Näin etenee Mercedeksen malliston sähköistyminen – myös A-sarjasta pistokehybridi vielä tänä vuonna

Hybritekniikka valtaa alaa kaikissa autoluokissa, ja nyt saksalaisvalmistaja Mercedes tuo hybriditekniikkaa ensimmäistä kertaa tarjolla myös kompakteihin autoihinsa.

Sähköistäminen tekee toden teolla tuloaan automallistoihin tämän vuoden aikana. Uusista markkinointitermeistä ei ole pulaa, ja asiaan vihkiytymättömälle voi olla vaikea tietää, mikä milloinkin tarkoitetaan. Tutustuimme Mercedeksen tulevaisuuden suunnitelmiin Geneven autonäyttelyssä, ja monien muiden valmistajien tavoin Mercedekseltä löytyy niin sanottuja kevythybridejä, pistokehybridejä sekä täyssähköautoja.

Näistä ensimmäinen kulkee nimellä EQ Boost, mikä tarkoittaa 48 voltin sähköjärjestelmän avulla toteutettu kevythybridiratkaisua. Auto on varustettu käynnistingeneraattorilla, mikä mahdollistaa polttomoottorin sammuttamisen ajotilanteen mahdollistaessa sen esimerkiksi maantielle. Sähkömoottori voi antaa hetkellisesti lisätehoa moottorille, mutta pelkällä sähköllä ei ole mahdollista ajaa. Tällaisia pientä sähköapua omaavia versioita tähtikeulan mallistosta löytyy kuluvan vuoden loppuun mennessä kymmeniä.

EQ-logoa tullaan näkemään jatkossa lisääntyvissä määrin.

Pistokkeesta ladattavat hybridit puolestaan tunnetaan nimellä EQ Power. Näissä autoista löytyy isompi akusto, mikä mahdollistaa pelkällä sähköllä ajamisen. Pääsimme viime vuonna tutustumaan Mercedeksen uusiin hybrideihin, joiden sähköinen toimintamatka sukupolville vaihtelee 50 kilometrin molemmin puolin hieman mallista riippuen. Vielä tämän vuoden puolella Mercedes esittelee uudesta GLE-katumaasturista myös niin sanotun pitkän matkan pistokehybridin, jolle valmistaja ilmoittaa jopa 100 kilometrin toimintamatkan sähköllä.

Tämän vuoden aikana Mercedes laajentaa pistokehybridimallistoaan ensimmäisen kerran myös kompaktien autojen luokkaan. Ensimmäisenä näistä sähkötekniikkaa saa uusi noin vuosi sitten esitelty A-sarja. Kovin tarkkoja tietoja valmistaja ei autoista vielä paljastanut, mutta mallit tulevat sijoittumaan perusmalliston yläpäähän yli 200 hevosvoiman teholla ja yli 400 newtonmetrin väännöllään. A-sarjan jälkeen pistokehybridiversioita on odotettavissa myös tila-auto B-sarjasta sekä sporttisemmasta CLA-mallisarjasta.

Tältä näyttää täyssähköauto EQC ilman ulkokuoria.

Täyssähköiset Mercedes-mallit tunnistaa EQ-tunnuksesta. Näistä ensimmäinen, eli katumaasturi EQC, esiteltiin loppuvuodesta 2018 ja tämä kerkeää kauppoihin Suomessakin vielä tämän vuoden aikana. Ensituntumat uudesta EQC:sta pääsemme ottamaan toukokuussa. Syksyllä Frankfurtin autonäyttelyssä puolestaan nähdään tuotantoversio Genevessä nähdystä sähköisesti EQV-minibussista.

Mercedes on tiedottanut tuovansa sähköautoja lähivuosina eri autoluokkiin kattaakseen erilaiset liikkumistarpeet. Vuoteen 2025 sähköautomallisto kattaa yli 10 automallia.

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Tässä Geneven autonäyttelyn ensimmäinen yllätys – Mercedekseltä tulossa täyssähköinen minibussi
Mercedeksen suosikkimaasturi uudistuu – luvassa uutta hybriditekniikkaa

Teknavi palaa tv-ruutuun uusin 17. tuotantokauden jaksoin! Kauden ensimmäinen jakso nähdään maanantaina 25.3. klo 22.35 MTV3-kanavalla.