Viime vuonna 150 miljoonan euron tappiot – Leonista tehdään Seatin uusi myyntitykki

Toukokuussa työnsä aloittanut uusi Seat-johtaja Jürgen Stackmann haluaa, että espanjalaismerkki tulee tunnetuksi muustakin kuin Seat Ibizasta.

Stackmannin mukaan uusi Leon-mallisto sekä uusien markkinoiden valtaaminen ovat avainasemassa, kun yhtiö aikoo kääntää kurssinsa voitolliseksi. Vuonna 2012 yhtiö myi 321 000 autoa mutta teki yli 150 miljoonaa euroa tappiota.

– En osaa ennustaa, milloin teemme taas voittoa, mutta aion vakauttaa Seatin liiketoiminnan, kertoi Stackmann Teknarin brittiläiselle sisältöyhteistyökumppanille, Autocarille.

Seat on ollut viime vuosina vaikeuksissa kotimaansa Espanjan sekä Euroopan yleisen markkinatilanteen vuoksi. Tämän vuoden aikana merkin myynti on kuitenkin kasvanut Stackmannin mukaan Saksassa 26 prosenttia ja Iso-Britanniassa 15 prosenttia. Myös Turkissa, Meksikossa ja Kiinassa Seat valtaa omaa nurkkaansa.

– Leonista tulee Seatin tärkein malli, ja ennen pitkää Leonia myydään yhtä paljon kuin Ibizaa, Stackmann lupasi.

Seatin oma crossover on vielä vähintään kahden vuoden päässä, mutta Stackmannin mukaan yhtiö jatkaa viidennen sukupolven Volkswagen Golfiin perustuvien Altean ja Altea XL:n valmistamista.

– Altia XL:n merkitys on aliarvioitu. Meidän pitäisi valmistaa niitä enemmänkin, Stackmann sanoi.