Raju SUV tuplana – viisipyttyiset ja 400-hevosvoimaiset Audi RS Q3 ja RS Q3 Sportback

Ilahduttavasti Audi RS Q3 tarjoillaan luonteikkaan äänimaailman mahdollistavalla viisisylinterisellä bensiinimoottorilla. Uutuuden voimanpesä tuottaa tasan 400 hevosvoimaa.

Ensimmäinen, ja yhä toistaiseksi ainoa, RS-lätkän saanut Audin SUV on juuri Q3. Nyt samanlainen RS Q3 tarjoillaan jo uudesta mallista ja valittavana on kaksi muotoa. Perinteisen RS Q3:n lisäksi tarjolla on myös RS Q3 Sportback, joista jälkimmäinen pohjautuu tietenkin Q3 Sportbackiin.

Olemme ensimmäisenä kiinnostuneita moottorista. Alumiinilohkon ja muiden kevennystoimien ansiosta tämä viisisylinterinen on 26 kilogrammaa edeltäjäänsä kevyempi. Sytytysjärjestys on 1-2-4-5-3 mahdollistaen moottorille mielenkiintoisten äänimaailman, jota Audi pyrkii korostamaan erityisesti tätä mallia varten suunnitellulla pakoputkistolla.

Lähes 2,5-litran tilavuudesta puristetaan ulos 400 hevosvoimaa. Huippuvääntö 480 newtonmetriä on tarjolla kaikkialla kierroslukualueella 1 950 – 5 850 kierrosta minuutissa. Molemmat mallit saavuttavat 100 kilometrin tuntinopeuden paikaltaan lähtien 4,5 sekuntin aikana ja huippunopeus on rajoitettu lukemaan 250 kilometriä tunnissa. 

Vaihteisto on seitsemänvaihteinen S-tronic ja voima välitetään luonnollisesti kaikille neljälle pyörälle quattro -nelivetojärjestelmän kautta. Audi drive select sallii kuljettajan vaikuttaa useaan parametriin aina nelivetojärjestelmästä, vaihteistoon, moottorin reagointiin ja autosta kuuluviin ääniin saakka. Tarjolla on myös kaksi itse asetettavaa RS -tilaa. 

Tuttu yksiosainen keulamaski on tallella, mutta hunajakennoa muistuttavalla ulkonäöllä se istuu hieman aiempaa sisempänä ja keulan alakulmissa sijaitsevat ilmanottoaukot ovat suuremmat. Konepellin etureunaan on myös lisätty Hyundai Konasta muistuttava muovinen kaistale. Pyöränkaaret ovat 10 millimetriä muuta mallistoa leveämmät ja juurikin saman verran on madallusta alustan osalta.

Lisävarusteena on myös saatava säädettävällä iskunvaimennuksella varustettu alustavaihtoehto. Vannekoko on vakionakin rouhea 20-tuumaa, joiden takana sijaitsevat kuusimäntäiset jarrusatulat hidastavat edessä halkaisijaltaan 375 millimetrisiä ja takana 310 millimetrisiä jarrulevyjä.

Sisätiloissa saadaan luonnollisesti perusteet Q3 -mallistosta, mutta RS on vahvasti läsnä. Ohjauspyörä on lyöty alareunasta länään ja sen lisäksi RS -logo löytyy myös kynnyslistoista. RS-malleihin tarjoiltavat sporttijakkarat ovat tärkeä osa koko kokemusta.

Ovea avatessa maahan heijastetaan valon avulla Audi Sport -logo. Ulkokuoren värivaihtoehtoja löytyy 8 kappaletta ja erityisen mielenkiintoisia näistä ovat kaksi vain RS-malliin saatavilla olevaa: Kyalami green ja Nardo grey.

RS Q3 Sportback eroaa ilman lisänimeä varustetusta sisarestaan lähinnä voimakkaammin kaartuvan kattolinjan kautta, mutta tarkemmin katsottaessa huomaa esimerkiksi matalamman takaikkunan ja poikkeavan olkalinjan. Myönnettäköön, että ainakin takakaaren pokkauksen ja takaovenkahvan ympäristössä on valtavasti samoja piirteitä Lamborghini Uruksen kanssa. 

Kuvat: Valmistaja

Lue lisää:
Audin oodi viisisylinterisyydelle – koeajossa Audi TT RS
Koeajossa Ferrari 812 Superfast – viehättäviä muotoja, sulosointuja ja räjähtävää suorituskykyä
Uljas loivakattoinen – uusi Mercedes-Benz GLE Coupé
Porsche Macan Turbo julki hintoineen – 10% lisätehoa 20% pienemmästä moottorista

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.