Kolme kymmenestä tekee virheen stop-merkin kohdalla – vahinko vai tahallista?

Stop-merkki osoittaa väistämisvelvollisuutta, mutta velvoittaa yksiselitteisesti myös pysäyttämään. Liikenneturvan seurantojen mukaan kolme kymmenestä kuljettajasta ajaa silti merkin ohi pysäyttämättä.

Stop-merkki velvoittaa pysäyttämään ja väistämään risteyksen muuta, etuajo-oikeutetusta suunnasta tulevaa liikennettä. Syytä emme tiedä, mutta tätä tunnutaan rikkovan turhan usein. Liikenneturvan mukaan kolme kymmenestä jättää noudattamatta lakia.

Pysähtymisen paikka saattaa hieman vaihdella. Osassa stop-merkillisistä risteyksistä on pysähtymisen paikka merkitty pysäytysviivalla. Jos pysäytysviivaa ei ole, on tärkeää, että kuljettaja pysähtyy paikkaan, josta on mahdollisimman hyvä näkyvyys kaikkiin olennaisiin suuntiin.

– Stop-merkkiä käytetään usein risteyksissä, joissa on syytä olla tarkempana. Syynä voi olla huono näkemä, vilkas liikenne tai eri tekijöiden yhdistelmä. Risteyksessä tai liittymässä on voinut sattua myös paljon onnettomuuksia tai vaaratilanteita, joita merkin velvoittamalla pysähtymisellä pyritään ehkäisemään. Merkillä pyritään siis syystä varmistamaan, että kuljettaja pysäyttää ajoneuvonsa ennen risteystä. Sen noudattaminen ei ole valintakysymys, toteaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.

Vaaratilanteita pysähtymättä

Vaikka stop-merkin toimintakehote on selvä, Liikenneturvan viime vuonna tekemissä tarkkailuissa stop-merkin ohitti pysäyttämättä 29 prosenttia kuljettajista. Tuo tarkkailujakso kattoi yhteensä 4491 havaintoa. 

Tämän lisäksi Liikenneturva teetätti kyselytutkimuksen, jonka toteutti Kantar TNS Oy ja siihen vastasi yhteensä 1082 vastaajaa. Vastaajista autoilevia oli 78 prosenttia. Yli kolmasosa Liikenneturvan kyselyyn vastanneista kuljettajista kertoo  joutuneensa vaaratilanteeseen, kun toinen kuljettaja on ajanut stop-merkin takaa pysähtymättä.

– Syy stop-merkin noudattamatta jättämiseen löytyy ratin takaa. Jos kuljettaja keskittyy liikenteen sijasta vaikkapa kännykkäänsä, stop-merkki voi jäädä huomaamatta. Reitin tuttuus tai oma nopeus voivat joillain hillitä pysäyttämisintoa. Jos oma nopeus on merkille tultaessa 30 km/h sijasta 40 km/h, voidaan pysäyttämisen sijasta risteyksessä vain hieman hidastaa vauhtia, Heiskanen pohtii.

Liikennemerkki on kuitenkin niin tunnistettava ja toimintakehotteeltaan selvä, että Heiskanen epäilee pysähtymisvelvoitteen sivuuttamisen takana olevan todennäköisimmin silkkaa piittaamattomuutta liikennesääntöjä kohtaan.

– Moni liikenteen vaaratilanteista kehittyy risteysalueilla, joissa merkkien ja väistämisvelvoitteiden noudattaminen on ensiarvoisen tärkeää sekä oman että muiden turvallisuuden takia, Heiskanen painottaa.

Lähde: Liikenneturva
Kuva: Mikko Autio

Lue myös:
Talvirengaspakko ei poistu ihan vielä – kertaa kaikki tarvittava rengasrumbaan
Älä aja pimeänä – varmista valojen palaminen omasta autosta
Frankfurtin autonäyttely 2019 – sähköä ja epäselvyyttä tulevaisuudesta
Suomalaisten suosikkiauto uudistuu – ensimmäiset piirrokset antavat viitteitä tulevasta

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.