Autokaupassa on eletty haastavia aikoja, mutta hybridi- ja sähköautojen kysyntä on ollut nousussa. Nyt Renault tulee mukaan myös hybridimarkkinoille.
Ranskalaisvalmistaja Renault on yksi Euroopan suurimmista tekijöistä sähköautomarkkinoilla. Zoe on monelle sähköautoilijalle tuttu, minkä lisäksi valmistajan mallistosta löytyy sähköä myös hyötyajoneuvopuolelle. Nyt valmistaja laajentaa uudelle markkinalle, kun se esittelee ensimmäiset hybridiautonsa.
Renaultin hybriditekniikkaa kulkee nimellä E-Tech tulee tarjolle Clioon, Capturiin sekä Meganeen. Näistä ensimmäinen on niin sanotusti täyshybridi, joka ei mahdollista auton lataamista sähköverkosta. Captur ja Megane puolestaan ovat lataushybridejä. Kaikki kolme jakavat pitkälti saman voimalinjan, ja ero autojen välille tulee akun koossa ja sen myötä sähkömoottorin tarjoamassa huipputehossa.
Uuden hybridivoimalinjan konstruktio eroaa teknisesti muista markkinoilla olevista toteutuksista. Polttomoottorina autoista löytyy 1,6-litrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori, joka hyödyntää taloudellisuuden nimissä Atkinson-sykliä. Polttomoottorin jatkona löytyy Renaultin uusi innovaatio, joka on ilman kytkimiä tai muita luistavia elementtejä toimiva monitilavaihteisto. Tämä hammasrataslajitelma mahdollistaa polttomoottorin voiman välittämisen eteenpäin neljällä nopeudella. Myös pääsähkömoottorin voima välitetään vetäville pyörille tämän vaihteiston kautta ja sähkömoottorille on kaks välitystä. Toinen sähkömoottori on suoraan polttomoottorin kyljestä löytyvä käynnistinlaturi, jolla pystytään sekä lataamaan hybridiakustoa että antamaan pientä lisäapua liikkeellelähtötilanteissa. Rakenteen ansiosta auto lähtee aina liikkeelle sähkömoottorin voimin ja polttomoottori liitetään mukaan tarvittaessa vasta nopeuden noustessa. Polttomoottori tarjoaa kaikkien autojen keulalla saman 67 kW (91 hv) tehon. Pääsähkömoottorin teho Cliossa on 36 kW (49 hv), kun lataushybrideissä se tarjoaa 49 kW (67 hv). Akuston lataamisesta ja pienestä lisäavusta huolehtiva lisäsähkömoottori puolestaan tarjoaa tehoa 15 kW (20 hv) tai 25 kW (34 hv). Voimalinjojen yhteistehoksi valmistaja ilmoittaa Cliossa 103 kW (140 hv) ja ladattavissa malleissa 117 kW (159 hv).
Hybridiakuston koko Cliossa on 1,2 kWh, kun Capturissa ja Meganessa kapasiteettia 9,8 kWh. Jälkimmäisille ilmoitetaan sähköiseksi toimintamatkaksi yhdellä latauksella noin 50 kilometriä. Akun lataamiseen autosta löytyy 3,6 kW tehoinen laturi. Kolmikon kulutus- ja päästöluvut aiemmin mainitussa järjestyksessä ovat 4,3 l/100 km ja 98 g/km, 1,5 l/100 km ja 33 g/km sekä 1,3 l/100 km ja 29 g/km.
Toistaiseksi vain Capturin hinta on tiedossa ja se alkaa 29 390 eurosta. Ensimmäiset Capturit saapuvat maahan marraskuun aikana. Clio saapuu niin ikään Suomeen vielä loppuvuoden aikana, mutta sen hinnat eivät vielä ole tiedossa. Meganea saamme odottaa arviolta helmikuulle 2020, jolloin hybridiversio tulee täydentämään faceliftillä uudistettua mallistoa.
Kuvat: Mikko Autio ja Renault
Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.