Valkoinen Helvetti – Vauhtikaksikko testaa rajoilla Nokian Renkaiden White Hellissä

Mikäs täältä aukee? 700 metriä pitkä indoor. 700? Kyllä, tää on hurjan pitkä.

Näin alkaa vauhdikas päivä Nokian Renkaiden Ivalon testikeskuksessa, jossa Vauhtikaksikko – rallilegenda Markku Alén ja toimittaja Marko Terva-aho – pääsee jälleen tositoimiin. Edessä avautuu 700 metriä pitkä jäätestitunneli, jossa LED-valot loistavat, ja tunnelma on vähintään yhtä sähköinen.

Jäätestitunneli

Vierailu vie kaksikon suoraan suomalaisen rengasosaamisen ytimeen: Nokian Renkaiden White Helliin, maailman suurimpaan ja monipuolisimpaan talvirenkaiden testialueeseen. Tammijärvellä sijaitsevalla alueella on yli 20 testirataa, joilla renkaat viedään äärirajoille – jotta me muut voimme ajaa turvallisesti, vaikka keli olisi mikä.

– Sen takia tätä kutsutaan White Helliksi, että se rengas joutuu käymään läpi sen helvetin, toteaa Nokian Renkaiden asiantuntija.

Nokian Tyres White Hell

Testiautona täysverinen neliveto ja alla on Nokian Hakkapeliitta 10 -nastarenkaat

Aluksi Markku istutetaan sporttiselle “opinpenkille” – eli 320-hevosvoimaisen nelivetoisen Volkswagen Arteon R:n ratin taakse. Alla on Nokian Hakkapeliitta 10 -nastarenkaat, jotka ovat yhtä aikaa hiljaiset ja armottoman tehokkaat. Testissä ei kaasutella rallityyliin, vaan haetaan renkaan ääripidon käytöstä hallitusti: “Me ei käännetä kaasulla, vaan vaihe vaiheelta, luotetaan renkaaseen.”

Nokian Tyres testiauto

”Ei tarvii kädet käydä kuin tynnyrin pesijällä”

Tuntumakuljettaja Petri Paananen toimii oppaana, ja mestari-Alén keskittyy harvinaisen vaitonaisena. Syystäkin – nyt ajetaan suorituskyvyn rajoilla, testaten sekä lumipidon että renkaan palautuvuuden ääripisteitä.

Petri Paananen

– Tasaista vetoo koko ajan, ei tarvii kaasulla pumpata, Petri ohjeistaa, ja meno näyttää siltä, että kädet voi todella irrottaa ratista – rengas hoitaa homman.

Testit jatkuvat 2,2 kilometrin metsäradalla, jossa ajetaan siviilirenkaalla, mutta rallitahdilla. Lumisella radalla auto pysyy linjassaan vakuuttavasti: “Ei oo tunnetta, että lähtisi spinnaamaan missään vaiheessa. Täytyy vaan luottaa, niin sinne voi vetää.” Vauhtikaksikko myöntää vaikuttuneensa: “En mä ois uskonut, että rengas on näin paljon kehittynyt.”

Nokian Tyres

Päivän huipennus koittaa, kun noustaan 900 metrin nousu mäen harjalle – jarrupidon, tasapainon ja vetokyvyn äärirajoille. Markku Alén kiteyttää tuntonsa yksinkertaisesti mutta painokkaasti: “Tää rengas toimii niin mielettömästi lumessa. Se on made in Finland, Nokia. Meidän pitää olla ylpeitä Hakkapeliitasta.”

Nokian Tyres

Historia velvoittaa – tulevaisuus innostaa

Nokian Renkaiden Petri Paananen kertoo, että Hakkapeliitta 10:n kehitys kesti viisi vuotta ja vaati yli 10 000 rengasvaihtoa – ja nyt jo seuraaja on työn alla. Perintö, joka alkoi ensimmäisestä talvirenkaasta, jatkuu sukupolvien ja testien ketjuna.

Vauhtikaksikko kiittää päivän päätteeksi:

– Petri, me ollaan todella vaikuttuneita. Kiitos – tää oli aivan huippupäivä.

White Hellissä ei jäädä pakkasen armoille. Siellä tehdään maailman parhaita talvirenkaita. Ja se näkyy – ja tuntuu – tiellä asti.

LUE MYÖS

Koeajo: Volkswagen ID. Buzz GTX – Sähköinen tilaihme, joka sai Vauhtikaksikon hymyn huulille

Kahden miljoonan tuulilasin varasto – Tältä näyttää Euroopan suurin autolasien jakelukeskus

Yhä useampi suomalaisautoilija luottaa Carlyyn – yli 35 000 käyttäjää

SEURAA TEKNAVIA SOMESSA

Löydät meidät FacebookistaInstagramistaYouTubestaTikTokista ja LinkedInista.