Polestar tuo kaksi uutta mallia -kovilla odotuksilla

Polestar aloitti automarkkinoiden valloittamisen yhdellä täyssähköisellä mallilla, Polestar 2:lla. Nyt uusia malleja on tulossa peräti kaksi lisää.

Vuosi 2024 on Polestarille varsin merkityksellinen, kun yhden automallin merkki kasvaa peräti kahden uuden mallin myötä. Polestar 2 lanseerattiin Suomessa vajaat kolme vuotta sitten ja tänä vuonna se saakin rinnalleen kaksi uutta SUV-mallia, Polestar 3 sekä Polestar 4.

Malliston kolminkertaistuminen ja laajeneminen uusiin segmentteihin tarkoittaa yritykselle uskoa kasvupotentiaaliin. Polestarin toimitusjohtaja Tommi Luopajärven odotukset ovatkin suuret uusien mallien suhteen.
-Varsinkin Polestar 4:n kohdalla odotukset ovat isot. Se murtautuu sellaiseen segmenttiin, jossa Suomessa on suuret autokannat ja täyssähköauto on hyvin mielenkiintoinen vaihtoehto asiakkaille. Myynnillisesti Polestar 4 on tärkeä, kun taas Polestar 3:n avulla päästään ylempään premium segmenttiin, jota tavoitellaan brändin osalta.

Nyt julkaistujen uusien mallien lisäksi tulossa ovat GT-mallinen Polestar 5 sekä kaksiovinen ja kaksipaikkainen roaster avoauto Polestar 6.

Katso kuinka Teknavin Vauhtikaksikko koeajoi Polestar 2:n.

Isoveli Polestar 4

Polestar 2 lanseerattiin Suomessa vajaat kolme vuotta sitten. Se luokitellaan C-kokoluokkaan ja hatchbackmallina on tarjonnut sopivan kompaktin koon kaupunkikäyttöön. Polestar 4 on selkeästi edeltäjäänsä suurempi ja se luokitellaankin kokoluokkaan D. Mallilla on suuri kori ja pitkä akseliväli. Auton kokonaispituus on vajaa viisi metriä, leveys reilut kaksi metriä ja korkeus noin puolitoista metriä.

Polestar 4 julkistettiin keväällä 2023 ja myynti käynnistyi ensimmäisenä Kiinassa. Euroopassa ja Australiassa myynti on alkanut tammikuussa 2024. Mallin hiilijalanjälki on merkin pienin. Mallistosta löytyy kaksi- ja yksimoottorisia versioita. Molemmissa Long range -versioissa on tarjolla 100 kilowattitunnin akku, jonka avulla voidaan saavuttaa jopa 580 km toimintamatka.

Polestar 4:ssä perinteinen taustapeili on korvattu kameralla, joka näyttää leveämmän kuvan, kuin mitä peili näyttäisi. Taustapeilin voi laittaa myös tilaan, jossa näkee peilillä takapenkin matkustajat.
-Säädettävä sisävalaistus tuo matkustamoon tunnelmaa. Aurinkokunnasta innoituksensa saaneen valaistuksen avulla kuljettaja voi säätää omaa ajoympäristöään mieleisekseen. Jos haluat että auton valaistus on vaikka marsin tai jupiterin sävyinen niin kaikki on mahdollista, Teknavin toimittaja Satu Tuomisto kuvailee.

Takana matkustavilla on myös oma etuistuinten väliin sijoitettu näyttö, josta voi ohjataan mediaa sekä ilmastointia.
-Huomionarvoinen seikka on myös Polestar 4:n takatilat. Tilat ovat avarat ja tyylikkäät. Matkustajilla on käytössään sähköisesti kallistettavat istuimet, jolloin matkustus tuntuu kuin olisi business-luokassa, Tuomisto sanoo.

Polestar 4 on saanut erityistä huomiota sen takaikkunattomuudesta. Muotoilulla on saatu kattolinja pidemmäksi ja lasikatto on hyvin avara, joka luo valoisan tunnelman auton sisällä.
-Telttailu on niin last season. Tämä lasikatto on ehdotttomasti mun suosikki tässä. Ihan kuin olisi taivasalla. Ihan mieletön, Tuomisto hehkuttaa.

Polestar 4 hinnan voi selvittää omien valintojensa perusteella Polestarin verkkosivuilla.

Skandinaavisen minimalistinen Polestar 3

Polestar 3 on Polestarin ensimmäinen SUV-malli. Vakiomalli kehittää tehoa 360 kilowattia mikä vastaa 489 hevosvoimaa ja vääntöä on tarjolla 840 newtonmetriä. Valinnaisen Performance-paketin myötä kokonaisteho nousee 380 kilowattiin eli 517 hevosvoimaan ja vääntö 910 newtonmetriin. Taaempi sähkömoottori kytkeytyy Range-moodissa pois käytöstä, mikä säästää energiaa tietyissä olosuhteissa. Mallissa neliveto kytkeytyy automaattisesti päälle silloin, kun pitoa tarvitaan. Polestar 3:n 111 kWh:n akku tarjoaa jopa 610 km:n toimintamatkan.

Muotoilun keskiössä on skandinaavinen minimalismi. Erityistä designissa on aerodynaamisuus, jossa on painotettu myös SUV-malleille tyypillisiä piirteitä, kuten voimakasta ja leveää olemusta. Aerodynamiikkaa on optimoitu hienovaraisesti mutta tehokkaasti esimerkiksi auton keulaan ja takaspoileriin integroiduilla siivekkeillä sekä takaosan ilmanohjaimilla.

Uusissa malleissa ei ole etusäleikköä lainkaan ja Polestar 3 löytyy säleikön tilalta Smartzone. Smartzone sisältää kameroita, antureita ja tutkan. Sen avulla auton on mahdollista nähdä asioita, joita kuljettaja ei välttämättä näe ja havaita mahdolliset vaaratilanteet. Muotoilussa auton keulaan ja takaspoileriin on integroitu ilmanohjaimet, joiden alta ilma kulkee pitäen auton tiukasti tiessä

Polestar 3:n sisätiloissa on käytetty ympäristöystävällisiä materiaaleja, jotka samalla korostavat auton sisätilojen tyylikkyyttä ja luksusta. Auton verhoilussa on hyödynnetty muun muassa biopohjaista MicroTech-materiaalia, eläinten hyvinvointia tukevalla sertifikaatilla varustettua nahkaa.

Polestar on tehnyt yhteistyötä alan johtavien turvallisuusteknologiakumppaneiden kanssa. Nämä yhteistyöt ovat mahdollistaneet sen, että autoon on saatu integroitua ensiluokkaisia kuljettajaa avustavia ADAS-teknologioita, jotka toimivat saumattomasti auton keskitetyn tietojenkäsittelyjärjestelmän kautta.

Polestar 3 hinnan voi selvittää omien valintojensa perusteella Polestarin verkkosivuilla.

LUE MYÖS

Lygg visioi rohkeasti lähilentokentät yhtiöiden pihoille

Veikka Gustafssonin ajossa Jeep Grand Cherokee PHEV 4xe

SEURAA TEKNAVIA SOSIAALISESSA MEDIASSA

Löydät meidät FacebookistaInstagramista ja YouTubesta.