Varo tätä verkkokauppaa - Puhelinfix.fi asetettiin mustalle listalle toimittamattomien tilausten takia

Virolaisyrityksen ylläpitämästä verkkokaupasta ei ole suositeltavaa enää tehdä ostoksia.

Euroopan kuluttajakeskus Suomessa kertoo, että Viron kuluttajaviranomainen on asettanut virolaisen Sampobrand OÜ:n mustalle listalleen, koska yritys ei noudattanut virolaisen riidanratkaisuelimen antamaa ratkaisusuositusta. Lukuisat kuluttajat ovat valittaneet Sampobrand OÜ:n suomenkielisestä, mobiililaitetarvikkeita myyvästä Puhelinfix.fi-verkkokaupasta. Valtaosa valituksista koskee toimittamatta jääneitä tuotteita.

Euroopan kuluttajakeskus varoitti Puhelinfix.fi-verkkokaupasta jo kesäkuussa.

Suomen Euroopan kuluttajakeskus on saanut kuluttajilta kuluneen vuoden aikana noin 120 yhteydenottoa Puhelinfix.fi-verkkokaupasta. ”Olemme välittäneet osan tapauksista sovitteluun Viron Euroopan kuluttajakeskukseen. Nämä tapaukset eivät kuitenkaan ratkenneet sovittelulla, sillä yritys ei vastannut Viron Euroopan kuluttajakeskuksen yhteydenottoihin. Ohjeistimme kuluttajia viemään tapauksensa käsiteltäväksi Viron riidanratkaisuelimeen, joka antoi ensimmäisen ratkaisunsa tämän vuoden heinäkuussa. Yritys asetettiin mustalle listalle, koska se ei noudattanut elimen antamaa suositusta siitä, miten virhe tulisi hyvittää kuluttajalle”, kertoo Euroopan kuluttajakeskus tiedotteessaan.

Puhelinfix.fi myy mobiililaitteiden tarvikkeita, kuten puhelimien, tablettien ja älykellojen panssarilaseja.

Euroopan kuluttajakeskus antaa myös toimintaohjeet niille asiakkaille, jotka eivät ole saaneet tilaamiaan tuotteita sovitun toiminta-ajan puitteissa.

Tässä tapauksessa yritykselle tulee lähettää kirjallinen valitus. ”Yritys ei välttämättä vastaa reklamaatioon, mutta kuluttajan on kuitenkin hyvä reklamoida omien oikeuksiensa turvaamiseksi, kertoo Euroopan kuluttajakeskus.

”Jos olet maksanut luottokortilla tilaamasi tuotteen, jota ei ole toimitettu tai joka on virheellinen, sinulla on mahdollisuus vaatia maksu takaisin luottokorttiyhtiöltäsi. Pankkikorttimaksun ollessa kyseessä tarkista pankkisi sopimusehdoista, onko sinulla niiden perusteella vastaava oikeus. Korttiyhtiöiden verkkosivuilta löytyy yleensä valmis lomake maksunpalautusvaatimuksen tekoon esimerkiksi hakusanalla ’korttireklamaatio'”, ohjeistaa kuluttajakeskus.

Puhelinfix.fissä maksutapana tarjolla ovat olleet myös lasku ja osamaksu, ja niiden osalta Euroopan kuluttajakeskus kehottaa olemaan yhteydessä maksunvälittäjänä toimineeseen Paytrailiin. Paytrailin sähköpostiosoite on asiakaspalvelu@paytrail.com ja puhelinnumero 020 7181820.

Jos ongelma ei ratkea eikä ole mahdollista tehdä korttireklamaatiota tai kääntyä Paytrailin puoleen, Euroopan kuluttajakeskus kehottaa harkitsemaan asian viemistä oikeuteen eli käynnistämään eurooppalaisen maksamismääräysmenettelyn tuomioistuimessa. Kuluttajakeskuksen mukaan menettelystä asianosaisille aiheutuvat kulut ovat yleensä kohtuulliset. Maksuvaikeuksiin ajautuneelta yritykseltä rahoja ei kuitenkaan välttämättä saa takaisin tälläkään toimenpiteellä.