksin. Vasta vuosia myöhemmin on selvinnyt kuinka merkittävästä automallista oli kyse.

Pieni ja pippurinen auto tuotiin markkinoille kahtena vaihtoehtona, jotka olivat Morris Mini-Minor ja Austin Seven. Lähes identtisten sisarusten julkaisu samaan aikaan kuvasti hyvin, kuinka laaja merkkipaletti BMC:llä oli tarjota markkinoille. Molemmat vaihtoehdot olivat kaksiovisia ja nelipaikkaisia – ne erotti käytännössä vain keulamaskista ja pölykapseleista.

Mini yhdisti suuret sisätilat minimaalisiin ulkomittoihin ja hyvään ajettavuuteen osin aivan auton nurkkiin sijoitettujen pyörien ansiosta. Samaan pakettiin lyötiin vielä maltillinen polttoaineenkulutus ja erittäin houkutteleva hinnoittelu. Näin kasassa olikin se vaatimuslista, jonka Minin suunnitellut Alec Issigonis aikanaan BMC:n johdolta sai.

Vain 3,05 metriä pitkä auto maksoi uutena 496 puntaa. Vaikka lyhyt mitta nostaa metrihintaa, tarjosi Mini paljon vastinetta rahalle. Se sopi hienosti pieniin parkkiruutuihin ja laihoille lompakoille, mutta tavaratilaa oli silti tarjolla 195 litran verran.

Sen ajo-ominaisuudet ja keveys tekivät siitä pian suositun myös ajamisesta nauttivien keskuudessa. Sekä Morris Mini-Minor että Austin Seven etenivät saman poikittain eteen asennetun nelisylinterisen 34-hevosvoimaisen noin 0,85-litraisen moottorin turvin. Näin ollen myös suorituskyky oli identtinen.

Lisää vaihtoehtoja

Samaan aikaan BMC, Issigonis etunenässä, suunnitteli jo tulevaa. Heti seuraavana vuonna mallipalettiin lisättiin Mini Van ja pian tästä muokattiin farmarimalli (Mini Estate) lisäämällä takaosaan lasipintaa näkyvyyden kohentamiseksi. Tulipa tarjolle myös lava-auto Mini Pick-Up.

Legendan luomisessa suurinta roolia kantaa kuitenkin kiistatta Mini Cooper. Moottoriurheilun puolella jo komeasti ansioitunut insinööri John Cooper oli huomannut Minin potentiaalin ja kiinnostunut rakentamaan sen pohjalta suorituskykyisemmän malliversion – onneksi Alec Issigonis sattui kuulumaan miehen ystäväpiiriin. John Cooper saikin BMC:n johdolta luvan rakentaa 1 000 kappaleen erän Mini Cooperia, jota varten esimerkiksi moottori kasvatettiin litraiseksi tarjoamaan 55 hevosvoiman huipputeho.

Markkinoille syyskuussa 1961 tuotu Mini Cooper sai lämpimän vastaanoton ja ainoa kaivattu muutos oli saada vielä lisää tehoa. Näin ollen Issigonis ja Cooper kasvattivat moottorin tilavuuden 1,071 litraan nostaen huipputehon 70 hevosvoimaan. Syntynyt Mini Cooper S pärjäsi katujen lisäksi rallipoluilla ja Rauno Aaltonen nappasi sillä luokkavoiton Monte Carlossa vuonna 1963. Mini Cooper S jatkoi menestymistään saavuttaen kolme yleiskilpailun voittoa (1964, 1965, 1967) haastavassa Monte Carlon rallissa.

Vuonna 1964 BMC toi markkinoille, alun perin asevoimille suunnitellun, varsin avoimella korilla varustetun Mini Moken. Vuonna 1969 seurasi Mini Clubman. Kyseessä oli hieman suurempi malli, joka erosi etupäänsä osalta alkuperäisestä Ministä. Ministä nähtiin useita erikoismalleja 1970-luvulla, kunnes 80-luvun alkupuolella mallipalettia alettiin karsimaan kovalla kädellä.

Pian jäljelle jäi vain yksi malli – alkuperäinen Mini, jonka litrainen moottori tuotti tässä vaiheessa 40 hevosvoimaa. Ostajia riitti yhä tuolloinkin ja 5. miljoonas Mini valmistui Longbridgen tehtaalta vuonna 1986. Mini Cooper palasi mallistoon vuonna 1990.

Klassikoksi kohonneen Minin tuotanto päättyi lopulta vasta vuonna 2000. Vuodesta 1959 alkaen ehdittiin valmistaa yli 5,3 miljoonaa Miniä ja se on sellaisenaan uskomaton suoritus. Tarina ei kuitenkaan ollut lopullisesti ohi.

Uusi alku

Alle vuoden tauon jälkeen brändi herätettiin henkiin. BMW oli ostanut Rover Groupin jäänteet jo vuonna 1994 ja Mini oli osa kauppaa. Uusi omistaja esitteli ajatuksen täysin uudesta Ministä ensimmäistä kertaa Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 1997.

Sarjatuotantomalli näki päivänvalon Berliinin autonäyttelyssä vuonna 2000 tutuilla Minin piirteillä päivitettynä uuden vuosituhannen vaatimuksiin. Vuotta myöhemmin malli oli jo tarjolla tutusti etuvetoisena, eteen poikittain asennetulla nelisylinterisellä moottorilla, pienillä ylityksillä ja neljälle hengelle suunnitelluilla tiloilla. Mini Cooper varustettiin 115 hevosvoimaisella ja Mini One 90 hevosvoimaisella moottorilla.

Auto oli toki ulkomitoiltaan merkittävästi suurempi ja painavampi kuin alkuperäinen Mini, mutta mittasuhteet ja yleisilme oli säilytetty. Vuonna 2004 tuo mallipaletti laajeni kattamaan myös avoauton.

Vuonna 2007 markkinoille tuotiin Mini Clubman. Viimeksi mainittu oli 24 senttimetriä aiemmin nähdystä Ministä jatkettu shooting brake, mutta sisälsi useita erikoisuuksia. Tavaratilan luukku koostui kahdesta ovesta edeltäjänsä tapaan ja auton oikealla puolella oli puolimittainen kaappariovi helpottamaan kulkua takapenkille. Vuonna 2010 tarjolle tuli Mini Countryman.

Viimeisimmät versiot

Nykyinen Mini on vuodelta 2014. Mallivalikoima kattaa 3- ja 5-ovisen lisäksi Clubmanin, Countrymanin ja avomallin. Osa näistä on saatavilla myös nelivetoisena ja ladattavana hybridinä.

Tulevaisuudessa Mini nähdään myös täysin paikallispäästöttömänä ja teknisesti moottorin osalta lähes äänettömänä. Sähköinen Mini Cooper SE liittyy mallivaihtoehtojen joukkoon vuoden 2020 puolella. Sähkömoottorille on jo ilmoitettu huipputeho 135 kilowattia (184 hv) ja toimintamatka tulee olemaan noin 250 kilometriä. Aika näyttää kuinka pitkälle Mini kantaa, mutta hiipumisen merkkejä ei ole ilmassa.

Kuvat: Valmistaja

Lue lisää Ministä:
Nyt tulee raju Mini! Tehokkaampi ja nopeampi kuin koskaan ennen
Koeajossa ladattava metsien mies
Tänään tv:ssä: Markku Alén kaahaa konepelti pystyssä Ouninpohjassa
Koeajossa kaikkien aikojen suurin Mini

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden avausjakson ensiesitys nähdään maanantaina 16.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat su 22.9. klo 14.30 ja ma 23.9. klo 14.00 MTV3:lla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.