Talvirengaspakko ei poistu ihan vielä – kertaa kaikki tarvittava rengasrumbaan

Viimeistään nyt kannattaa kerrata kaikki renkaiden käytöstä, vaihdosta ja säilytyksestä ennen pian koittavaa sesonkia. Talvirengaspakkokin poistuu vuonna 2020.

Tieliikennelaki uudistuu suuremminkin 1. kesäkuuta 2020, mutta rengassesongin kannalta merkittävää on talvirengaspakon poistuminen. Tuosta päiväyksestä eteenpäin talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 millimetriä, on käytettävä marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana, jos ”sää tai keli sitä vaatii”. Tämä talvi edetään kuitenkin entiseen tapaan ja talvirenkaita on pakko käyttää kelistä riippumatta joulukuusta helmikuuhun.

Taivaalta on satanut rännänkaltaista jo eteläistä Suomea myöden, joten viimeistään nyt on hyvä aika aloittaa ennakointi talvirengasasioiden suhteen. Talvirenkaiden ikä ja kunto on syytä tarkistaa jo hyvissä ajoin ennen ensimmäistä talviaamua, jotta jää aikaa reagoida mahdollisesti uusia renkaita hankkimalla.

Talvirenkaiden vaihtoajankohta on ainainen keskustelunaihe. Tieliikennelaki edellyttää talvirenkaiden käyttöä joulukuun alun ja helmikuun lopun välisenä aikana, ja nastarenkaita saa käyttää marraskuun alusta lähtien tai olosuhteiden niin vaatiessa. Käytännössä yöaikaan ja eri puolilla maata liikkuvien kannattaa varustaa autonsa hyvissä ajoin talvirenkailla, sillä yksikin liukas kohta saattaa olla liikaa kesärenkain varustetulle kuljettajalle.

Nastaton rengas tuo vaihtoajankohtaan joustavuutta, sillä niiden käyttöaikaa ei ole säännelty, mutta etenkin yöpakkasten ja petollisen mustan jään selättämiseen nastarengas on helpompi vaihtoehto pidon ääripäiden ollessa lähempänä toisiaan. Rengasvalintaa kannattaakin miettiä omien ajotottumusten ja -tarpeiden mukaan. Aihe on hyvin henkilökohtainen ja siihen suhtaudutaan toisinaan liiaksikin tunteella.

Kriittistä renkaanvaihdossa

Renkaiden ikä ja kunto mainittiin jo aiemmin, mutta palataan aiheeseen hieman tarkemmin. Etenkin pienillä vuosittaisilla kilometrimäärillä samat renkaat saattavat olla auton alla vuosikausia. Lopulta kohti kumi kovettuu ja renkaan tarjoama pito laskee liikaa käytön kannalta.

Nyrkkisääntönä turvallisille renkaille voi pitää noin 10 vuoden ikää. Sitä vanhempien renkaiden kumiseos on suurella todennäköisyydellä niin kovettunutta, ettei se ole enää turvallinen tieliikenteeseen. Renkaan iän pystyy tarkastamaan renkaan kyljestä löytyvästä DOT-merkinnästä. Nelinumeroisessa tunnuksessa kaksi ensimmäistä numeroa merkkaavat valmistusviikkoa ja kaksi jälkimmäistä valmistusvuotta.

Kulutuspintaa talvirenkaassa tulee olla vähintään kolme milliä nyt ja myös vuoden 2020 tieliikennelain uudistuksen jälkeen. Nastarenkaissa nastamäärät eivät saa vaihdella merkittävästi renkaiden välillä. Myös kulutuspinnan kulumisen tasaisuutta kannattaa arvioida ja mikäli rengas on kulunut selvästi toiselta laidalta enemmän, on syytä tarkistaa pyörien suuntaukset.

Renkaanvaihtoa itse suoritettaessa tulee varmistua turvallisesti vaihtopaikasta ja asianmukaisesti kalustosta. Paikan tulisi olla tasainen ja alustan kova, ettei tunkki pääse painumaan maahan noston yhteydessä. Auton liikkuminen kannattaa estää käsijarrun lisäksi kiiloilla. Autoista löytyvä tunkki on tarkoitettu vain tilapäiskäyttöön, eikä sitä ole suositeltavaa käyttää kausittaiseen renkaiden vaihtamiseen.

Rengaspaineet kannattaa tarkistaa mahdollisuuksien mukaan jo ennen vaihtoa. Pieni ylipaine ei haittaa renkaan toimintaa ja auttaa polttoainetaloudellisuutta, mutta tämä saattaa heikentää mukavuutta. Suuri virhe paineissa sen sijaan vaikuttaa vaarallisesti auton käytökseen renkaan toiminnan kautta.

Rengaspaineet on suositeltavaa tarkistaa kuukauden välein ja eritoten pian vaihdon jälkeen, jotta varmistetaan vuotavien venttiilien välttäminen. On myös hyvä huomioida, että ulkoilman viileneminen vaikuttaa ilmanpaineeseen ja siksi kovemmilla pakkasilla renkaisiin pitää lisätä ilmaa.

Vanteiden kiristäminen paikoilleen tulee myös suorittaa huolellisesti ja valmistajan suositusten mukaisesti, mikä edellyttää momenttiavaimen käyttöä. Etenkin alumiinivanteiden kohdalla ylikiristys voi rikkoa vannetta. Alumiinivanteiden kohdalla on myös tärkeää käyttää oikeanlaisella kartiolla varustettuja pultteja tai muttereita, jotta kiristysvoima jakautuu oikein.

Sekä keskiön, vanteen että pultin tai mutterin pinnat on syytä puhdistaa, jotta väliin ei jää epäpuhtauksia estämään onnistunutta asennusta. Varovaisuudesta huolimatta pultit tai mutterit voivat hieman elää ensimmäisten ajokertojen aikana ja jälkikiristys on hyvä tehdä muutaman ajokerran jälkeen. Jälkikiristyksessä varmistutaan momentin säilymisestä eikä suinkaan kiristetä väkisin lisää, jos tarvetta ei ilmene.

Renkaiden säilytys

Vaihdon jälkeen renkaita ei kannata jättää odottamaan seuraavaa vaihtoa sellaisenaan. Renkaat on suositeltavaa pestä ja etenkin talvirenkaiden urista on syytä poistaa isoimmat kivet. Painepesurilla renkaita pestäessä täytyy välttää liian pistemäistä ja kovaa painetta, sillä se voi vahingoittaa renkaan rakennetta.

Pesun jälkeen renkaiden tulee antaa kuivaa ennen säilytykseen siirtämistä. Säilytyspaikan tulisi olla viileä, kuiva ja suojassa auringon valolta. Renkaat eivät saa olla kosketuksissa kemikaalien kanssa. Mikäli renkaat pinotaan päällekkäin, ei pinon päälle saisi varastoida muuta tavaraa, sillä alimmainen rengas joutuu muutenkin kantamaan ison kuorman.

Helppo vaihtoehto renkaiden säilytykselle on rengashotelli. Monesti näiden palveluun kuuluu myös edellä kuvatut huoltotoimet ja oikeanlainen säilytys. Osa paikoista suorittaa myös vaihtotyön asiakkaan puolesta.

Kuva: Mikko Autio

Lue lisää:
Vastaa ja voita Continentalin talvirengassarja
Uudistunut Škoda Superb tarjoaa sähköä ja maastohenkeä
Koeajossa Mini John Cooper Works – lisäpotkua vailla
 

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.