Kuljettajaa avustavat ADAS-järjestelmät pelastavat autoilijan pulasta

Teknavin Anniina Pohjonen kokeili kauden päätösjaksossa kuljettajaa avustavia järjestelmiä, niin kutsuttuja ADAS-laitteita Ford Kugan ja BMW X5:n ratissa.

– Kuljettajaa avustavat järjestelmät helpottavat päivittäistä autoilua, ja oikein käytettyinä lisäävät turvallisuutta tieliikenteessä, Teknavin Anniina Pohjonen opastaa.

Erilaiset tunnistimet ja kamerat havainnoivat auton ympäristöä ja auttavat kuljettajaa esimerkiksi ennakoimaan vaaratilanteita tai saamaan tietoa matkan varrella olevista vaaroista tai muutoksista.

Kuljettajaa avustavat ADAS-järjestelmät.
Teknavin Anniina Pohjonen kokeili ADAS-järjestelmiä Ford Kugalla ja BMW X5:llä ajaessaan.

– Kaistavahtijärjestelmästä huolimatta kaistaa vaihtaessa kuljettajan täytyy muistaa kääntää päätään kaistavahdista huolimatta, Anniina muistuttaa.

Kaistavahti antaa äänimerkin tai ohjaa autoa kuljettajan puolesta – mikäli tiessä olevat viivat ovat antureiden ja kameroiden havaittavissa.

Tutkat, ultraäänianturit, laserskannerit ja kamerat tarkkailevat modernien autojen menoa herkemättä – silloinkin kun ihmiskeskittymiskyky lakkaa.

ADAS-järjestelmiä ovat esimerkiksi:

  • Adaptiiviset ajovalot
  • Adaptiivinen vakionopeudensäädin (ACC)
  • Aktiivinen pysäköintiavustin (IPA)
  • Automaattinen hätäjarrujärjestelmä (AEB)
  • Hätäpuhelujärjestelmä (eCall)
  • Kaista-avustin (LKA)
  • Kaistanvaihtoavustin
  • Kuljettajan vireystilan tarkkailu (Driver Alert)
  • Kuolleen kulman varoitin (BLIS)
  • Liikennemerkkiavustin (RSI)
  • Nopeusrajoitusavustin / älykäs vakionopeudensäädin
  • Ohjausavustin
  • Peräänajovaroitin
  • Pysäköintiavustin

    (Saarinen E., opinnäytetyö, Metropolia AMK 2020)

Maailman terveysjärjestö WHO on tutkinut liikenneonnettomuuksia ja tuloksena se on saanut selville, että 93 prosenttia onnettomuuksista johtuu inhimillisestä erehdyksestä, siis kuljettajasta tai muusta ihmisen aiheuttamasta virheestä.

Kuljettajaa avustavat ADAS-järjestelmät.
Kuljettajaa avustavat ADAS-järjestelmät tarkkailevat liikennemerkkejä, etäisyyksiä ja kommunikoivat muiden autojen kanssa – jos mahdollista.

EU-komissio on arvioinut, että moderneimmilla ADAS-järjestelmillä varustetut autot voivat pelastaa vuoteen 2038 mennessä yli 25 000 ihmishenkeä ja neauttavat estämään huimat, vähintään 140 000 vakavaa loukkaantumista.

Ihmisvahinkojen lisäksi kannattaa muistaa ADAS-vaikutus taloudellisessa mielessä. Myös hurja määrä pienempiä kolhuja jää tapahtumatta, kun kamerat, hätäjarrutusjärjestelmät ja muut vempeleet puuttuvat peliin, kun kuljettaja on tekemässä kukkarolla käyvän virheen.

Eräs tärkeä asia ADAS-järjestelmien suhteen on niiden kalibrointi esimerkiksi onnettomuuden jälkeen. Näin asiasta kirjoittaa esimerkiksi Suomen autoteknillinen liitto SATL:

“Järjestelmien anturitoiminnasta vastaavat erityistunnistimet, jotka on säädettävä uudelleen esimerkiksi tuulilasin vaihdon tai vauriokorjauksen jälkeen, jotta niiden toiminta vastaisi järjestelmän edellytyksiä.”

Tämä tarkoittaa sitä, että parhaat eväät ADAS-systeemin toimintakunnon varmistamisessa on merkkihuollolla tai laitevalmistajan valtuuttamalla ja kouluttamalla autokorjaamolla. Asian saa selville helposti, kun kysyy henkilökunnalta täsmäkoulutustaustaa automerkin ADAS-järjestelmien huoltoon.

Markkinoilla on olemassa runsaasti jälkiasenteisiakin ADAS-laitteiksi väitettyjä apuvälineitä, joita jotkut asiantuntijat pitävät humpuukina. Kannattaa olla tarkkana niitä hankkiessa, sillä muut kuin auton valmistajan käyttämät komponentti- ja järjestelmävalmistajien tuotteet eivät välttämättä “keskustele oikein” auton ohjausyksikön kanssa.

Lähteet
SATL
Autoasi