Frankfurtin autonäyttely: Top 5 konseptit

Teknavi listasi Frankfurtin autonäyttelyn viisi parasta konseptiautoa.

1. Mazda Koeru (pääkuvassa)
Mazda linjakas konsepti on veistoksellisen kaunis ja ansaitsee siksi paikkansa tämän listan kärjessä. Usein konseptiautoihin tungetaan niin paljon erilaisia muotoiluelementtejä, että päätä särkee parin minuutin katselun jälkeen. Mazdaa voisi katsella tuntikausia. Ja se tulee myös tuotantoon lähes tällaisena. (Lue ja katso tästä lisää Koerusta)

2. Honda Project 2 & 4
Hondalta löytyy monenlaista osaamista, ja nyt auto- ja moottoripyöräpuoli ovat tehneet erinomaista työtä yhdistämällä nämä kaksi maailmaa. Tuloksena on kevyt, radikaali ja innostusta herättävä konsepti. Moottoripyörän osat pitävät konseptin painon niin alhaisena, että hauskanpito on taattua neljälläkin pyörällä. (Lue tästä lisää Hondan konseptista)

3. Porsche Mission E
Panamera ei ole varsinaisesti nätti auto, eikä ole Cayennekaan. Macan on toistaiseksi kaunein 4-ovinen auto, jonka Zuffenhausenista saa, mutta tämä saattaa muuttua pian. Mission E -konsepti pistää miettimään, onko Porsche tekemässä uuden mallisarjan Panameran alapuolelle? Konseptin mielenkiintoa lisää vielä se, että se kulkee pelkällä sähköllä. Tuotantoon 2019. (Lue tästä lisää Porschen konseptista)

4. Citroën Cactus Concept M
Cactus toi Citroënin uudelle leikkisälle ja luovalle aikakaudelle, ja katon poistaminen lisää auton leikkisyyttä entisestään. Kirjain M viittaa luonnollisesti legendaariseen Mehariin, joita näkee eteläisessä Ranskassa yhä. M jää valitettavasti kuitenkin pelkäksi konseptiksi, sitä ei kannata odottaa tuotantoon. (Lue tästä lisää Cactus-konseptista)

5. Audi e-tron quattro
Audin pelkällä sähköllä kulkeva maasturi on yllättävän sulavalinjainen. Jo uusi Q7 näyttää sutjakalta, mutta konsepti on vielä menevämmän näköinen. Uskon, että tämä on oikea tyylisuunta kehitysputkessa olevaan Audi Q6:een. Antaa BMW:n ja Mercedeksen pullistella muskeleitaan, ne näyttävät e-tron quattroon verrattuna dinosauruksilta. (Katso tästä haastattelu, jossa Audin Suomi-pomo kommentoi Audi A4:n lisäksi ”Audi Q6:sta”)