Mazdalta uusi katumaasturi 2,5-litraisella Skyactiv-turbolla

Mazda on esitellyt juuri Los Angelesin autonäyttelyssä toisen sukupolven CX-9 katumaasturin, jonka keulalla on nyt turbolla höystetty Skyactiv-moottori.

Vuonna 2006 esitelty 7-paikkainen Mazda CX-9 on ollut pari numeroa liian suuri Suomeen. Saisikohan toinen sukupolvi mahdollisuuden Euroopassakin? Onhan se tietysti hieman yli viisi metriä pitkänä iso auto, mutta 7-paikkaisille katumaastureille riittää kyllä kysyntää täälläkin.

Mazda insinöörit keskittyivät uuden turbomoottorin kehittämisessä ennen kaikkea turboviiveen eliminoimiseen. Tämä on perusteltua, sillä isoa katumaasturia ajetaan yleensä melko rauhallisesti alhaisella kierrosluvulla. Euroopassa ajamisen helppoutta korostaa tietysti mahtava vääntö, jonka monen auton keulalla oleva dieselmoottori tarjoaa. Pakokaasuahtimen avulla Mazda haluaa luoda nyt isolle nelisylinteriselle bensakoneelleen samantyyppisen jo alhaalta vahvasti vääntävän moottorin luonteen – samalla kun matkan taittaminen olisi entistä taloudellisempaa.

Insinöörit pääsivät tavoitteeseensa ottamalla käyttöön kokonaan uudenlaisen ahtimen. Pakokaasuja ohjataan nyt ahtimelle kahta eri reittiä pitkin. Alhaisilla kierroksilla käytössä ovat pienemmät virtauskanavat, jotka saadaan reagoimaan herkemmin ja luomaan näin isompi ja maksimissaan 1,2 barin paine nopeammin. Käytäntö on sama kuin puutarhaletkussa. Mitä pienempi letku, sen kovemmalla paineella veden saa roiskuamaan, kun letkun pään peittää peukalollaan. Kun moottorissa on enemmän kierroksia, ahtimelle avataan myös isommat kanavat. Moottorissa tätä toimintoa avittavaa puolestaan se, että sylintereiltä johdetaan pakokaasuja kahta eri reittiä pitkin. Keskimmäiset sylinterit ohjaavat kaasuja yhteen isompaan kanavaan, kun ulommaisilla sylintereillä on kummallakin oma kanavansa.

Auton ajettavuudessa kehityksen painopiste asetettiin puolestaan mazdamaiseen ketteryyteen, välittömään ohjaukseen sekä ajokokemuksen keveyteen. Uusi ja hieman edeltäjäänsä kompaktimpi CX-9 painaa nyt noin 90 kiloa vähemmän. Painoa on säästetty japanilaiseen tapaan vähän kaikkialta. Osa painonsäästöstä on myös sijoitettu takaisin autoon. Ikkunat ovat esimerkiksi nyt hieman entistä paksummat eli matkustamoon kantautuu edeltäjää vähemmän melua.

USA:ssa uusi CX-9 tulee myyntiin ensi keväänä. Auton tulosta Eurooppaan ei ole vielä tietoa.