Volvo pokkasi Vuoden Auto Suomessa 2017 -tittelin tyylikkäällä 90-sarjalaisella. Seesteisen muotoilun lisäksi auton huolelliset yksityiskohdat ja toiminnallisuus vakuuttivat.
Tykkäsimme
Turvallisuusominaisuuksista
Muotoilusta
Viimeistellystä tyylistä
Hiljaisuudesta
Tiloista
Emme tykänneet
Näkymä autosta on rajallinen
Kameranäkymä (360 astetta) vaatii totuttelua tiukoissa parkkeerauksissa
Hinta alkaen 45 100 €
Koeajoauto 82 530 €
Vuonna 2014 Volvo XC90:n lanseeraustilaisuudessa Ruotsissa eräs paikallinen media kysyi mielipidettäni autosta. Muistan maininneeni, että tuo malli nostaa Volvon lukeutumaan premium-luokkaan. Tätä ennen olin mieltänyt Volvon rauhalliseksi perheautoksi, missä turvallisuus ja käytännöllisyys olivat menneet näyttävyyden ja egon edelle. Tämä tarkoitti myös sitä, että Volvo ei sitä ennen olisi ollut uskottava vaihtoehto esimerkiksi BMW:n tai Mercedes-Benzin omistajalle. XC90 aloitti Volvon 90-perheen tyylikkään skandinaavisen tarinan ja nyt sen uusi tulokas, S90, kiilasi vanhan S80:n historiaan.
S90 noudattelee hyvin samaa muotoilullista linjaa kuin XC90. Toisaalta se on hyvin hillitty, mutta toisaalta se on hyvin huomiota herättävä. Tunnistan ysikymppiset jo kaukaa, ja kiinnitän niihin aina tavallista enemmän huomiota. Samaa käyttäytymismallia todistin myös koeajelulla, ja myös kuvaustilanne keräsi ohikulkijoita ja kyselijöitä ympärilleen. Ero huomion määrässä on huikea verrattuna sen edeltäjämalliin.
Sisätiloissa skandinaavinen ylpeys on huipussaan. Seesteinen, arktinen tunnelma koostuu puusta, vaaleasta nahasta ja siroista metallisista yksityskohdista. Ohjaamon keskipisteenä on suuri 9,3-tuumainen kosketusnäyttö, mistä ohjataan lähes kaikkia auton toimintoja. Kosketuspinta reagoi hyvin ja on selvää edistystä aiemmasta nappulaviidakosta. Kuitenkin oikean alavalikon löytäminen on välilä haastavaa ainakin ilman aiempaa perehtymistä. Pisteet kuitenkin suomenkielisestä käyttöjärjestelmästä.
S90 on samassa hintahaarukassa kuin esimerkiksi BMW 5-sarja ja Audi A6. Sen lähtöhinta on 150 hevosvoimaisella dieselmoottorilla 45 100 euroa. Kaikissa versioissa on kuitenkin automaattivaihteisto valmiina ja varustelutaso on vakiona hyvä Momentum. Malliston lippulaivaversio on T8 bensa-sähköhybridi. Sen 44 gramman hiilidioksidipäästöt pudottavat autoveron reiluun neljään tonniin, jolloin auton kokonaishinta on alkaen noin 67 000 euroa. Rahalla saa nelivetoisen yli 400 hevosvoimaisen yhdistelmän.
Volvolla on erityisen hyvä turvallisuusmaine ja siitä on huolehdittu myös S90:n kohdalla. Auto lunasti uusimmissa vuoden 2017 Euro NCAP -testeissä täydet pisteet ja saavutti menestyksen pääasiassa sisältämiensä vakioturvallisuusvarusteiden ansioista, joilla se loistaa myös kilpailijoihinsa nähden. Volvo on alkanut viedä järjestelmiään kohti autonomisempaa ajoa, ja parhaiten se menestyikin automaattisissa jarrutusjärjestelmien jalankulkijatesteissä.
Uskottavuutta lisäävät myös mallin myyntiluvut: viime vuonna 2016 Suomeen rekisteröitiin 313 Volvo S90:stä ja tammikuussa 2017 liikenteeseen lähti 122 autoa. Malliston farmariversio oli sedania suositumpi. Lisäksi suuren suosion vuoksi koko mallivuosi 2017 on jo myyty loppuun, joten uudet tilaajat saavat odottaa autoaan saapuvaksi ensi vuoden puolella. Huolellista työtä ja aikaa kestävää ulkonäköä edustava S90 tarjoaa kuitenkin ilahduttavan erilaista tyyliä ja vaihtelevuutta saksalaiskilpailijoihinsa nähden.
MIKÄ Uusi Volvo S90 korvaa vanhan S80:n.
KENELLE Edustusautoilijalle.
AJETTAVUUS Hauska pieni yksityiskohta on auton käynnistäminen keskikonsolissa olevasta kääntimestä. Suuri S90 lähtee liikkeelle laadukkaan pehmeästi ja sitä on kokoonsa nähden yllättävän helppo hallita. Haastetta tulee vasta ahtaammissa pysäköintitilanteissa, missä tutkat tajuavat kuitenkin tulla nopeasti apuun. Ilman niitä auton muotoilu, kookkaat pilarit ja ikkunanpuitteet eivät tarjoa tarpeeksi näkyvyyttä ja mahdollisuutta pyöreiden kulmien hahmottamiseen. Testiautomme on lisävarustettu ilmajousilla, jolloin eristys tienpinnasta korostuu huomattavasti. Ominaisuus sopii hyvin matka-ajoon ja epätaisaisiin tienpintoihin, mutta hidastetöyssyjä ylittäessä keinahtelu on liian korostunutta ja kelluvaa. Neliveto parantaa pitoa ja auton hallintaa dynaamisessa testailussa sekä tasapainottaa etu- ja takapään toimimaan hyvin yhteen. Parasta ajoa on ehdottomasti tasainen matkanteko, jolloin S90 menee kuin kiskoilla, mutta hauskaan kurvailuun se ei taivu, tosin sen arvolle se ei liene tarpeenkaan.
SUORITUSKYKY Nelisylinterisen D5-dieselmoottorin ja 8-portaisen automaattivaihteiston yhdistelmä on pehmeä, mutta moottori ei ole ihan niin samettisen kuuloinen kuin kilpailijoiden kuusisylinteriset versiot. 235-hevosvoimaisessa koneessa on kuitenkin painavalle autolle riittävät 480 newtonmetrin vääntö, joka on tarjolla dieselmoottorille hyvin käyttökelpoisella alueelle kierrosalueella 1 750-2 250. Myös kaasu vastaa käskyihin hyvin.
TILAT Tilaa on valtavasti ja ergonomia on tuttua mukavaa Volvoa. Lisäksi etuistuimissa on säätövaraa todella laajasti. Takapenkillä matkustaa poikkeuksellisen lokoisasti, koska tilaa riittää sekä jaloille, että pään ylle. Ilahduttavana pienenä teknologiauudiksena takapenkkiläisillä on oma digitaalinen ilmastointisäädin. Tavaratila saa pisteet leveästä ja avarasta lastausaukon muodostaan, jolloin sen käyttökelpoisuus lisääntyy huomattavasti verrattuna perinteisiin sedan-kontteihin.
MALLISTO Bensiinimalleja on saatavilla kaksi, T5 (254 hv) ja nelivetoinen T6-moottori (320 hv). Lisäksi saman T6-bensiinikoneen saa yhdistettyä sähkömoottoriin, jolloin puhutaan moottoriyhdistelmästä T8, joka on aina nelivetoinen takana olevan sähkömoottorin ansiosta. Bensamoottorit ovat kaikki nelisylinterisiä ja turboahdettuja. Dieselpuolella on kolme moottorivaihtoehtoa, D3 (150 hv), D4 (190 hv) ja D5-moottori (235 hv). Kaikki dieselkoneet ovat nelisylinterisiä ja tupla-ahdettuja. Vaihteistona toimii aina 8-nopeuksinen automaattilaatikko.
Volvo S90 D5 AWD Business
Moottori 1969 cm3, R4 tuplaturbodiesel
Teho 173 kW (235 hv) / 4000 r/min
Vääntö 480 Nm / 1750-2250 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaattivaihteisto
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 7,0 s
Huippunopeus 240 km/h
EU-kulutus 4,8 l/100 km
CO2-päästöt 127 g/km
Mitat Pituus 4963 mm, leveys 1 879 mm, korkeus 1443 mm, akseliväli 2941 mm
Omamassa 1814 kg
Perävaunumassa jarruin 2 200 kg
Tavaratila 500 l sisältäen lattian alla olevan tilan
Kuvat: Mia Pelttari