Renaultin sähköpakulle riittää kysyntää myös Suomessa – ”Myytäisiin enemmän kuin saadaan”

Sähköistyminen tekee tuloaan kaikkiin autoluokkiin. Olemme viime aikoina uutisoineet muutamista tulossa olevista sähkökäyttöisistä pakettiautoista, ja nyt yksi mielenkiintoinen uutuus saapuu myös meille. Tähän asti sähköpakettiautojen markkinoilta Suomesta on löytynyt vain Nissan e-NV200.

Renault esitteli ensimmäisen Kangoon sähköversion vuonna 2011, minkä jälkeen se on ollut luokkansa myydyin sähköpakettiauto. Kaikkiaan Renault on myynyt jo 25 000 sähköistä pakettiautoa, ja nyt malli saadaan myös Suomen markkinoille auton siirtyessä toiseen sukupolveen.

Kangoo Z.E. ei tupruttele lainkaan paikallispäästöjä.

Uusi Kangoo on varustettu 33 kWh:n akustolla ja 44 kW:n (60 hv) sähkömoottorilla. Teholukema vaikuttaa äkkiseltään pieneltä, mutta sähkömoottorista puhuttaessa vääntö on olennaisempi tieto. Sitä onkin tarjolla 225 newtonmetriä, mikä riittää ensimmäisten kokemusten perusteella hyvin liikuttamaan omamassaltaan vajaan 1 600 kilon painoista autoa. Parhaimmillaan sähkömoottori on kaupunkiympäristössä ja tässäkin tapauksessa kiihtyvyys heikkenee merkittävistä maantienopeuksissa.

Renault ilmoittaa Kangoo Z.E.:n NEDC-syklin mukaiseksi toimintamatkaksi 270 kilometriä, ja käytännön ajossa kesäkelillä sähköä pitäisi riittää noin 200 kilometrin ajoon. Pikkupakkasella auton mittari lupaili täydellä akulla toimintamatkaksi lämmityslaite päällä noin 150 kilometriä. Lukema vaikuttaa pieneltä, mutta esimerkiksi moniin toistuvia reittejä ajaviin tehtäviin matka on riittävä. Suomessa esimerkiksi Postilla on käytössä on käytössä sähkökäyttöisiä pakettiautoja. Etenkin intensiivistä käyttöä rajoittavana tekijänä Renault ei ole Zoen tapaan varustanut Kangoota pikalatauksella. Autosta löytyy 7 kW:n laturi, ja Type2-tyypin laturilla akku on mahdollista saada täyteen noin kuudessa tunnissa.

Edeltäjäänsä verrattuna myös auton talvikäyttö on huomioitu aiempaa paremmin. Auton ohjaamon lämmityksestä ja jäähdytyksestä huolehditaan ilmalämpöpumpulla, jolla päästää perinteistä lämmityslaitetta parempaan hyötysuhteeseen. Kunnon talvikelejä ajatellen autosta löytyy myös polttoainekäyttöinen lisälämmitin.

Renault Kangoo Z.E. tulee tarjolle kahdella koripituudella, joissa tavaratilan tilavuus on kolme tai neljä kuutiota. Lisäksi myöhemmin mallisto täydentyy viisipaikkaisella Crew-cab-versiolla. Hintaeroa dieselmoottoriseen Kangoohon verrattuna kertyy noin 7 000 euroa ja sähköauton hinnat alkavat lyhyemmän version 32 190 eurosta.

Kangoo Z.E. on ollut Suomessa odotettu uutuus jo jonkin aikaa, ja yritykset ovat kyselleet auton perään. Renault onkin haastavan tilanteen edessä, kun maahantuojalla ei ole tarkkaa tietoa paljonko autoja saadaan maahan.

– Me taistelemme jokaisesta kappaleesta. Tällä hetkellä me myytäisiin enemmän kuin saadaan autoja maahan, tiivistää Renaultin Suomen toimintojen toimitusjohtaja Heikki Vuorinen.

Maahantuojan toiveissa olisi saada Suomeen muutamia kymmeniä autoja kuluvan vuoden aikana.

Kuvat: Mikko Autio

Lue lisää:
Joulukuun ensirekisteröinneissä nähtiin todellinen yllättäjä – Renault ylivoimainen ykkönen sekä merkkien että mallien osalta
Lisää sähköä tavaraliikenteeseen – Ford testaa pistokkeesta ladattavaa pakettiautoa
Mercedes aloittaa pakettiautojen sähköistämisen – ensimmäisenä luvassa eVito