Pituudella on väliä – ainakin lava-autojen kohdalla

Volkswagen tuo Suomeen tarjolle pidennetyn version lava-auto Amarokista. Lavan kokonaispituus pitkän ohjaamon kanssa ylittää kaksi metriä.

Volkswagen Amarok XXL yrittää olla pysäköintiruudussa, mutta ei onnistu siinä. Se on yksinkertaisesti liian pitkä mahtuakseen normaaliin suomalaiseen ruutuun. Ilmestys on kokonaisuudessaan vaikuttava. Lavapidennyksen myötä kokonaispituutta tällä työkalulla on lähes kuusi metriä.

Lavaa lukuun ottamatta auto vastaa normaalia Amarokia. Pitempi akseliväli tuo rauhallisuutta matka-ajoon, mutta toisaalta tekee autosta huomattavasti kömpelömmän ahtaissa paikoissa. Perän oikomista saa todellakin alkuun varoa.

Pellin alta löytyvä 2,0-litrainen diesel (132 kW/180 hv) liikuttaa autoa vaivattomasti 8-portaisen automaattivaihteiston kanssa, ja ajettavuudeltaan se tuntuu nykyisten pakettiautojen lailla yllättävän henkilöautomaiselta. Jatkuva neliveto ja lukittava takatasauspyörästön lukko varmistavat etenemisen, vaikka maasto muuttuisi hieman haastavammaksi.

XXL-malli jäänee lähinnä imagonkohotustuotteeksi. Etenkin 11 500 euron muutostyön jälkeen noin 82 000 euron kokonaishinta karsii ostajia. Todellista piristystä luokkansa myyntitilastoissa toisena olevalle Amarokille Volkswagen hakee kilpailukykyisesti hinnoitellulla 140 hevosvoimaisella Amarok Trendline Polar -mallilla. 37 296 euroa maksavan mallin vakiovarustukseen kuuluvat muun muassa automaatti-ilmastointi, bluetooth-handsfree sekä polttoainekäyttöinen lisälämmitin ajastimella ja kaukosäädöllä.