Snapchatin sukupuolenvaihdos- ja vauvalinssit olivat huikea menestys – sovelluslataukset yli tuplaantuivat

Snapchatin uudet sukupuolenvaihdos- ja vauvalinssit nostivat sovelluksen latausmäärät räjähdysmäiseen kasvuun, Sensor Towerin tilastoista selviää.

Snapchatiin lisättiin 6. toukokuuta nippu uusia linssejä, siis suodattimia. Niiden avulla itsestään sai muokattua vaikkapa vauvan, jolloin pään muotoja pyöristettiin ja ryppyjä siloiteltiin, ja olipa myös sukupuolenvaihdos mahdollinen. Naisista tehtiin stereotyyppisen miehekkäitä muun muassa jykevien leukaperien avulla ja miehistä puolestaan siron naisellisia.

Linssit saavuttivat suursuosion ja nousivat puheenaiheeksi sosiaalisessa mediassa kohottaen Snapchatin latausmäärät vuoden ennätyslukemiin. Ennen uusia linssejä Snapchatia ladattiin noin 600 000 kertaa vuorokaudessa, mutta toukokuun puolivälin tienoilla latausmäärät nousivat yli miljoonaan, jopa kahteen.

Yhteensä sovellusta ladattiin toukokuussa 41,5 miljoonaa kertaa. Parannus huhtikuun 16,8 miljoonaan on huima, ja myös vuoden 2018 toukokuun 17,6 miljoonaa ylitettiin heittämällä.

Snapchatin viikoittaiset latausmäärät viime aikoina. Kohutut linssit julkaistiin 6. toukokuuta.
Snapchatin viikoittaiset latausmäärät viime aikoina. Kohutut linssit julkaistiin 6. toukokuuta.

Ei kuitenkaan ole tarkkaa tietoa, kuinka iso osa latauksista on peräisin kokonaan uusilta käyttäjiltä. Lisäksi latausmäärät eivät kerro, jäivätkö lataajat Snapchatin käyttäjiksi.

Snapilla on muutenkin pyyhkinyt mukavasti vuonna 2019. Yhtiö ylitti tulostavoitteensa vuoden ensimmäisellä neljänneksellä ja vakiokäyttäjien määräkin on hienoisessa nosteessa.