OP testaa uusia mobiilimaksamisen malleja – näilläkö Apple Pay nitistetään?

Kun Applen mobiili- ja verkkomaksupalvelu Apple Pay saapui vihdoin lokakuun lopulla virallisesti Suomeen, nousi sosiaalisessa mediassa jonkinasteinen meteli, kun pankeista ainoastaan Nordea lähti mukaan palveluun. Esimerkiksi OP sai paljon kiukkuisia tviittejä ja Facebook-kommentteja, kun finanssiryhmästä ilmoitettiin, että Apple Payn sijaan katsotaan mahdollisuuksia tuoda eri älypuhelinalustoille yhtenäinen mobiilimaksuratkaisu. Helsingin Messukeskuksessa järjestetyssä Slushissa OP:n digipalveluita kehittävä OP Labs esitteli paria kehitysasteella olevaa vaihtoehtoa Apple Paylle.

Kuvassa OP:n mobiilikassa iPadilla.
Kuvassa OP:n mobiilikassa iPadilla.

Siinä missä Apple Pay ja esimerkiksi Pivo-sovelluksen nykyinen Android-versio käyttävät kaupan kassalla NFC-lähimaksuyhteyttä, käyttävät OP Labsin vaihtoehdot muita teknisiä ratkaisuja. Esimerkkiratkaisuista toinen käyttää yhteydenpitoon ultraääntä, kun taas toinen Bluetooth LE- eli BLE-yhteyttä.

Slushin demoissa maksumahdollisuuksia esiteltiin yhdessä esimerkiksi torimyyjille ja muille pienyrittäjille soveltuvan OP Kassa -palvelun kanssa. BLE-maksaminen käy asiakkaan näkökulmasta vaivattomasti, sillä älypuhelin ottaa langattoman yhteyden kassana toimivaan iPadiin Bluetoothin välityksellä. Edellytyksenä on, että iPadilla on avoinna kassasovellus ja maksamiseen käytettävässä puhelimessa on OP:n Pivo-sovellus joko avoinna tai taustalla pyörimässä. Käyttäjän ei tarvitse kuin avata puhelimen lukitus, ja maksu tapahtuu käyttämällä puhelinta Bluetooth-signaalia vahvistavan magneetin läheisyydessä.

 

Asiakas tekee maksun käyttämällä Pivo-sovellusta käyttävää puhelinta magneetilla, joka vahvistaa Bluetooth-signaalia ja kertoo kassalle, miltä laitteelta maksu otetaan. Esimerkin magneetti on Pivo-tarralla varustettu jääkaappimagneetti.
Asiakas tekee maksun käyttämällä Pivo-sovellusta käyttävää puhelinta magneetilla, joka vahvistaa Bluetooth-signaalia ja kertoo kassalle, miltä laitteelta maksu otetaan. Esimerkin magneetti on Pivo-tarralla varustettu jääkaappimagneetti.

Toinen OP Labsin esimerkeistä käytti maksamiseen ultraääntä. Esittelijöiden mukaan ultraääni toimii luotettavasti myös meluisassa messuhallissa ja jopa kymmenien metrien etäisyydellä. Käytännössä maksu hoituu niin, että kassana toimiva älylaite, esimerkiksi iPad tai Android-älypuhelin, lähettää ultraääntä, jonka asiakkaan puhelin tunnistaa Pivo-sovelluksen ollessa avoinna. Asiakkaan puhelin tunnistuu kassalaitteelle, minkä jälkeen myyjä varmistaa kyseessä olevan oikean asiakkaan ja asiakas vahvistaa maksun sovelluksessa pyyhkäisyllä.

OP:n mobiilikassa voi keskustella asiakkaan älypuhelimen kanssa myös ultraäänellä.
OP:n mobiilikassa voi keskustella asiakkaan älypuhelimen kanssa myös ultraäänellä.

Yhteistä molemmille OP Labsin esittelemille maksujärjestelmille on, että ne vaativat älypuhelinsovelluksen lisäksi myös yhteensopivan kassajärjestelmän maksupäätteineen, kun taas NFC-maksaminen ja esimerkiksi Apple Pay toimii millä tahansa lähimaksua tukevalla päätteellä. Esimerkeistä ultraäänijärjestelmä ei asiakkaan näkökulmasta näyttänyt erityisen näppärältä, mutta BLE-maksaminen vaikutti kohtuullisen helpolta. OP kehittää BLE-järjestelmää yhdessä kassa- ja pääteratkaisuja toimittavan Netsin kanssa, mikä helpottaa mahdollisen uuden maksujärjestelmän laajaa käyttöönottoa. Esimerkiksi Tanskassa BLE-maksaminen on jo yleisesti käytössä.

Apple Payn etuna on sen yhteensopivuus tavallisten lähimaksupäätteiden kanssa, eli se toimii vaivatta myös ulkomailla matkustettaessa. OP:n kehittämät ratkaisut sen sijaan vaativat omat järjestelmänsä, eikä niitä välttämättä esimerkiksi koskaan nähtäisi Pohjoismaiden ulkopuolella. Apple Paystä kysyttäessä OP:ltä kerrottiin, ettei ajatusta edelleenkään ole haudattu, vaan tilanteen kehittymistä seurataan. Nyt Slushissa nähdyt järjestelmät ovat vielä kehitys- ja testausasteella, eikä ”lopullisia” ratkaisuja ole vielä tehty.

Kassabotti mahdollistaa helpot verkko-ostokset Facebookin Messengerissä.
Kassabotti mahdollistaa helpot verkko-ostokset Facebookin Messengerissä.

Lähi- ja mobiilimaksuratkaisujen lisäksi OP esitteli Slushissa sen chatbot- eli kassabottiratkaisuja. Niiden avulla asiakaspalvelua ja myyntiä voi siirtää botin tehtäväksi Facebookin Messengerissä. Esimerkiksi Kotipizzan KotiBotti on kehitetty yhdessä OP:n kanssa. Sen avulla voi pizzan tilata Messengerissä ja maksun hoitaa nopeasti Pivo-sovelluksella.