Testi: Garmin nüvicam – monipuolinen autonavigaattori (video)

Autonavigaattori on enää harvoin pelkkä reitin opastaja. Otimme testiin navigointiominaisuuksien lisäksi muun muassa kojelautakameralla ja kaistavahdilla varustetun laitteen.

Tykkäsimme

Monipuolisuudesta

Ääniohjauksesta

Käytettävyydestä

Emme tykänneet

Tuulilasinäkymän peittävyydestä

Erillisistä johdoista

Hinta alkaen 399 €

Navigaattorit ovat jo vuosien ajan helpottaneet tuntemattomissa ympäristöissä autoilevia kuljettajia. Nykyisellään autojen kiinteät navigaattorit alkavat olla kohtuullisen hintaisia ja helposti päivitettäviä, minkä lisäksi lähes jokaisen taskusta löytyvää älypuhelinta on mahdollista käyttää navigaattorina. Oman lisänsä kilpaileviin tuotteisiin on tuonut myös viimeaikoina lisääntynyt MirrorLink-sovellusta, jonka avulla älypuhelimen sovelluksia, kuten karttaa ja navigointia, voi käyttää auton omalta kosketusnäytöltä. Näiden lisäksi tarjolla on kuitenkin edelleen laaja skaala irrallisia autonavigaattoreita.

Varoitukset tulevat punaisella palkilla näytön ylälaitaan Perusvalikko on selkeä ja kuvakkeet ovat riittävän suuret Laite kiinnittyy telineeseen magneetilla ja saa virtansa telineen kautta Ajon jälkeen voi tarkastella ajosuoritettaan Taloudellisesta ajotyylistä saa pisteitä

Uutena trendinä myös Suomessa on lisääntynyt tallentavien kojelautakameroiden käyttö. Näiden avulla voidaan katsoa esimerkiksi onnettomuustilanteen kulku videokuvalta. Garmin on yhdistänyt nyt yleensä tuulilasiin asennettavan navigaattorin ja kojelautakameran samaan laitteeseen. Kameraan perustuvan kaistavahdin ja törmäysvaroituksen lisäksi laitteesta löytyvät bluetooth-handsfree, toimiva puheohjaus, liikennekameroiden paikat ja ajotapaa GPS:n perusteella arvioiva eco-mittari. Älypuhelimen voi myös kytkeä laitteen pariksi Smartphone Link -sovelluksen avulla, jolloin esimerkiksi paikkatietoja voi siirtää suoraan puhelimesta navigaattoriin. Laitteeseen on myös kytkettävissä langattomasti toimiva peruutuskamera.

Ennen ensimmäistä asennusta laite kannattaa kytkeä tietokoneeseen ja hankkia karttojen uusimmat päivitykset, jotka kuuluvat laitteen hankintahintaan koko käyttöiäksi. Tämän jälkeen asennus autoon on varsin yksinkertaista. Sekä virta- että antenninjohto kulkevat jämäkän imukuppitelineen kautta, joten niiden kunnollinen asentaminen vaaditaan vain kerran. Laite itsessään on varsin kookas ja se asettuu paikalleen voimakkaan magneetin avulla.

Opasteet ovat selkeitä Laite näyttää myös kaistaopasteet Henkilöautossa iso näyttö peittää ikävästi näkymää Kameran kuvan saa näkyviin näyttöön myös ajon aikana Kojelautakameran kuva on hyvälaatuista

Ennen liikkeellelähtöä kannattaa hoitaa myös asetukset kuntoon. Sijainnista riippuen näyttöön tulee ohjeet kameran oikeaan suuntaamiseen. Tämä on kriittistä kameraan liittyvien toiminnollisuuksien eli peräänajosta varoittavan toiminnon sekä kaistavahdin osalta. Näistä ominaisuuksista molemmat yllättivät positiivisesti toimivuudellaan. Myös varoituksen herkkyyttä pystyy säätämään ja herkimmällä asetuksella varoitukset tulevat hyvin aikaisessa vaiheessa.

Laitteen käyttäminen on selkeää ja kuusituumainen näyttö on riittävän kokoinen. Ainoa haitta tulee etenkin henkilöautossa näkyvyyden peittymisestä. Perinteisen osoitteen käsin syöttämisen lisäksi suomeksi toimiva puheohjaus yllättää positiivisesti.

Kuten ominaisuuksien määrästä saattaa jo päätellä nüvicam edustaa Garminin navigaattorimalliston huippua. Se tuo paljon ajavalla käytännöllisiä ja turvallisuutta parantavia ominaisuuksia. Etenkin ammattikäytössä kojelautakamera voi pahimman sattuessa tuoda merkittävää turvaa asian ratkaisemiseen.

Katso alla olevalta videolta, miten Garmin nüvicam toimii.

Kuvat: Mikko Autio ja Ilari Peltomäki
Video: Ilari Peltomäki