Yhä omanlaisensa

Uusi smart fortwo on säilyttänyt oman luonteensa, vaikka autot valmistuvat Renault Twingon kanssa jaetulle tekniikalle. Tästä huolimatta auto on toki edelleen takamoottorinen. Suurin syy smartin omaleimaisuuden säilymiseen on se, että yli 90 prosenttia sen ulko-osista on smartin omia.

Auton sisällä Renault-yhteistyö näkyy muutamissa yksityiskohdissa, mutta ohjaamo on silti varsin omaleimainen. Laatuvaikutelmaan on myös satsattu selvästi enemmän kuin ennen. 2,69 metriä pitkä, kaksipaikkainen ja erittäin ketterä fortwo (kääntösäde 6,95 metriä) saapunee Suomeen vasta ensi vuoden alussa.

Auton voimanlähteenä on alkuvaiheessa kaksi 3-sylinteristä bensamoottoria. Näistä vapaasti hengittävässä tehoa on 71 hevosvoimaa, turboversiossa hevosia on 90. Moottoreiden jatkeeksi saa joko 5-portaisen käsivaihteiston tai 6-lovisen kaksoiskytkinautomaatin – vanha robottiautomaatti on siis historiaa.

Lisää smartista syksyn ensimmäisessä Teknavin numerossa, joka ilmestyy 14. elokuuta.