Kuvat: Opel Suomen toimitusjohtaja joutui lunastamaan lupauksensa – hiuksiin parturoitiin Opelin logo

Opelilla menee kovaa. Uusi Astra putsasi palkintopöydät sekä Suomessa että maailmalla – ja nyt Astra näkyy jo myyntitilastoissakin.

Opelin Suomen toimitusjohtaja Rami Kittilä, 48, lupasi merkin jälleenmyyjille maaliskuussa, että jos vuoden 2016 seitsemän ensimmäisen kuukauden jälkeen Opelin markkinaosuus on yli kuusi prosenttia, niin hän leikkauttaa hiuksiinsa Opelin logon.

Ja menihän se yli kuuden prosentin. Vielä kesäkuussa näytti siltä, ettei tavoitteeseen ehkä sittenkään ylletä, mutta huiman heinäkuun ansiosta raja ylittyi. Heinäkuun markkinaosuus pompsahti peräti 7,2 prosenttiin. Toki muutkin luvut näyttävät hyvältä: koko merkki on kasvanut Suomessa vuoden 2016 ensimmäisen seitsemän kuukauden aikana viime vuoteen verrattuna 40,6 prosenttia.

Teknavi tapasi leveästi hymyilleen ja juuri parturoidun Kittilän keskiviikkona Hämeenlinnassa. 

Klassinen kysymys: miltä nyt tuntuu?
– Hymyilyttää ja naurattaa lähinnä, Kittilä virnisteli ja jatkoi:

– Lupaus lähti spontaanisti siitä, että kuusi prosenttia on mukavan pyöreä luku. Meillä oli markkinaosuutta Suomessa helmikuun lopussa 5,6 prosenttia. Maaliskuun puolivälissä lupasin jälleenmyyjäkokouksessa, että jos ennen seuraavaa jälleenmyyjäkokousta (elokuussa) on kuusi prosenttia ylitetty, niin logo on tukassa.

Heinäkuu oli Opelin paras kuukausi Suomessa 15 vuoteen. Näyttää myös siltä, että koko vuosi saattaa olla Opelin paras niin ikään 15 vuoteen.

Rami Kittilä parturoitiin keskiviikkona Hämeenlinnassa 120 Opel-jälleenmyyjän edessä. Kuva: Matti Immonen

Astra haukkaa Opelin myynnistä tällä hetkellä yli puolet. Tänä vuonna heinäkuun loppuun mennessä oli rekisteröity 4 427 Opelia, joista 2 305 oli Astroja. Heinäkuussa Astra oli Suomessa toiseksi myydyin malli. Edelle ponnisti vain kestosuosikki Skoda Octavia, jota myytiin yhdeksän kappaletta enemmän.

– Hyvä mallisto on kaiken avainsana. Tuotteen täytyy tottakai olla kilpailukykyinen ja sitä pitää olla myymässä osaavat myyjät. Astra tämän tietenkin mahdollisti, mutta ilman Mokkaa, Corsaa ja pakettiautoja tätä ei olisi tapahtunut. Astran rooli on toki kiistämätön ja Astra-farkun yhtä lailla, Kittilä kommentoi.

Eikä Opelin porskutus Astraan lopu. Seuraavaksi tapetille nousee syyskuussa uusi OnStar-palvelu. Lokakuussa puolestaan Suomen markkinoille tulevat Mokka X sekä Zafira.

Pariisin autonäyttelyssä lokakuussa Opelilla ei ole suomalaisittain kovin mielenkiintoista kerrottavaa. Opelin näyttelytähtenä komeilee Ampera E -sähköauto, joka ei ole alkuvaiheessa tulossa Suomeen. Uutta Insigniaa joudutaan puolestaan odottamaan pitkälle ensi vuoteen.

Lue myös:
Koeajo: Uusi Astra vakuuttaa farkkuna – kilpailu suositussa perheautoluokassa kiristyy entisestään
Koeajossa Opel Astran diesel-versio – vaivatonta menoa
Koeajossa Vuoden Auton aloitusmalli – Opel Astra 1.0 Turbo
Risto Virtasen testissä Opel Astra (video)