Uusi suomalainen Tietoturvamerkki viestii jatkossa älylaitteen tietoturvallisuudesta – nämä laitteet saivat merkin ensimmäisenä

Suomessa tulee käyttöön uusi Tietoturvamerkki, jonka on tarkoitus viestiä tietoturvallisuutensa osalta testatusta tuotteesta.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan Suomi aloittaa älylaitteiden turvallisuuden varmistamisen ensimmäisenä Euroopassa –

Uusi Tietoturvamerkki takaa kuluttajalle, että laitteen tietoturvan perusominaisuudet ovat kunnossa. Tietoturvamerkki voidaan myöntää sertifiointiprosessin läpäisseille verkottuneille älylaitteille. Sertifiointiprosessin kriteerit perustuvat EN 303 645 -standardille. Traficom haluaa Tietoturvamerkillä lisätä kuluttajien tietoisuutta tietoturvasta ja laitteiden tietoturvallista käyttöä.

Tietoturvan merkitys on viime aikoina kasvanut muun muassa kodin älylaitteiden yleistyessä.

Koska laitteet myös keräävät jatkuvasti tietoa käyttäjistään, tulee niiden tietoturvallisuuteen kiinnittää yhä tarkemmin huomiota, huomauttaa Traficomin. Kun kodin verkkoon liitettyjen laitteiden kuten älytelevisioiden ja -puhelimien ja lelujen tietoturva on kunnossa, vältytään esimerkiksi tietojen väärinkäytöltä, laitteiden haltuunotoilta tai tietovuodoilta.

”Markkinoilla olevien laitteiden tietoturvallisuus vaihtelee, eikä kuluttajilla ole toistaiseksi ollut helppoa tapaa erottaa turvallista laitetta turvattomasta. Nyt julkistettu Tietoturvamerkki vastaa tähän tarpeeseen ja helpottaa ostopäätöksen tekemistä. Sen avulla kuluttajien on helppo tunnistaa riittävän tietoturvallinen laite”, toteaa Traficomin Kyberturvallisuuskeskuksen johtaja Jarkko Saarimäki.

Tietoturvamerkkiä ryhdyttiin viemään aktiivisesti eteenpäin vuoden 2018 loppupuolella. Se on kehitetty Traficomin Kyberturvallisuuskeskuksen pilottiprojektina yhdessä Cozify Oy:n, DNA Oyj:n ja Polar Electro Oy:n kanssa. Ensimmäiset Tietoturvamerkit on nyt myönnetty näiden yritysten tuotteille. Merkin saivat marraskuussa Cozify Hub -älykotisovellus, DNA:n Wattinen -älylämmityspalvelu ja Polar Ignite -fitness-älykello.

”Tuomme Tietoturvamerkin vahvasti esiin kampanjassamme, jonka teemana on ”Osta älylaite, mutta älä sokkona”. Toivomme, että kuluttajat oppivat tunnistamaan merkin ja alkavat aktiivisesti etsiä sillä varustettuja tuotteita. Samalla edistämme tietoturvallisten laitteiden tarjontaa markkinoilla. Toivomme, että mahdollisimman moni tuotevalmistaja haluaa sertifioida tuotteensa. Tavoitteenamme on, että muutaman vuoden kuluessa useimmista kodin elektroniikan tuotekategorioista löytyy Tietoturvamerkillä varustettuja tuotteita”, Saarimäki kertoo.

Tietoturvamerkki.fi-verkkopalvelu tulee jatkossa kertomaan tietoa kaikista merkin saaneista tuotteista kätevästi samassa paikassa.