CLS-mallisto saa uuden 9G-Tronic-automaattivaihteiston

Mercedes esitteli uuden yhdeksänportaisen automaattivaihteistonsa reilu vuosi sitten E 350 BlueTec-malliin. Nyt vaihteisto tulee vakiovarusteeksi myös CLS-sarjan neljän moottorivaihtoehdon yhteyteen.

Uusi 9G-Tronic on edeltäjäänsä taloudellisempi ja mukavampi. Vaihteiden suuremman määrän ja pitempien välityssuhteiden myötä autojen kulutus- ja päästölukemat on saatu aikaisempaa alhaisemmiksi. Esimerkiksi CLS 220 CDI BlueTec A:n keskikulutus on 4,6 l/100km ja CO2-päästöt 122 g/km.

Uudessa vaihteistossa on mukavuuden lisäksi kiinnitetty huomiota käytettävyyteen. Vaihtoajat ovat lyhentyneet erityisesti urheilullisella S-moodilla ajettaessa sekä käsin vaihdettaessa. Jarrutusten ja kiihdytysten aikana on myös mahdollista ”hypätä” yhden tai useamman vaihteen yli, jos ajo-olosuhteet sen sallivat. Parantuneen värähtelyjen vaimennuksen ansiosta autoilla voidaan ajaa entistä matalammilla kierrosluvuilla ja esimerkiksi 120 km/h nopeudella 9. vaihteella moottorin kierrosluku on ainoastaan 1350 minuuttikierroksen tuntumassa.

9G-Tronic-vaihteisto on kahdesta lisävaihteesta huolimatta edeltäjäänsä kompaktimpi ja kevyempi. Tästä huolimatta vaihteisto kestää jopa 1000 newtonmetrin väännön ja sitä on mahdollista käyttää taka- ja nelivetoisissa malleissa sekä lisäksi hybridi- ja plug-in-hybridijärjestelmien yhteydessä. Vaihteisto tullaankin näkemään lähes kaikissa automaattivaihteistoja käyttävissä Mercedeksen mallisarjoissa. Kompaktiluokan malleissa käytetään Mercedeksen 7G-DCT-kaksoiskytkinvaihteistoa.