Elisa valitsi yhdeksän tiimiä kehittämään 5G-innovaatioita yhteistyöohjelmassaan – voittaja valitaan loppuvuodesta Slushissa

Elisa kertoo valinneensa yhdeksän kumppania kehittämään yhdessä 5G-innovaatioita sen Co-Creation Challenge -ohjelmassa.

Hakemuksia ohjelmaan tuli yhteensä 12 eri maasta. Joukkoon lukeutui varsin erilaisia kumppaneita aina aloittelevista startupeista monikansallisiin yrityksiin. Tänä vuonna Elisan vuotuisessa yhteistyöohjelmassa partnerit haastettiin kehittämään uusia palveluita, jotka hyödyntävät vähintään yhtä 5G:n keskeisistä ominaisuuksista: ultranopeaa laajakaistaa, pientä viivettä tai massiivista esineiden internetiä.

Elisan mukaan kumppanien 5G-kokeilut ovat keskenään hyvin erilaisia, ja mukaan mahtuu sekä kuluttajia että yrityksiä kiinnostavia aiheita. Reality Crisis -tiimi kehittää moninpeliin soveltuvaa skeittauspeliä, jossa pelaaja voi kerätä, luoda ja tallentaa erilaisia skeittipuistoja ja -temppuja, ja käyttää näitä pelissä myöhemmin uudelleen lisätyn todellisuuden avulla. Grundium taas keskittyy terveydenhuoltoon ja etälääketieteen edistämiseen. 5G:n avulla etätoimenpiteiden mahdollisuudet lisääntyvät huomattavasti. European Space Agencyn hackathonin voittaja Zero Gravity puolestaan kehittää älykkäämpiä kaupunkeja satelliittien keräämän datan avulla. Mukana ohjelmassa on myös virtuaalitodellisuuslaitteita yrityskäyttöön kehittävä Varjo.

”Kuluttajan näkökulmasta kiinnostavia ovat erityisesti 5G-päätelaitteisiin liittyvät innovaatiot sekä virtuaalitodellisuutta hyödyntävät ratkaisut. Ohjelmaan lähtevät joukkueet ovat erittäin kovatasoisia, ja odotamme heiltä paljon. Elisan 5G-testiympäristössä joukkueet voivat tehdä testauksiaan ja näin innovaatiot heräävät henkiin”, sanoo Elisan liiketoimintajohtaja Antti Ihanainen.

Elisa avasi kaupallisen 5G-verkon ensimmäisenä Suomessa, ja verkko kattaa tällä hetkellä Tampereen, Jyväskylän, Turun ja Helsingin kaupunkikeskustojen alueet sekä Vantaalla Tikkurilan aluetta sekä Espoossa Karaportin ja Otaniemen aluetta. Elisa on myös tuonut myyntiin jo kolme eri valmistajan 5G-puhelinta.

Elisa Co-Creation Challengen yhteistyö pilottien kehittämiseksi alkaa elokuun puolivälissä ja jatkuu syyskuun loppuun asti. Finaaliin valitut joukkueet esittelevät ratkaisujaan startup- ja teknologiatapahtuman Slushin aikana ja pyrkivät vakuuttamaan tuomariston siitä, miten juuri heidän 5G-palvelunsa mullistaa toimialaa, jonka käyttöön se on kehitetty.

Elisa Co-Creation Challengen pääpalkintona on tänä vuonna 25 000 euron arvoinen pilotti. Tämän lisäksi voittajajoukkue pääsee esittelemään 5G-ratkaisuaan Mobile World Congress -messuille Barcelonaan alkuvuodesta 2020. Muille finalistijoukkueille on luvassa 4 000 euron palkinto. Voittaja valitaan marraskuussa Slushin yhteydessä.

Elisa Co-Creation Challengessa jatkoon valitut tiimit:

Domos – Gaming Fast Track -ratkaisun avulla teleoperaattorit pystyvät tarjoamaan lisäarvoa loppukäyttäjän kokemukseen muun muassa pelaamisessa, videon striimauksessa ja videoneuvotteluissa. Eri käyttötilanteisiin sopivat palvelut perustuvat videokokemuksen laadun optimointiin verkon resursseja hyödyntäen.

Duranc – Durancin tavoitteena on nostaa videokameravalvonta uudelle tasolle. Reaaliaikaisia analyyseja laaditaan tekoälyn (Artificial Intelligence Vision System) avulla.

Exove Design – Konsepti reaaliaikaisesta laadunhallinnan mobiilipalvelusta. Palvelua voidaan käyttää rakennustyömailla laadun seurannassa ja ylläpitotoimenpiteissä koko työmaiden ja rakennuksien elinkaaren ajan.

Grundium – Grundiumin tuote on kannettava digitaalinen mikroskooppiskanneri, joka osaltaan ratkaisee maailmanlaajuista ongelmaa: patologeja ei riitä diagnosoimaan kaikkia apua tarvitsevia potilaita. Grundium OCUS ja 5G ovat erinomainen parivaljakko, sillä etäkäyttökokemuksen laatu riippuu kaistan laajuudesta ja viiveestä. Etädiagnoosi tehdään tyypillisesti kirurgisen toimenpiteen aikana ja on siksi erittäin kriittinen.

Reality Crisis – Joukkueen kehittämässä pelissä puhelimesi kamera taltioi ympäröivää maailmaa ja luo siitä virtuaalisen skeittipuiston. Pelaaja voi kerätä, luoda ja taltioida skeittipuistoja ja -temppuja ja käyttää niitä pelissä uudelleen. Voit myös kilpailla muiden pelaajien luomissa julkisissa puistoissa.

Tata Consultancy Services – Tiimi tekee reaaliaikaista videoanalytiikkaa julkisen liikenteen toiminnasta 5G:tä, tekoälyä ja koneoppimista hyödyntäen.

Tata Consultancy Services – Virtuaalisen todellisuuden sovellus, jossa loppukäyttäjä voi olla vuorovaikutuksessa asiakaspalvelun kanssa tai ostaa tuotteita ikään kuin vierailisi fyysisesti kaupassa.

Varjo – Immersiivinen etäläsnäolo ennennäkemättömällä laadulla nopean 5G-verkon yli Varjon ihmissilmäresoluution VR-1 ja XR-1 laitteille.

Zero Gravity – Joukkueella on kaksi tuotetta: UrbanAI ja ekologista tietoisuutta lisäävä sovellus. Kummatkin perustavat vahvasti satelliittien Maasta keräämään dataan. 5G-teknologian oletetaan mullistavan satelliittien havainnointidataan perustuvien ohjelmistotuotteiden hyödyntämisen älykaupunkien, moottoriajoneuvojen sekä kestävän kehityksen osalta.