Mikäs täältä aukee? 700 metriä pitkä indoor. 700? Kyllä, tää on hurjan pitkä.
Näin alkaa vauhdikas päivä Nokian Renkaiden Ivalon testikeskuksessa, jossa Vauhtikaksikko – rallilegenda Markku Alén ja toimittaja Marko Terva-aho – pääsee jälleen tositoimiin. Edessä avautuu 700 metriä pitkä jäätestitunneli, jossa LED-valot loistavat, ja tunnelma on vähintään yhtä sähköinen.

Vierailu vie kaksikon suoraan suomalaisen rengasosaamisen ytimeen: Nokian Renkaiden White Helliin, maailman suurimpaan ja monipuolisimpaan talvirenkaiden testialueeseen. Tammijärvellä sijaitsevalla alueella on yli 20 testirataa, joilla renkaat viedään äärirajoille – jotta me muut voimme ajaa turvallisesti, vaikka keli olisi mikä.
– Sen takia tätä kutsutaan White Helliksi, että se rengas joutuu käymään läpi sen helvetin, toteaa Nokian Renkaiden asiantuntija.

Testiautona täysverinen neliveto ja alla on Nokian Hakkapeliitta 10 -nastarenkaat
Aluksi Markku istutetaan sporttiselle “opinpenkille” – eli 320-hevosvoimaisen nelivetoisen Volkswagen Arteon R:n ratin taakse. Alla on Nokian Hakkapeliitta 10 -nastarenkaat, jotka ovat yhtä aikaa hiljaiset ja armottoman tehokkaat. Testissä ei kaasutella rallityyliin, vaan haetaan renkaan ääripidon käytöstä hallitusti: “Me ei käännetä kaasulla, vaan vaihe vaiheelta, luotetaan renkaaseen.”

”Ei tarvii kädet käydä kuin tynnyrin pesijällä”
Tuntumakuljettaja Petri Paananen toimii oppaana, ja mestari-Alén keskittyy harvinaisen vaitonaisena. Syystäkin – nyt ajetaan suorituskyvyn rajoilla, testaten sekä lumipidon että renkaan palautuvuuden ääripisteitä.

– Tasaista vetoo koko ajan, ei tarvii kaasulla pumpata, Petri ohjeistaa, ja meno näyttää siltä, että kädet voi todella irrottaa ratista – rengas hoitaa homman.
Testit jatkuvat 2,2 kilometrin metsäradalla, jossa ajetaan siviilirenkaalla, mutta rallitahdilla. Lumisella radalla auto pysyy linjassaan vakuuttavasti: “Ei oo tunnetta, että lähtisi spinnaamaan missään vaiheessa. Täytyy vaan luottaa, niin sinne voi vetää.” Vauhtikaksikko myöntää vaikuttuneensa: “En mä ois uskonut, että rengas on näin paljon kehittynyt.”

Päivän huipennus koittaa, kun noustaan 900 metrin nousu mäen harjalle – jarrupidon, tasapainon ja vetokyvyn äärirajoille. Markku Alén kiteyttää tuntonsa yksinkertaisesti mutta painokkaasti: “Tää rengas toimii niin mielettömästi lumessa. Se on made in Finland, Nokia. Meidän pitää olla ylpeitä Hakkapeliitasta.”

Historia velvoittaa – tulevaisuus innostaa
Nokian Renkaiden Petri Paananen kertoo, että Hakkapeliitta 10:n kehitys kesti viisi vuotta ja vaati yli 10 000 rengasvaihtoa – ja nyt jo seuraaja on työn alla. Perintö, joka alkoi ensimmäisestä talvirenkaasta, jatkuu sukupolvien ja testien ketjuna.
Vauhtikaksikko kiittää päivän päätteeksi:
– Petri, me ollaan todella vaikuttuneita. Kiitos – tää oli aivan huippupäivä.
White Hellissä ei jäädä pakkasen armoille. Siellä tehdään maailman parhaita talvirenkaita. Ja se näkyy – ja tuntuu – tiellä asti.
LUE MYÖS
Koeajo: Volkswagen ID. Buzz GTX – Sähköinen tilaihme, joka sai Vauhtikaksikon hymyn huulille
Kahden miljoonan tuulilasin varasto – Tältä näyttää Euroopan suurin autolasien jakelukeskus
Yhä useampi suomalaisautoilija luottaa Carlyyn – yli 35 000 käyttäjää
SEURAA TEKNAVIA SOMESSA
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, YouTubesta, TikTokista ja LinkedInista.