Puhelimella voi nyt vastaanottaa sekä kortti-, käteis- että MobilePay-maksuja – MobilePay toi Mobiilikassan yritysasiakkaille

Vipps MobilePay on esitellyt uuden Mobiilikassa-sovelluksen ensimmäisenä toimintamaistaan Suomessa.

Mobiilikassa muuttaa kauppiaan puhelimen maksupäätteeksi yhdellä sovelluksella. Uusi ratkaisu tarjoaa kolme eri tapaa ottaa maksuja vastaan: lähimaksun kortilla ja puhelimella, MobilePay-maksun ja käteismaksun. Sovelluksen saa ladattua puhelimeen maksutta ja käyttöönottoon menee vain noin vartin verran aikaa. Kauppias maksaa ratkaisun käytöstä vain toteutuneiden maksutapahtumien komission.

Vipps MobilePayn ratkaisu on suunniteltu erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille. Lisäksi Mobiilikassa soveltuu hyvin liikkuvaan myyntiin kulkien taskussa kesän pop-up-tapahtumiin ja markkinoille.

Mobiilikassa-sovellus on saatavilla nyt sekä iOS- että Android-laitteille. Apple mahdollisti hiljattain iPhonen NFC:n käytön maksujen vastaanottamiseen myös Suomessa.

”Tämäntyyppiselle kassalle on ollut kysyntää jo vuosia. Pienyrittäjillä on usein useampi laite ja mahdollisesti vielä jokin varajärjestelmä monimutkaistamassa päivittäistä myyntiä. Parasta MobilePayn Mobiilikassassa on sen monipuolisuus ja helppous; ei sitoutumista, ei lisää laitteita ja kolme eri maksutapaa, nyt ei tarvitse muuta”, Perttu Kröger, Vipps MobilePay Suomen maajohtaja sanoo.

Vipps MobilePayn Mobiilikassa lanseerattiin ensimmäisenä Suomessa, myöhemmin tänä vuonna sama ratkaisu tuodaan myös tanskalaisille ja norjalaisille yritysasiakkaille.

Mobiilikassan käyttöliittymästä löytyy tuotehallinta, kuitit, raportit ja myynninseuranta. Palvelusta veloitetaan ainoastaan maksutapahtumista, eli ei aloitusmaksuja, erillisiä kuukausikuluja tai sitoutumista.

Korttimaksut toimivat viemällä maksukortti, puhelin tai älykello Mobiilikassa-sovelluksella varustetun laitteen lähelle. Laite varmistaa maksun tavanomaisten maksupäätteiden tavoin, ajoittain pyytämällä näppäilemään PIN-koodin.

MobilePaylla asiakas voi maksaa skannaamalla Mobiilikassan näyttämän QR-koodin, jonka jälkeen maksu hyväksytään MobilePay-sovelluksessa. Käteistä käytettäessä asiakas maksaa kauppiaalle fyysisellä käteisellä, jolloin sovelluksesta valitaan maksutavaksi käteinen.

Laite tai sovellus ei tallenna korttien numeroita tai tunnuslukuja.

”Suomi on täynnä pieniä ja keskisuuria yrityksiä, esimerkiksi kauneudenhoitoalalla, jotka tarvitsevat monipuolisen ja helpon maksupäätteen. Lisäksi on liikkuvia ammattilaisia, jotka käyvät asiakkaan luona, kuten kuntotusfysioterapeutit ja asennus- ja huoltoammattilaiset. Mobiilikassa helpottaa näiden yrittäjien elämää huomattavasti”, Perttu Kröger kertoo.

Mobiilikassan käyttöönotossa kauppias rekisteröityy MobilePayn kauppiasportaalin käyttäjäksi, Mobiilikassa-tuote tilataan kauppiasportaalista ja Mobiilikassa-sovellus ladataan puhelimen sovelluskaupasta, jonka jälkeen tuotteet ja palvelut lisätään suoraan sovelluksen kautta.