Nyt on rohkeat muodot! Vai mitä sanot tästä kaupunkiautosta?

Joskus kuulee sanottavan, että nykyautot muistuttavat liikaa toisiaan, mutta nyt ei ole pelkoa sellaisesta. Los Angeleissa nähty REDS ajattelee autoilua, tai ainakin muotoilua, rohkeasti eri tavalla.

Autoilu on menossa entistä enemmän sähköiseen ja automatisoituun suuntaan. Tämä tulee vaikuttamaan eniten kaupunkiympäristössä, missä myös autojen nykyinen hyvin alhainen käyttöaste on yksi suurista ruuhkautumista aiheuttavista ongelmista. Kun asiaa ajatellaan uudesta näkökulmasta syntyy erilaisia ideoita, ja nyt Los Angelesin autonäyttelyssä nähtiin yksi varsin radikaali sellainen.

Uusi kaupunkiauto kulkee nimellä REDS. Yksikertaisuudessaan autoa ei voi olla huomaamatta. Erittäin radikaalin muotokielen takaa löytyy aikaisemminkin kohahduttaneita autoja piirtänyt Chris Bangle. Pelkän muotoilun sijaan hän on päävastuussa nyt esitellystä koko projektista. Taustalta löytyy kiinalaista rahaa, ja projekti on tehty taholle nimeltään CHTC, China Hi-Tech Group Corporation.

Sinänsä nyt esitellyssä projektissa ei idean tasolla ole juuri uutuusarvoa. Kyseessä on nelipaikkainen hieman alle kolme metriä pitkä täyssähköauto. Valmistajan tavoitteena on olla paitsi luokkansa nopein 0-50 km/h kiihdytyksellä mitaten, myös luokkansa huipulla kantaman suhteen. Hieman epäselväksi tosin jää vertaako valmistaja tuotettaan pääasiassa smartiin, vai muihinkin sähköautoihin.

REDS lähestyy myös auton käyttöasteen parantamista hieman eri näkökulmasta kuin valtaosa muista valmistajista. Kun useimmissa tapauksissa auton käyttöä pyritään tehostamaan autonomisuudella ja yhteiskäyttömahdollisuudella, haluaa REDS olla vaihtoehto ajanviettopaikaksi. Ainakaan toistaiseksi valmistaja ei puhu minkään asteen autonomisuudesta, mutta paikallaan ollessaan ohjauspyörä taittuu pois tieltä ja matkustamosta tulee ajanviettopaikka. Valmistajan mielestä tila soveltuu hyvin esimerkiksi työskentelyyn, elokuvien katseluun tai vaikka pelien pelaamiseen.

Nyt nähdyn ensiesittelyn jälkeen auto suuntaa kohti testivaihetta. Tarkkaa aikataulua valmistaja ei ole kertonut, mutta tiedotteessa painotetaan auton olevan konseptin sijaan jo käyttövalmis prototyyppi. Ensimmäisena markkinana auto nähtäneen Kiinassa.

Kuvat: Valmistaja

Lue lisää tulevaisuuden visioista:
smart vision EQ fortwo esittelee tulevaisuuden kaupunkiautoa – ei tietoa ratista tai polkimista
Suosikkitrendit yhdessä paketissa – Volkswagenilta nelivetoinen autonomisesta ajava täyssähköinen katumaasturi​​​​​​​