Mercedeksen nimileikki jatkuu, nyt uuden elämän sai SLK

SLK on tullut 20 vuoden ikään ja poistuu sen kunniaksi nimenä takavasemmalle. Tämä on hieman sääli, sillä nimeen on ehtinyt tottua ja tykästyä. Sen seuraaja on SLC.

Tykkäsimme

Kattomekanismista

Tyylikkäästä ja laadukkaasta ohjaamosta

Diesel vääntää vahvasti

Emme tykänneet

Uusi nimi hämmentää

Kaikki moottorit neloskoneita AMG:tä lukuunottamatta

Suomeen kesä 2016
Hinta alkaen 49 862 €

SLC. Kirjainyhdistelmä vaatii hetken miettimistä. Viimeinen kirjain kertoo siis auton koon, eli C. Ja ensimmäiset kirjaimet auton tyypin, siis SL. Siis C-sarjan SL. No, onhan siinä tietty järki kieltämättä.

Uuden nimen myötä Mercedeksen kompaktia 2-paikkaista roadsteria on tietysti myös uudistettu. Mallisto kattaa viisi moottorivaihtoehtoa. Näistä neljä on bensakoneita: SLC 180, SLC 200, SLC 300 ja AMG SLC 43. Näistä AMG on V6, muut ovat neloskoneita. Hinnat alkaen bensakone on 1,6-litrainen ja 156-heppainen. SLC 200 (184 hv) ja SLC 300 (245 hv) ovat kaksilitraisia. Viides moottorivaihtoehto on sitten 204-heppainen ja 2,1-litrainen diesel, eli SLC 250 d. Neloskone luonnollisesti sekin. Isompia koneita ei ole luvassa, eli vanha 5,5-litrainen AMG V8 on historiaa sekin.

Nelosdiesel ja avoauto ei kuulosta tietenkään seksikkäältä yhdistelmältä, mutta juuri siksi valitsimme sen koeajoon. Ja nakuttaja istuu oikeastaan erinomaisesti SLC leppoisaan luonteeseen – varsinkin kun edes SLC 300 ei tunnu tai kuulosta kovin räyhäkältä. Näin ollen ainoa korvia hivelevä bensavaihtoehto olisi AMG-versio, jolloin hinta karkaa jo lähelle 100 000 euroa. Vastineeksi saa tosin myös melkoisen menijän, sillä autossa on yhtä paljon tai jopa enemmänkin luonnetta kuin vanhassa V8:ssa.

Nyt ei etsitä kuitenkaan sitä malliston hauskinta vaan järkevintä vaihtoehtoa, ja yllätysvalintamme on siis diesel. Se murisee ja nurisee dieselmäisesti, mutta ei soundi mitenkään etova tai työkonemainen ole. Ja koneen upea, vahva (500 Nm!) ja tasainen vääntö on omiaan avoautoon, kun sillä halutaan nautiskella leppoisasti polveilevalla rantatiellä. Ja kun dieselin valitsee vielä AMG-korisarjalla, päät kääntyvät varmasti. Harva varmasti edes huomaa, että auto on diesel… (vinkki, vinkki).

SLC jättää päivän kurvailun jälkeen itsestään laadukkaan ja toimivan kuvan. Kova metallikatto aukeaa sähköisesti aina 40 km/h nopeuteen asti. Ainoastaan ohjaamoon olisi toivonut auton mallinimen mukaisesti enemmän yhtäläisyyksiä C-luokkaan, sillä kabiini on melko lailla entisensä. Onneksi sentään mittaristo on uusi.

Ulkoa SLC on puolestaan helppo erottaa SLK:sta. Keulaan on haettu suurempaa sukunäköä SL:ään, jonka ansiosta auton olemus on rauhallisen tyylikäs.

Mercedes-Benz SLC 250 d
Moottori 2 143 cm3, R4 tuplaturbodiesel
Teho 150 kW (204 hv) / 3 800 r/min
Vääntö 500 Nm / 1 600–1 800 r/min
0-100 km/h 6,6 s
Huippunopeus 245 km/h
EU-kulutus 4,4 l/100 km
CO2-päästöt 114 g/km
Mitat Pituus 4 133 mm, leveys 1 810 mm, korkeus 1 301 mm, akseliväli 2 430 mm
Tyhjäpaino 1 605 kg
Tavaratila 180-285 l