Uusi verkkokauppa Teknavi.com

Näin älypuhelinten keskihinta laski Suomessa alkuvuonna, älykellomyynnissä roima kasvuloikka

Viihde-elektroniikan, kodin tietotekniikan sekä isojen ja pienten kodinkoneiden myynti kasvoi vuoden alkupuoliskolla tammi-kesäkuussa kokonaisuutena 2,2 prosenttia verrattuna vastaavaan aikaan vuonna 2018, kertoo Elektroniikan Tukkukauppiaat ry:n keräämä kodintekniikkaindeksi.

Älypuhelinmyynnin arvo laski alkuvuoden aikana Suomessa. Kappalemääräinen älypuhelinmyynti pysyi plussalla 0,3 prosentin verran noustuaan 929 836 älypuhelimesta viime vuoden alkupuoliskolla nyt 932 227 älypuhelimeen. Keskihinta kuitenkin laski 4,6 prosenttia 399 eurosta 380 euroon, mikä painoi myynnin kokonaisarvon 4,4 prosentin laskuun 370,8 miljoonasta eurosta 354,5 miljoonaan euroon.

Peruspuhelinten myynti jatkoi samanaikaisesti yhä tuttua laskuaan. Kappalemääräinen myynti laski nyt 22,8 prosenttia 73 691 puhelimeen ja myynnin arvo 64 euron keskihinnalla oli vain 4,7 miljoonaa euroa.

Mobiililaitteiden osalta kovimmat kasvuluvut kirjasivat älykellot, joiden myynti on ponnistanut aivan uusille tasoille. Älykelloja myytiin alkuvuonna 59,9 prosenttia vuodentakaista enemmän, nyt jo 123 898 kappaletta. Samanaikaisesti myös keskihinta nousi 174 eurosta 197 euroon, ja älykellojen myynnin arvo ponnahti peräti 80,7 prosenttia 24,4 miljoonaan euroon.

Muista tuoteryhmistä tablettilaitteiden myynti kasvoi kappaleissa 4,3 prosenttia 137 182 laitteeseen ja 296 euroon noussut keskihinta kiritti myynnin arvon 9,0 prosentin kasvuun 40,5 miljoonaan euroon. Tietokoneissa kappalemääräinen myynti puolestaan laski alkuvuonna 5,3 prosentilla 146 774 laitteeseen. Keskihinta kuitenkin nousi 765 eurosta 801 euroon, mikä paikkasi osittain myynnin arvon laskua joka jäi 0,8 prosenttiin.

Hyvin alkuvuoden aikana veti 4K-televisioiden myynti – kappalemäärissä televisioissa kirjattiin 18,4 prosentin myynninkasvu. Lisäksi suosiotaan kasvattavat muun muassa myös soundbar- ja muut kaiuttimet, peilittömät järjestelmäkamerat ja mobiilikuulokkeet, joissa kirjattiin kasvua kappalemäärissä 10,1 mutta myynnin arvossa jopa 30,6 prosenttia.