Uutuusmallista löytyy sekä kuusisylinterinen bensamoottori että sähkömoottori. Defender-perhe on laajentunut myös koon ja värien suhteen.
Kolmannen sukupolven täysin uusi Range Rover Sport pohjautuu uuteen Range Roveriin, jota Markku testasi viime vuoden puolella entisen rallikuljettaja Minna Sillankorvan kanssa. Akusto on piilossa akselivälillä ja keulassa on maukas bensakone. Range Rover Sportissa yhdistyy voimakas sähköinen suorituskyky tyylikkääseen ja ylelliseen muotoiluun. Alustatekniikka on myös saatettu aivan uudelle tasolle.
Range Rover Sportin ulkomuoto on muuttunut merkittävästi edellisestä mallista. Se on myös korkeampi ja pidempi, sekä leveydeltään hiukan kapeampi. Kuusisylinterinen, 3-litrainen rivikuutonen bensiinimoottori yhdessä sähkömoottorin kanssa takaa voimaa 510 hevosvoiman edestä ja maksimivääntöä 700 newtonmetrin verran. Sähköinen toimintamatka on jopa 113 kilometriä. Vaihteistona on kahdeksanportainen automaattilaatikko jatkuvalla nelivedolla. Kahluusyvyydeksi ilmoitetaan 90 senttiä.
Ensireaktiot ovat selkeät, kun herrat päästävät sanaiset arkkunsa auki.
-Tää on ihan pyssy, Terva-aho kuvailee kokemustaan
-Tää on ihan pistooli, Alén komppaa kollegaansa.
Koeajoon päässeessä Range Rover Sportissa ei ollut nelipyöräohjausta, mutta se on toki saatavilla, varustepaketista riippuen. Siitä huolimatta, kumman ketterästi ja pienessä tilassa auto suorastaan heilahtaa eteenpäin.
-Näitkö miten tää kääntyy? Nou hätä, Alén ylistää ohjattavuutta.
-Turhaan mä tässä jännitin. Ei näistä paljon autot parane. Ominaisuuksiltaanhan nämä autot alkaa olla ainakin mulle miltei täydelliset, Terva-aho kuvailee kokemuksiaan kartturin paikalta.
-Sä istutkin vieressä. Kyllä ne insinöörit aina jotain parannettavaa keksii. Yksi mikä näissä on kehittynyt hirveästi, on jousitus. Näihin ei enää mitään normaaleja iskareita laiteta, vaan tässäkin on ilmajousitus. Kyllä tämä niin hienosti menee; pum-pum, se on siinä. Mä olenkin vähän ilmajousihullu mies, Alén tiivistää
Range Rover Sport P440e Plug-in Hybrid Dynamic HSE
- Moottori: 3 l, ahdettu rivikuutonen + sähkö
- Teho: 440 hv
- Vääntö: 620 Nm
- Kiihtyvyys: 0-100 km/h 5,8 sek
- Huippunopeus: 225 km/h
- Toimintamatka sähkö: 113 km
- Kulutus: 0,9 l / 100km
- Päästöt: 20 g /km
- Vaihteisto: 8-vaihteinen automaatti
- Hinta alkaen: 107.598 €
”Defenderiä paiskoo tulemaan”
Lisäksi Defender-perheestä löytyy uutena jäsenenä kevytkuorma-autoksi laskettava Land Rover Defender 130 D300 MHEV First Edition. Mallista löytyy jopa 2,5 kuutiota rahtitilaa ja silti penkkejäkin 5 tai jopa 7 kappaletta.
Metsän siimeksessä Vauhtikaksikko kohtaa myös vanhan tutun. Edellisestä Defenderistä onkin aikaa jo pari vuotta, mutta silloin matkassa oli muitakin suuria filmitähtiä. 75-vuotisjuhlavuoden kunniaksi, Land Rover Defender 110 P400e Plug- in Hybrid 75th Edition -malli on nyt julkaistu erikoisvihreällä värityksellä, Englannin järvimaisemia mukaillen.
Lue myös
Koeajo: Vauhtikaksikko tekee Teknavi-historiaa, täyssähköpickup Maxus
Koeajo: Anniinan testissä täyssähkö Bemari iX1 -bensakonettakaan ei ole silti unohdettu
Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista ja YouTubesta.