Maailman arvokkain autobrändi tulee Japanista

Japanilainen maailman suurin autonvalmistaja Toyota on neljättä kertaa peräkkäin listattu maailman arvokkaimmaksi autobrändiksi.

Interbrand julkaisee vuosittain ”The Best Global Brands” -listauksen. Toyota on nyt neljättä kertaa peräkkäin listalla kymmenen parhaan joukossa. Tänä vuonna sijoitus nousi kokonaislistalla kuudenneksi ja paikka arvokkaimpana autonvalmistajana säilyi.

– Selvitämme bränditutkimuksessamme, mitä brändiltä vaaditaan nykyisen kaltaisessa pirstaloituneessa maailmassa, jotta se menestyisi. Ihmiset odottavat nopeita ja juuri heille räätälöityjä kokemuksia, ja brändien on yritettävä mukautua hektiseen rytmiin, Jez Frampton Interbrandilta toteaa.

Toyota on ennen kaikkea tunnettu uraauurtavasta työstä hybridiautojen saralla. Maailmanlaajuisesti Toyotan hybridiautoja on myyty jo yli kahdeksan miljoonaa kappaletta. Uusimpana kokeiluna Toyota on mukana Grenoblessa tapahtumassa sähköautokokeilussa, jossa valmistajan i-ROAD-sähköauto on osana kaupungin julkista liikennettä. Toyota on tuonut hiljattain markkinoille ensimmäisen kuluttajille suunnatun polttokennoauton. Mirai-nimellä kulkevaa mallia on saatavilla myös Euroopassa Saksan, Tanskan ja Iso-Britannian markkina-alueilla.

Toyota on arvokkaan brändinsä lisäksi myös maailman suurin autonvalmistaja. Toyota Motor Company valmisti vuonna 2014 yhteensä 10,2 miljoonaa autoa, ja ne toimitettiin asiakkaille yhteensä yli 170 eri maassa. Euroopassa Toyota työllistää suoraan noin 20 000 henkilöä.

Suomessa Toyota on ollut vuosikaudet myyntilistojen kärkipäässä ja kuluvan vuoden syyskuussa Toyota oli eniten rekisteröity merkki. Meillä toimiva Toyota Auto Finland Oy työllistää 80 henkilöä.