Google laittoi Androidin brändi-ilmeen uusiksi - tältä näyttää uusi logo

Google uudistaa Androidin logon ja brändi-ilmeen modernimmaksi.

Google kertoi ilmeen uudistuksesta nyt ennen uuden Android 14 -käyttöjärjestelmäversion pian tiedossa olevaa julkaisua.

Edellisen kerran Google uudisti Androidin logoa ja brändi-ilmettä vuonna 2019.

Googlen mukaan Androidin ilmeen pitäisi edustaa sen ydinarvoja, joita ovat avoimuus, vaiheittain kehittyminen ja inklusiivisuus.

”Joka kerta kun uudistamme brändiämme, arvioimme muuttuvien tarpeiden lisäksi myös tulevaisuuden tavoitteita. Tiedämme, että ihmiset haluavat nykyään enemmän valinnanvaraa ja itsenäisyyttä, ja haluamme brändimme heijastavan Androidia: jotain, joka antaa ihmisille vapauden luoda omilla ehdoillaan. Avoimena alustana on tärkeää, että sekä teknologiamme että brändimme kutsuvat ihmisiä luomaan, muodostamaan yhteyksiä ja tekemään enemmän Googlen kanssa Android-laitteilla”, toteaa Androidin kuluttajabrändihallinnasta vastaava johtaja Jason Fournier.

Googlen mukaan Androidin ilmeuudistukseen inspiraatiota toi myös Googlen yleinen Material Design -muotokieli. Lisäksi Androidin ilmeestä on haluttu nyt tehdä mukautuvampi ja monimuotoisempi.

Aiemmin logossa Android-nimi oli tyylitelty täysin pienaakkosilla, kun nyt uudessa logossa käytetään suurta alkukirjainta.

”Vaikka olemme lisänneet lisää kurveja ja Androidille uniikkia persoonallisuutta, uusi Android-tyyli heijastaa tarkemmin Googlen logoa ja luo tasapainon näiden kahden välille. Toivomme, että nämä pienet mutta merkittävät Android-kirjasintyylin päivitykset viestivät paremmin Android-laitteiden ja ihmisten jo tuntemien Google-sovellusten ja -palveluiden välisestä suhteesta”, Googlelta viestitään.

Kirjasintyylin lisäksi Androidin tunnusrobotti on saanut päivityksen. Siitä on tehty kolmiulotteinen, ja samalla se voi jatkossa esiintyä eri ulkoasuissa, erilaisilla tyyleillä ja erilaisten varusteiden kera.

”Brändimme visuaalisena merkkinä halusimme bugdroidin näyttävän yhtä dynaamiselta kuin itse Android”, kuuluvat perustelut muutokselle.

Google on myös päivittänyt robotin kokonaishahmon.

Googlen mukaan päivitetty Android-logo ja 3D-bugdroid-hahmo osana uutta brändi-identiteettiä tulevat ilmestymään Android-laitteisiin ja muihin paikkoihin tästä vuodesta alkaen.