Kuvaspesiaali: Mikä inspiroi automuotoilijoita?

Kysyimme kuudelta huippudesignerilta, mikä on klassikko, mikä oli heidän nuoruuden ihanneautonsa ja mikä on muotoiluikoni.

​Audin Marc Lichten suosikit löytyvät yllätys yllätys Audin leiristä. Mukana toki yksi Porsche.​
​Audin Marc Lichten suosikit löytyvät yllätys yllätys Audin leiristä. Mukana toki yksi Porsche.​
Lichten valitsema klassikko: Audi Sport quattro. "Audi on yhtä kuin quattro. Tämä auto on nelivedon ruumiillistuma."​​​
Lichten valitsema klassikko: Audi Sport quattro. "Audi on yhtä kuin quattro. Tämä auto on nelivedon ruumiillistuma."​​​
Lichten valitsema nuoruuden ihanne: Audi 90 quattro IMSA-GTO. "Korisarja ja tekniikka luovat autolle koko sen olemuksen. Siksi tämä on yksi suosikkejani."​​​
Lichten valitsema nuoruuden ihanne: Audi 90 quattro IMSA-GTO. "Korisarja ja tekniikka luovat autolle koko sen olemuksen. Siksi tämä on yksi suosikkejani."​​​
Lichten valitsema ikoni: Porsche 911 Carrera RS 2.7. "Design-ikoni, joka on inspiroinut minuakin. Yksinkertainen on kaunista. Ja kaikki tunnistavat sen heti."​​​
Lichten valitsema ikoni: Porsche 911 Carrera RS 2.7. "Design-ikoni, joka on inspiroinut minuakin. Yksinkertainen on kaunista. Ja kaikki tunnistavat sen heti."​​​

—–

Opelin Mark Adams hehkuttaa muun muassa Lamborghinin muotoilua.​​
Opelin Mark Adams hehkuttaa muun muassa Lamborghinin muotoilua.​​
Adamsin valitsema klassikko: Jaguar E-type. "Sen muoto vetoaa suoraan tunteisiin. Yksi niistä autoista, jonka olisin mieluusti piirtänyt itse. Taideteos."​​
Adamsin valitsema klassikko: Jaguar E-type. "Sen muoto vetoaa suoraan tunteisiin. Yksi niistä autoista, jonka olisin mieluusti piirtänyt itse. Taideteos."​​
Adamsin valitsema nuoruuden ihanne: Ferrari 308 GTB. "Kasvoin 70-luvulla, ja Ferrarin muodot kiinnostivat minua niin paljon, että halusin ryhtyä automuotoilijaksi."​​
Adamsin valitsema nuoruuden ihanne: Ferrari 308 GTB. "Kasvoin 70-luvulla, ja Ferrarin muodot kiinnostivat minua niin paljon, että halusin ryhtyä automuotoilijaksi."​​
Adamsin valitsema ikoni: Lamborghini Miura. "Urheiluautot ovat muotoilun temppeleitä. Tämä on selvää, kun katsoo Miuraa. Yksinkertaisesti käsittämättömän kaunis auto."​​
Adamsin valitsema ikoni: Lamborghini Miura. "Urheiluautot ovat muotoilun temppeleitä. Tämä on selvää, kun katsoo Miuraa. Yksinkertaisesti käsittämättömän kaunis auto."​​

—–

Porschen Michael Mauer nostaa Opel-muotoilijan tavoin esille Lamborghini Miuraa.​​​
Porschen Michael Mauer nostaa Opel-muotoilijan tavoin esille Lamborghini Miuraa.​​​
Mauerin valitsema klassikko: Lancia Stratos. "Stratos oli niin paljon aikaansa edellä, sen edistykselliset muodot kyseenalaistivat paljon. Tämän avantgardisempi ei auto voi olla."​​
Mauerin valitsema klassikko: Lancia Stratos. "Stratos oli niin paljon aikaansa edellä, sen edistykselliset muodot kyseenalaistivat paljon. Tämän avantgardisempi ei auto voi olla."​​
Mauerin valitsema nuoruuden ihanne: Porsche 911. "Ykkössuosikkini – ja sukupolvella ei ole niin suurta väliä."​​
Mauerin valitsema nuoruuden ihanne: Porsche 911. "Ykkössuosikkini – ja sukupolvella ei ole niin suurta väliä."​​
Mauerin valitsema ikoni: Lamborghini Miura. "Miura on selkeästi kaikista aistillisin auto, jonka tiedän. Sen muodot ovat eeppiset."​​
Mauerin valitsema ikoni: Lamborghini Miura. "Miura on selkeästi kaikista aistillisin auto, jonka tiedän. Sen muodot ovat eeppiset."​​

—–

Hyundain ja Kian Peter Schreyeriä pitää otteessaan E-Type.​
Hyundain ja Kian Peter Schreyeriä pitää otteessaan E-Type.​
Schreyerin valitsema klassikko: Porsche 928. "Monien mielestä ei edes Porsche. Minusta se oli syntyhetkellään todella innovatiivinen."​
Schreyerin valitsema klassikko: Porsche 928. "Monien mielestä ei edes Porsche. Minusta se oli syntyhetkellään todella innovatiivinen."​
Schreyerin valitsema nuoruuden ihanne: Jaguar E-type. "Isäni näytti minulle valokuvan E-typestä, joka maksoi tuolloin 24 000 Saksan markkaa. Sen muodot saivat minut valtaansa ja ovat pitäneet otteessaan siitä saakka."​​
Schreyerin valitsema nuoruuden ihanne: Jaguar E-type. "Isäni näytti minulle valokuvan E-typestä, joka maksoi tuolloin 24 000 Saksan markkaa. Sen muodot saivat minut valtaansa ja ovat pitäneet otteessaan siitä saakka."​​
Schreyerin valitsema ikoni: VW Golf GTI. "Ruutukangaspenkit, mustat puskurit ja kylkilistat ja takahelma… Mahtava auto."​​
Schreyerin valitsema ikoni: VW Golf GTI. "Ruutukangaspenkit, mustat puskurit ja kylkilistat ja takahelma… Mahtava auto."​​

—–

VW-konsernin Walter de Silva on muotoillut mm. Audi A5:n.​
VW-konsernin Walter de Silva on muotoillut mm. Audi A5:n.​
De Silvan valitsema klassikko: Citroën DS. "Upea auto, etenkin alkuperäisessä muodossaan 50-luvulla. Tähän päivään mennessä yksikään toinen auto ei ole ollut yhtä paljon aikaansa edellä."​
De Silvan valitsema klassikko: Citroën DS. "Upea auto, etenkin alkuperäisessä muodossaan 50-luvulla. Tähän päivään mennessä yksikään toinen auto ei ole ollut yhtä paljon aikaansa edellä."​
De silvan valitsema nuoruuden ihanne: Alfa Romeo Giulietta Spider. "Tämä Alfa on ehdottomia suosikkejani. Automuotoilun mestariteos."​
De silvan valitsema nuoruuden ihanne: Alfa Romeo Giulietta Spider. "Tämä Alfa on ehdottomia suosikkejani. Automuotoilun mestariteos."​
De Silvan valitsema ikoni: Audi A5. "Autojen muodot ovat viehättäneet minua pikkupojasta asti. A5 on kaunein sarjatuotantoauto, jonka olen koskaan tehnyt."​
De Silvan valitsema ikoni: Audi A5. "Autojen muodot ovat viehättäneet minua pikkupojasta asti. A5 on kaunein sarjatuotantoauto, jonka olen koskaan tehnyt."​

—–

Mercedes-Benzin Gorden Wagenerin mukaan lokinsiipi-Mersu oli aikaansa edellä.​
Mercedes-Benzin Gorden Wagenerin mukaan lokinsiipi-Mersu oli aikaansa edellä.​
Wagenerin valitsema klassikko: Jaguar E-type. "Keveä perä, korostettu ja pullistettu konepelti… moni Mercedes AMG GT:tä ensi kertaa katsova muistaa sen, miltä tuntui nähdä tämä auto ensimmäisen kerran."​
Wagenerin valitsema klassikko: Jaguar E-type. "Keveä perä, korostettu ja pullistettu konepelti… moni Mercedes AMG GT:tä ensi kertaa katsova muistaa sen, miltä tuntui nähdä tämä auto ensimmäisen kerran."​
Wagenerin valitsema nuoruuden ihanne: Mercedes Typ 320. "Linjakkaat muodot ja katetut pyöränkotelot edustavat minulle estetiikkaa puhtaimmillaan. Sen muodot ovat yhä uskomattoman seksikkäät."​
Wagenerin valitsema nuoruuden ihanne: Mercedes Typ 320. "Linjakkaat muodot ja katetut pyöränkotelot edustavat minulle estetiikkaa puhtaimmillaan. Sen muodot ovat yhä uskomattoman seksikkäät."​
Wagenerin valitsema ikoni: Mercedes 300 SL. "Mahtavat selkeät pinnat, vahva autourheiluperimä – tämä auto oli aikaansa edellä."​
Wagenerin valitsema ikoni: Mercedes 300 SL. "Mahtavat selkeät pinnat, vahva autourheiluperimä – tämä auto oli aikaansa edellä."​