Vertailussa luksuslimusiinit: Audi A8, BMW 7, Mercedes S ja Porsche Panamera

Johtajat, valtionpäämiehet, elokuvatähdet… Saksalaiset ovat hallinneet isoa limusiiniluokkaa, ja lauman johtaja on ollut S-Mercedes. Pystyykö uusi 7-BMW horjuttamaan Mercedestä? Ja pysyvätkö jo hieman ikääntyneet Audi A8 ja Porsche Panamera vielä kyydissä?

VERTAILUAUTOT

Audi A8 4.0 V8 TFSI quattro
Hinta alk. 155 397 €
435 hv/0-100 km/h 4,3 s
testikulutus 12,9 l/100 km
A8 on varttunut jo aikamiehen ikään, mutta erinomainen V8-voimalinja sekä ohjaamon tinkimätön laatuvaikutelma ovat pitäneet sen vielä etenkin ajamisesta nauttivien johtajien ostoskorissa.

BMW 750i A xDrive
Hinta alk. 173 561 €
450 hv/0-100 km/h 4,5 s
testikulutus 11,8 l/100 km
BMW 7 on tämän vertailun uusin tulokas, ja Baijerissa ollaan tosissaan. Seiskaan on ladattu paljon uutta tekniikkaa, ja myös sen tähtäimsessä ovat etenkin ajamisesta pitävät isokenkäiset.

Mercedes-Benz S500 4matic
Hinta alk. 183 421 €
455 hv/0-100 km/h 4,6 s
testikulutus 12,1 l/100 km
S-Mercedestä on myyty maailmalla enemmän kuin sen kilpailijoita yhteensä, ja uusi Ässä asetti uuden mittatikun limusiiniluokkaan pari vuotta sitten. Mutta kehitys kehittyy, ja etenkin tekninen kehitys menee vauhdilla eteenpäin.

Porsche Panamera GTS
Hinta alk. 216 711 €
440 hv/0-100 km/h 4,3 s
testikulutus 13,9 l/100 km
Porschen hyppäys edustusautoluokkaan on sujunut kaiken kaikkiaan hyvin, joskin tätä ”edustusautoa” johtaja ajaa lähes aina itse. GTS on mallisarjan urheilullisin versio, vaikka Turbo kulkeekin räväkämmin.

TILAT

Audi A8
Ohjaamon laatuvaikutelman suhteen Audi on edelleen mittatikku muille. Ylelliset materiaalit sekä ohjaamosta heijastuva täsmällisyys viehättävät. Auton ikä ei näy pahemmin edes A8:n viihde- ja tietojärjestelmissä, joiden käyttölogiikka on esimerkillistä. Audissa on parhaiten tilaa takamatkustajille leveyssuunnassa, ja jalkatiloissakin se on tasoissa BMW:n kanssa. Pääntilaa on sen sijaa vähemmän kuin BMW:ssä ja Mercedeksessä. Tavaratila vetää 520 litraa.

BMW 750i
BMW:t tunnetaan hyvästä ergonomiastaan, eikä Seiska ole poikkeus. Kaikki on esimerkillisesti käsillä. Erittäin monipuolisten hyöty- ja viihdejärjestelmien käyttökin on helpompaa kuin yhdessäkään kilpailijassa, vaikka erilaisia valikkoja on vaikka muille jakaa. Takapenkillä on hyvin tilaa, ja istuma-asento on mukava. BMW:ssä on paras jousitus niin tyhjänä kuin kuormattunakin ajettaessa; seikka, jota etenkin takapenkkiläiset arvostavat. Tavaraa mahtuu kyytiin 515 litraa.

MB S500
Isot johtavat viihtyvät Mercedeksessä parhaiten – etenkin takapenkillä, vaikka istuinosa onkin vertailun lyhyin. Matkustusmukavuudessa Ässä on ykkönen pitkälle matkalle. Toki myös ohjaamo on selkeä ja ylellinen, eikä viihde- ja tietojärjestelmienkään kanssa tarvitse taistella – vaikka valikot eivät olekaan aivan yhtä selviä ja loogisia kuin BMW:ssä. Kojelaudan iso kosketusnäyttö yhdessä ison mittariston kanssa on edelleen vaikuttava näky. Kontti ilmaisee vertailuryhmässä eniten, 530 litraa.

Porsche Panamera
GTS tarkoittaa urheilullisuutta, ja Panamerassa tämä näkyy heti ratissa, josta ei löydy yhtään nappia. Isot vaiheenvalitsimet ratin kehällä korostavat vielä urheilullisuutta. Ratin takaa avautuu myös tuttu näky: iso kierroslukumittari. Kaikesta urheilullisuudestaan huolimatta Panamera on myös vertailun käytännöllisin auto; sen iso takaluukku mahdollistaa isompienkin esineiden lastaamiseen mukaan – etenkin kun Porschessa on vielä ainoana taittuvat takaselkänojat. Tavaraa mahtuu mukaan 445–1 263 litraa.

AJETTAVUUS

Audi A8
A8:n ilmajousitus tasoittaa menoa hienosti, mutta jousitus on selvästi napakampi kuin BMW:ssä tai Mercedeksessä. Myös melutaso nousee aavistuksen korkeammalle kuin Seiskassa tai Ässässä. Kaikkien vertailuautojen konepellin alta löytyy upeaa V8-tekniikkaa, joskin downsizing pätee myös isoissa moottoreissa tänä päivänä. Onneksi se ei kuitenkaan koske vielä sylintereiden määrää. Audin moottori on kutistunut 4,2 litrasta neljään, BMW:n 4,8 litrasta 4,4:ään ja Mercedeksen 5,5 litrasta 4,7:ään. Audissa tämä ei onneksi vaikuta suorituskykyyn tai ajettavuuteen. A8 on hyvin urheilullinen, sen ohjaus on tarkka ja tunnokas, joten meno maistuu. Ainoastaan nopeuden kasvaessa äärirajoille, tuppaa auton massa puskemaan keulaa liikaa. Kurveissa Audia avittaa myös taka-akselilta löytyvä tasauspyörästön lukko, joka jakaa voimaan renkaiden kesken tarpeen mukaan. Sen avulla A8 luo takarenkaille erinomaisen pidon. Näin Audille irtoaa käsittelyradalla kakkostila ajalla 1,38.6.

BMW 750i
BMW:ssä on vertailuryhmän paras jousitus. Se tasoittaa kaikentyyppiset tien epätasaisuudet esimerkillisesti. BMW on myös korvakuulolla erittäin hiljainen, joskaan huonon sään takia emme tällä kertaa pystyneet mittaamaan meluja lainkaan. BMW:n suorituskyky vakuuttaa, ja voima siirtyy pyörille silkinpehmeästi ZF:n upean 8-portaisen automaattivaihteiston välityksellä. Voimalinjan erinomaisuutta korostaa vielä kulutus, joka jäi BMW:ssä testilenkillä muita alhaisemmaksi eli 11,8 litraan. Käsittelyradalla BMW on maukas ajettava, ja ajokokemusta parantaa testitautossa ollut aktiivinen alustatekniikka, joka vähentää korin kallisteluita ja nyökkimistä. BMW on myös Audia ja Mercedestä parempi ajettava mutkissa, sen käytös on neutraalimpaa. Tämä tarkoittaa, että mutkiin voidaan myös ajaa aavistuksen lujempaa. Se ei kuitenkaan riitä aivan Audin aikaan. Tulos 1,38.9.

MB S500
Mercedeksen jousitusmukavuus on ollut tähän asti mittatikku muille, mutta nyt sen on tyydyttävä kakkostilaan BMW:n takana. Takapenkkiläisten mukavuuden kannalta Mercedes on vielä BMW:tä hiljaisempi. Ero ei ole suuri, mutta kuultavissa. Kaikki vertailun autot ovat ripeitä, mutta Mercedes vastaa kaasupolkimen painalluksiin aavistuksen laiskemmin kuin muut – vaikka siinä on eniten tehoa. Myös Mercedeksen 9-portainen automaattivaihteisto empii välillä hieman siirtojaan. Ei siis ihme, että Mercedes on yhdessä mukavuuspainotteisen ilmajousituksen kanssa vähemmän kotonaan käsittelyradalla kuin sen kilpakumppanit. Ei meno mitenkään kömpelöä ole, mutta auto on hieman enemmän poissa tasapainosta kuin muut. Aika käsittelyradalla painuu ainoana yli 1,40 minuuttiin.

Porsche Panamera
Panameran jousitus on arvatenkin kaikkein urheilullisin, ja myös melutaso nousee Porschessa muita korkeammaksi. Moottori on luonnollisesti Porschen sydän, ja se erottuukin tässä selvästi muista vertailuautoista. Porschen moottori on 4,8-litrainen, ja se on ainoa vapaasti hengittävä. Kone reagoi herkästi kaasuun ja sitä on myös ilo kierrättää. Porschessa on myös ainoana 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti, joka sekin vie kierrokset urheilullisemmin ajettaessa hieman korkeammalle kuin kilpailijoissa. Käsittelyradalla Porsche on omimmassa ympäristössään. Nopea ohjaus on veitsenterävän tarkka, ja auton käytös pysyy upeana koko ajan. Mutkissa men! oa nopeuttaa sähköinen tasauspyörästön lukko taka-akselilla. Korin kallistelut pysyvät myös hyvin kurissa. Ei ihme, että Porsche on useamman sekunnin muita nopeampi ja kellottaa radalla ajan 1,35.3.

TEKNIIKKA JA MITTAUSTULOKSET

 

TUOMIO

1. BMW, 2790 pistettä
Uusi 7-sarja osoittaa heti sen ensimmäisessä tositestissä, että kilpailijoiden vahvuudet ovat olleet tiedossa. Baijerissa on löydetty erinomainen tasapaino dynaamisen ajettavuuden ja mukavuuden välillä. Lisäksi BMW on vielä taloudellinen.

2. Mercedes, 2750 pistettä
Mercedessä on takamatkustajalla parhaat oltavat, ja Ässä on myös suunniteltu niin mukavaksi kuin mahdollista. Alhainen melutaso ja auton väkevästi vääntävä moottori ovat kova yhdistelmä. Ajettavuus ei vain kestä vertailua urheilullisempiin kilpakumppaneihin.

3. Audi, 2743 pistettä
Ikä ei paina Audia vielä pahasti, ja urheilullisessa ajossa se loistaa taka-akseliltä löytyvän aktiivisen tasauspyörästön lukon ansiosta. Vahvimmin ikä tuntuu A8:n matkustusmukavuudessa. Myös kulutus karkaa hieman korkealle.

4. Porsche, 2725 pistettä
Jos asiaa katsotaan kuskin ja ajettavuuden vinkkelistä, Porsche on tämän vertailun voittaja. Urheilullisuudella on tunnetusti vain kääntöpuolensa, mukavuus kärsii. Lisäksi Porschen suorituskyvyllä om hintansa, korkea kulutus.

PISTEET