Onko tässä mitään järkeä? Bemarin pellin alle istutetaan neljä turboa

Audi esitteli hiljattain uudessa SQ7-mallissa SUV-autojen tehokkaimman dieselin (435 hv / 900 Nm), ja nyt BMW vastaa kisaan uudella neljällä ahtimella varustetulla moottorilla. Kyseessä on valmistajan mukaan tehokkain henkilöautojen sarjavalmisteinen kuurisylinterinen dieselmoottori.

Perustaltaan kyseessä on aikaisemman kolmella turbolla vauhditettu 3,0-litraisen rivikuutosen seuraaja. Huipputehoa moottorista irtoaa 400 hevosvoimaa ja vääntöä kunnioitettavat 760 newtonmetriä, joka on käytettävissä kierrosalueella 2 000-3 000. Huipputeho puolestaan saavutetaan 4 400 minuuttikierroksella.

Parantuneet arvot on saavutettu muun muassa nostamalla sylinteripainetta, joka on nyt maksimissaan 210 baria. Polttoaine ruiskutetaan palotilaan parhaimmillaan 2 500 barin paineella, mikä varmistaa polttoaineen riittävän sumuuntumisen ja tehokkaan palamisen.

Entä sitten ne neljä turboa. Edeltäjän tapaan BMW käyttää uudessakin mallissa monivaiheista ahtamista, mistä tulee myös moottorien yhteydessä käytettävä TwinPower Turbo -nimitys. Tämä ei siis viittaa millään tavalla turbojen määrään. Edeltäjässä oli kaksi pientä korkeapaineturboa ja yksi iso pienpaineturbo. Nyt pienpaineturbo on korvattu kahdella hieman pienemmällä ahtimella, minkä seuraksena moottorin reagointi saadaan entistäkin terävämmäksi.

Kaikkien turbojen yhteispeliä ohjataan uusimman sukupolven DDE-järjestelmällä (Digital Diesel Electronics). Normaaleissa ajotilanteissa molemmat matalapaineturbot ja toinen korkeapaineturboista ovat käytössä. Ainoastaan erittäin kovassa kiihdytyksessä tyhjäkäynniltä lähdettäessä matalapaineturbot ohitetaan paineen nopeamman kasvun aikaansaamiseksi. Toinen korkeapaineturbo puolestaan tulee leikkiin mukaan vasta 2 500 minuuttikierroksen jälkeen.

Moottori nähdään ensimmäisenä 7-sarjan autossa, ja uusi voimanlähde työskentelee aina kahdeksanportaisen automaatinen ja nelivedon kanssa. Edeltäjään verrattuna teho on siis kasvanut 19 hevosvoimaa ja vääntöä on tullut 20 newtonmetriä lisää. Uutuus spurttaa satasen nopeuteen 4,6 sekunnissa ja huippunopeus on rajoitettu lukemaan 250 km/h. Parantuneista suoritusarvoista huolimatta kulutuksen kerrotaan pienentyneen 11 prosentilla, mikä tarkoittaa ilmoitetun EU-kulutuksen jäävän 5,7 l/100 km (CO2 149 g/km).

Uusi neljällä turbolla varustettu 750d tulee myyntiin heinäkuussa. Moottori löytänee myöhemmin tiensä myös muuhun mallistoon.

Uusi moottori istutetaan ensimmäisenä 7-sarjan autoon