Uusi Porsche Taycan 4S: parasta A-luokkaa

Enemmän, nopeammin ja pidemmälle.

Porschen kattavasti uudistettua Taycan-mallistoa on parannettu lähes kaikilla osa-alueilla. Uudet versiot tarjoavat enemmän tehoa, pidemmän toimintamatkan, nopeamman kiihtyvyyden ja vakaamman latauksen. Uudistukset kattavat kaikki kolme malliversiota: Taycan Sport Saloon, monipuolinen Taycan Cross Turismo ja urheilullinen, mutta käytännöllinen Taycan Sport Turismo. Jokaisessa on saatavana neljä voimansiirtovaihtoehtoa, taka- ja nelivetoversioina. Tässä julkaisussa keskitymme Porsche Taycan 4S -malliin, jonka saimme koeajoon.

Lisää latauskapasiteettia, nopeutta, ja toimintamatkaa

Uuden Taycan 4S latauskapasiteetti on kasvanut 50 kW, ollen nyt 320 kW. Myös rekuperaatio on parantunut huomattavasti, ja se voi nousta jopa 400 kW suurilla nopeuksilla. Tämä tarkoittaa entistä nopeampia latausaikoja ja tehokkaampaa energian talteenottoa.

Taycan 4S kiihtyvyys 0–100 km/h on nyt 3,7 sekuntia, mikä tekee ajokokemuksesta entistä dynaamisemman ja jännittävämmän. Tämä parannus saavutetaan suuremman järjestelmätehon ja uuden Sport Chrono -paketin push-to-pass -toiminnon avulla, joka tuo lisätehoa napin painalluksella.

Toimintamatka on kasvanut jopa 35 prosenttia, ollen enimmillään 623 kilometriä (WLTP). Taycan 4S voi ladata 10 prosentista 80 prosenttiin vain 18 minuutissa. Uuden suorituskykyisen akun bruttokapasiteetti on nyt 105 kWh (käytettävissä 97 kWh), mikä mahdollistaa pidemmät matkat ja vähemmän latauspysähdyksiä.

Taycan 4S tuottaa nyt enemmän tehoa kuin ennen. Moottorina toimii kestomagnetoidut sähkömoottorit molemmilla akseleilla, jotka tuottavat 380 kW (517 hv) jatkuvaa tehoa ja hetkellisesti jopa 440 kW (598 hv). Vääntömomentti on jopa 710 Nm, mikä tekee ajamisesta entistä dynaamisempaa ja nautinnollisempaa, olipa kyseessä sitten rauhallinen ajomatka tai sporttisempi ajotyyli.

Porsche Taycan 4S

Uusi aktiivinen alusta ja parannettu varustelu

Kaikissa uusissa Taycan-malleissa on vakiona adaptiivinen ilmajousitus, ja uusi Porsche Active Ride -ilmajousitusjärjestelmä on saatavilla lisävarusteena nelivetoisiin malleihin. Tämä järjestelmä tarjoaa laajan kirjon ajomukavuuden ja ajodynamiikan välillä, pitäen Taycanin korin vakaana kaikissa ajotilanteissa.

Vaikka mallit painavat jopa 15 kiloa vähemmän, niiden vakiovarustelu on entistä kattavampi. Uusi varustelu sisältää muun muassa tunnelmavalaistuksen, ParkAssist-peruutuskameran, automaattisesti himmentyvät peilit, lämmitettävät etuistuimet ja Porsche Intelligent Range Managerin (PIRM).

Style Porschen asiantuntijat ovat hioneet Taycanin muotoilua lisäämällä uusia etu- ja takaosan muotoja sekä uusia ajo- ja takavaloja. Uusissa ajovaloissa on korkearesoluutioinen HD-matriisitekniikka, ja takavalonauhassa on kolmiulotteinen lasimainen muotoilu, joka sisältää tervetulo- ja lähtöanimaatioita.

Uudistetut käyttö- ja näyttökonseptit

Mittaristossa, keskusnäytössä ja valinnaisessa matkustajan näytössä on optimoitu käyttöliittymä lisätoimintoineen. Ohjauspyörän tilakytkin on nyt vakiovaruste, ja sen avulla kuljettaja voi helposti hallita ajotiloja ja -toimintoja.

Porsche Taycan 4S

Uudistetut Porsche Taycan -mallit ovat nyt saatavilla Porsche Centereissä. Ne tarjoavat entistä enemmän tehoa, pidemmän toimintamatkan, nopeamman latauksen ja parannetun ajokokemuksen. Mielenkiinnolla odotamme myöhemmin koeajoon Turbo S -mallia, joka kiihtyy nollasta sataan vain 2,4 sekunnissa ja tarjoaa huikeat 700 kW (952 hv) järjestelmätehon. Porsche on jälleen kerran nostanut rimaa sähköautoilun saralla, ja Taycan jatkaa edelläkävijänä urheilullisten sähköautojen segmentissä.

Porsche Taycan 4S (Performance Battery Plus)

  • Hinta: 128 990 € (Koeajoauto: noin 172 224 €)
  • Tehdastakuu: 2 vuotta
  • Akkutakuu: 8 vuotta / 160 000 km

Tekniikka:

  • Moottori: Kestomagnetoidut sähkömoottorit molemmilla akseleilla
  • Teho: 380 kW / 517 hv (hetkellisesti 440 kW / 598 hv)
  • Vääntömomentti: 710 Nm (hetkellisesti)
  • Kulutus (WLTP): 18,4 kWh/100 km
  • Toimintamatka sähköllä (WLTP-yhdistetty): 623 km
  • Voimansiirto: Neliveto

Akku:

  • Akkutyyppi: Litiumioni (NMC)
  • Kapasiteetti: 105 kWh (käytettävissä 97 kWh)
  • Latauspistoke: CCS
  • Latausnopeus 0-100% AC, 11 kW (max): 11 h
  • Latausnopeus 10-80% DC: 18 min
  • Latausteho DC (max): 320 kW

Suorituskyky:

  • Kiihtyvyys 0–100 km/h: 3,7 s
  • Huippunopeus: 250 km/h

Mitat:

  • Pituus: 4 963 mm
  • Leveys: 1 966 mm
  • Korkeus: 1 379 mm
  • Akseliväli: 2 900 mm
  • Maavara: 127 mm
  • Tavaratila: 407 + 84 litraa
  • Testiauton rengaskoko: 265/35 R21
  • Omamassa: 2 250 kg
  • Vetopaino jarruitta/jarruin: 0 / 0 kg

LUE MYÖS

Jeep Wagoneer S – täyssähköinen maasturi, joka haastaa kilpailijat

Volvon lippulaiva maasturi XC90 

Koeajo: Opel Astran jämäkkyys ja ajettavuus vakuutti

SEURAA TEKNAVIA SOSIAALISESSA MEDIASSA

Löydät meidät FacebookistaInstagramista ja YouTubesta.