Mazda esitteli uuden Kolmosensa

Mazda on esitellyt uuden Mazda 3:n. Uusi Kolmonen hyödyntää samaa Mazdan muotokieltä ja teknologiaa kuin 6- ja CX-5-mallit.

Kolmonen on Mazdalle erittäin tärkeä malli Euroopassa, jossa neljäsosa kaikista myydyistä autoista kuuluu samaan C-segmenttiin eli niin sanottuun Golf-kokoluokkaan.

Uuden sukupolven Kolmonen on lähes samankokoinen kuin edeltäjänsä, sillä se on vain 5 millimetriä pidempi, 40 millimetriä leveämpi ja 20 millimetriä korkeampi. Akseliväli on kuitenkin kasvanut 60 millimetrillä, mikä Mazdan mukaan näkyy matkustamon tiloissa selvästi.

Tavaratila on kasvanut 10 litralla 350 litraan. Auto painaa noin 60 kiloa aiempaa vähemmän.

Mazda ei ole vielä paljastanut auton moottorivaihtoehtojen taloudellisuuslukemia, mutta tehoja on jo tiedossa.

1,5-litrainen bensakone on 99-hevosvoimainen, ja sen yhteydessä on 6-vaihteinen manuaali. Nollasta sataan moottorilla kiihtyy 10,8 sekunnissa, ja huippunopeus on noin 187 kilometriä tunnissa.

2,0-litraisesta bensakoneesta on kaksi versiota. 118-hevosvoimainen viritys kiihtyy satasen vauhtiin 8,9 sekunnissa ja parhaimmillaan noin 195 kilometrin tuntivauhtiin.

168-hevosvoimaisen kaksilitraisen huippunopeus on noin 209 kilometriä tunnissa. Nollasta sataan sillä kiihtyy 8,2 sekunnissa.

Malliston ainoa diesel on 2,2-litrainen, 148-hevosvoimainen moottori. Myös sen huippunopeus on noin 209 kilometriä tunnissa, mutta se kiihtyy nollasta sataan 8,1 sekunnissa.

Dieselin ja tehottomamman 2,0-litraisen bensakoneen kanssa saa myös 6-vaihteisen automaattivaihteiston.

Mazdan mukaan uuden Kolmosen matkustamo on luokkansa hiljaisin.

Mazda 3:n myynnin on määrä alkaa Euroopassa syksyllä, mutta auton hinnoittelusta ei ole vielä tietoa.