BMW antaa esimakua vuosi sitten julkaistusta BMW i4 -konseptiautosta. Myöhemmin tänä vuonna lanseerattava i4 on BMW:n neljäs täyssähköinen automalli.
BMW i4 on neliovinen Gran Coupé, jonka toimintamatkaksi kerrotaan jopa 590 kilometriä. Auton 530 hevosvoimaa kiihdyttävät auton nollasta sataan kilometriin tunnissa noin neljässä sekunnissa.
– Keskikokoiset autot ovat olleet BMW:n toiminnan ytimessä vuosikymmenten ajan, ja nyt i4 sähköistää sen. Monella tavalla BMW i4 on täydellinen BMW – tällä kertaa vain sähköisenä versiona. Ensimmäiset autot rullaavat tuotantolinjalta vuoden viimeisellä neljänneksellä, sanoo BMW Group Suomen toimitusjohtaja Janne Kämäräinen.
Tasapainoinen kokonaisuus
BMW on panostanut i4-mallin ajettavuuteen. Erillinen vaimennusjärjestelmä vähentää auton niiausta kovassa kiihdytyksessä. Yhdessä uuden ja tarkasti toimivan luistonestojärjestelmän kanssa vaimennusjärjestelmä varmistaa vauhdin kiihtyessä parhaan mahdollisen pidon ja vakauden. i4-mallin ketteryys ja ajamisen tarkkuus perustuvat pitkään akseliväliin, leveään rengasväliin, pyörien asentokulmiin, suuriin renkaisiin, korkeaan vääntöjäykkyyteen, matalaan painopisteeseen ja tasapainoiseen painon jakaumaan.
Täysin uudessa BMW i4:ssä on samanlainen dynaamisten ominaisuuksien ja mukavuuden tasapaino, josta BMW 3- ja 4-sarjan autot ovat tunnettuja. Tällä kertaa ajamisen ilo kuitenkin sähköistä. BMW sähköistää i4:n versioon myös M Performance -mallin.
BMW i4 perustuu viidennen sukupolven BMW eDrive -teknologiaan. Sähkömoottori, latausyksikkö ja suurjänniteakku ovat täysin uusia. Niiden avulla BMW voi ottaa taas harppauksen eteenpäin sähköisten voimalinjojen kehityksessä. Valmistajan mukaan lisää yksityiskohtia uudesta BMW i4:stä kerrotaan pian.
Kuvat: BMW