Volvolla on kova tahti päällä uusien mallien suhteen. Reilu vuosi sitten esitelty uusi XC90 oli ensimmäinen Volvon itsensä kehittämälle uudelle modulaariselle SPA-pohjalevylle pohjautunut auto, ja se on saanut jo seurakseen S90 ja V90 -mallit. Nyt ruotsalaisvalmistaja julkaisi ensimmäiset pienemmän CMA-pohjalevyn päälle rakennetut 40-sarjan konseptiautot.
Kyseessä on SPA:n tapaan modulaarinen rakenne, joten sitä tullaan käyttämään useissa autoissa. Niin ikään isompien mallien alustan tapaan, CMA on heti alusta lähtien suunniteltu hybridi- ja sähkökäyttöisille autoille. Uusi pienten autojen mallisto tulee siis sisältämään Twin Engine -pistokehybridin lisäksi myös täyssähköauton.
Hybridiversiossa nähdään uusi T5 Twin Engine, jonka polttomoottorina toimii Volvon uusi 3-sylinterinen bensiinimoottori. Tämä yhdistyy 7-vaihteiseen kaksoiskytkinvaihteistoon. Tämä paketti on isommista Twin Engine -malleista poiketen etuvetoinen. Se luonnollisesti laajentaa käyttömahdollisuuksia.
Volvo myi viime vuonna hieman yli 500 000 autoa. Keskipitkällä aikavälillä valmistajan tavoitteena on päästä 800 000 myytyyn autoon vuodessa. Tärkeänä osana tätä kasvutavoitetta ovat CMA-pohjalle rakentuvat 40-sarjan autot. Uutta pohjalevyä hyödyntävien autojen tuotanto alkanee vuonna 2017. Osana sähköistämistä Volvo on aikaisemmin ilmoittautunut tuovansa SPA-pohjalevylle perustuvan sähköauton markkinoille vuoteen 2019 mennessä.
Kuvat: Volvo