Tähän Audi-kysymykseen moni haluaa kuulla vastauksen

Audi vietti viime sunnuntaina päättynyttä Geneven autonäyttelyä vahvasti sporttihengessä. Urheilullisista uutuuksista huolimatta eniten kiinnosti merkille huipputärkeän A4:n uudistuminen. Teknavi kävi Genevessä jututtamassa Audin tuoreehkoa Suomen johtajaa Aki Juhakorpea, joka vastaili kysymyksiin A4:sta ja Geneven uutuuksista. 

A4-malli on Audin kivijalka, jonka uudistumista on odotettu. C-Mercedeksen tiukan kilpailijan edellinen sukupolvi esiteltiin ensimmäisen kerran jo 2007 Frankfurtin autonäyttelyssä. Uudistua siis tarvitsisi – ja mielellään pian. Toistaiseksi A4:sta ei ole ollut edes kunnon vuotokuvia tarjolla.

Aki Juhakorpi, huolimatta Audin kaikesta Geneve-tarjonnasta, isoin kysymys kuuluu: mikä on Audi A4:n tilanne?
– Tilanne on sellainen, että auto hinnoitellaan ja ennakkomyynti alkaa tänä kesänä. Auton lanseeraus on loppuvuonna, mutta tänä vuonna saadaan ensimmäisiä autoja myös asiakastoimituksiin.

Kesällä jo. Selvä. Kyseessä on teille ”melko” merkittävä tuote.
– Onhan se meidän syömähammas. Vahva kuten A3. Me odotamme sitä ja asiakkaat odottavat sitä.

Suurella todennäköisyydellä A4:sta pääsee siis pällistelemään ainakin Frankfurtin autonäyttelyssä syyskuussa.

​

Mutta mennään Geneven uutuuksiin. Kuten sanottua, niin Audilla on urheilullinen painotus Genevessä. Tärkeimpiä uutuuksia olivat RS3 ja R8.

Uusi R8 ei sinänsä yllättänyt. Lanseeraus tapahtui kahden V10:n voimin (540 ja 610 hv), mutta kasikone saattaa yhä tulla valikoimaan myöhemmin – tai sitten sen tilalla nähdään kireä tuplaturbo-V6. Yllätys oli se, että lavalla nähtiin myös e-tron-versio, joka kulkee pelkästään sähkömoottorien (yhteensä 462 hv) voimin. Audi tappoi e-projektin jo kertaalleen, mutta mieli on taas muuttunut. Myöhemmin R8:sta lienee luvassa myös pistokehybridiversio.

RS3:sta katsoessa voi puolestaan tulkita, että yleinen mielipide painaa sittenkin autotehtaiden suunnitelmissa. Kun Audi mietti uutta RS3:a, oli selvää, että se rakennetaan uudelle modulaariselle pohjalevylle. Se tarkoitti uutta moottoria. Lehdistö ja autoileva kansa huusi kuitenkin isoon ääneen huolensa siitä, ettei neloskone pystyisi korvaamaan vanhaa viisisylinteristä voimanlähdettä. Audi ei halunnut lopulta ottaa riskiä, joten auton etupäätä rempattiin, jotta uskollisesti palvellut vitonen sai jatkaa palveluksiaan. Luvut kirjataan nyt 367 hv ja 465 Nm.

​

RS3 ja R8 ovat aika marginaalisia tuotteita Suomessa, mutta mikä merkitys näillä lippulaivoilla on merkin imagoon?
– Audi tunnistetaan sporttisena merkkinä. Quattro on osa Audin DNA:ta. Merkitys on suuri brändin rakentamisen kannalta, vaikka nämä eivät ole Suomessa volyymituotteita. Mutta kaikkia näitä kuitenkin myydään Suomessa – joitakin kappaleita, Juhakorpi vastasi.

Kuinka monta RS3:sta myydään vielä tänä vuonna?
– Riippuu hyvin pitkälle, että miten auton hinnoittelu onnistuu. Uskon silti, että kymmeniä kappaleita. 

Entä R8?
– R8:n volyymit ovat Suomessa pieniä, johtuen tietysti meidän verotuksesta. Joitain kappaleita myydään. 

RS3:n ja R8:n lisäksi Audilla oli Genevessä näytillä mielenkiintoinen A9 farmarin konsepti. A9 Avant on näyttävä konsepti, eräänlainen iso shooting brake -tyylinen farmari. Toivottavasti Audin rohkeus riittää vihdoin siihen, että A8-mallistoa laajennetaan. Tämä erottaisi ainakin Audin Volkswagenista, jonka tuleva Passat CC laittaa jo Audi A7:n ahtaalle. 

​

Voisiko A9-konsepti tulla vihdoin tuontantoon?
– Siihen on vaikea ottaa kantaa, mutta kun konseptiauto tuodaan messuille, niin ainahan siinä haistellaan yleisön ja kuluttajien tuntemuksia. Onko tuote sen tyyppinen, että saattaisi alkaa kiinnostaa? Silloin on mahdollista, että tuotteet saattavat tulla tuotantoon, mutta näissä asioissa liikutaan aina pitkässä aikajänteessä. Ei puhuta ihan vuodesta, eikä välttämättä kahdestakaan.

Mitä mieltä olet itse A9:stä?
– Näyttävä auto ja iso auto. Tämän tyyppisellekin autolle löytyy varmasti oma käyttäjäkuntansa, mutta Suomessa tämäkin auto on marginaalissa.

Puhutaan vielä vähän loppuun Audin tilanteesta Suomessa. Viime vuonna taioitte ennätyksiä.
– Viime vuonna markkinaosuus oli kuusi prosenttia, eli myimme runsaat 6200 autoa. Tulos oli kaikkien aikojen paras. Nelivedoissa olimme Suomen myydyin Quattroilla. Oli kaikin puolin hyvä vuosi Audille, vaikka periaatteessa oli ylimenovuosi.

Entä sitten 2015? Miltä näyttää?
– Vuosi 2015 ollaan menty siinä tahdissa, kun olemme itse suunnitelleet. Tulee uutuuksia tässä keväällä lanseeraukseen (mm. TT ja Audi Q3). Loppuvuotta kohden vauhti senkuin kiristyy.

​