Perhesportista oikeaksi kilpa-autoksi – 308 Racing Cup on valmis radalle

Peugeotin keskiluokan sportti 308 GTi ei ole vielä kerennyt markkinoille, ja autosta esitellään jo kisakireä rataversio. 308 Racing Cup on tarkoitettu Euroopan radoilla suositun RCZ-merkkiluokan korvaajaksi.

Peugeot esittelee uuden rata-ajoon valmiin 308 Racing Cupin Frankfurtin autonäyttelyssä. Auto perustuu Peugeot 308 GTi -malliin, mutta on käynyt läpi paljon merkittäviä muutoksia. Helpoiten havaittavissa on leveämpi kori.

Racing Cup on 106 millimetriä vakioautoa leveämpi, minkä myötä raideväliä on kasvatettu ja pyöränkaariin mahtuu suuremmat 18-tuumaiset renkaat, joiden takaa pilkistävät AP Racingin -kilpajarrut. Keulan isojen ilmanottoaukkojen kautta viedään jäähdytysilmaa jarruille sekä moottoriöljyn ja ahtoilman jäähdyttimille. Aerodynamiikka on viety nykyisten kilpa-autojen tapaan pitkälle vietyä ja ulkonäköä hallitsee levitysten lisäksi massiivinen FIA:n WTCC-sääntöjen mukainen takaspoileri sekä takapuskurin jatkeeksi muotoiltu diffuusori.

Konepellin alta löytyy GTi-mallista tuttu 1,6-litrainen turbomoottori. Tehoa moottorista irtoaa 226 kW eli sattumalta 308 hevosvoimaa. Tähän lukemaan on päästy muun muassa ottamalla käyttöön Peugeot 208 T16 R5 -ralliauton turboahdin. Kestävyyden parantamiseksi männät ovat taottua alumiinia ja varustettu kaksinkertaisella öljysuihkulla, kiertokankia on vahvistettu ja laakerit ovat polymeerilujitteiset. Voima johdetaan 6-portaisen sekventiaalivaihteiston ja mekaanisen luistonrajoittimen kautta etupyörille.

Peugeot 308 Racing Cup tulee myyntiin loppuvuodesta 2016. Hintatiedot julkaistaan ensi kesänä. Suomessa tätä rata-autoa haluavien tulee kääntyä Peugeot Sport -kilpa-autojen ja niiden varaosien myynnistä vastaavan Auto Kehä Oy:n puoleen.