Koeajossa Volvon suosikkimaasturin uusi painos – onnistunut askel kohti premiumia

Volvo XC60 on ollut valmistajalleen hittituote ja auton myynti on kasvanut jokaisena vuonna sitten 2008 tapahtuneen ensiesittelyn. Nyt kasvupaineet siirtyvät seuraavalle sukupolvelle.

Tykkäsimme

Mukavuudesta

Laatuvaikutelmasta

Emme tykänneet

Tunnottomasta ohjauksesta

Vaihteiston ajoittaisesta viivyttelystä

Hinta alkaen 54 995 €
Koeajoauto 99 690 €

Volvo esitteli ensimmäisen keskikokoluokkaan sijoittuvan katumaasturi XC60:n vuonna 2008. Se tuli markkinoille sopivaan aikaan katumaasturibuumiin nähden. Mallin myynti on kasvanut joka vuosi sen elinkaaren ajan, mikä ei ole kovin yleistä automaailmassa. Yhdeksän vuoden aikana maailmanlaajuisesti XC60:tä on myyty hieman vajaa miljoona kappaletta.

Volvon historiassa alkoi uusi vaihe, kun ruotsalaisvalmistaja päätyy vuonna 2010 kiinalaisen Geely Holdingin omistukseen. Tämä aiheutti varmasti osassa asiakkaista kauhukuvia, mutta nämä osoittautuvat varsin nopeasti turhiksi. Volvon tuotekehitykseen on panostettu valtavasta vuodesta 2010 lähtien, ja ensimmäiset tulokset nähtiin XC90:n muodossa vuonna 2015. Uusi malli perustui täysin uudelle modulaarisella SPA-pohjalevylle. Kenties merkittävimpinä kilpailutekijänä pohjalevyn suunnittelussa oli alusta lähtien huomioitu hybriditekniikan vaatimukset. XC90:n hybridiversio onkin osoittautunut erittäin suosituksi vaihtoehdoksi.

XC90 sai seurakseen viime vuonna S- ja V90-sarjalaiset, jotka ovat myös menestyneet markkinoille hienosti. Ison maasturin kanssa samaa perustekniikkaa hyödyntävä mallisarja palkittiin myös Vuoden Auto Suomessa 2017 -palkinnolla. Nyt muutaman vuoden jälkeen markkinoille astelee Volvon globaalisti myydyin automalli XC60, joka niin ikään hyödyntää samaa hyväksi koettua pohjalevyä ja moderneja 2,0-litraisia moottoreita.

Saman pohjalevyn käyttö mahdollistaa valmistajalleen merkittäviä säästöjä tuotantokustannuksissa. Käytännössä tämä näkyy XC60:ssä esimerkiksi penkkien muodossa, jotka ovat täysin samat kuin 90-sarjalaisissa. Myös voimalinjat, mittaristo, viihdejärjestelmä ja suuri osa keskikonsolin komponenteista ovat tuttuja isommista sisarmalleista. Ja siinä ei ole mitään väärää, sillä Volvon uusi muotokieli ja laadukas viimeistely ovat saaneet paljon kiitosta. Ja vaikka XC60 on periaattellinen pikkuveli, ei se tarkoita, että sen parissa tarvitsisi tyytyä vähempään. Esimerkiksi hyvin pienenä yksityiskohtana 90-sarjalaisten aavistuksen kulmikkaan tuntoisia ovenkahvoja on päivitetty, minkä seurauksena saman näköinen kahva on XC60:ssä laadukkaamman tuntoinen ja miellyttävämpi käyttää. Nämä ovat kokonaisuudessa pieniä, mutta samalla merkittävä asioita etenkin premium-luokasta puhuttaessa.

Uusi XC60 jätti todella positiivisen ensivaikutelman. Auto on tehty rehellisesti mukavaksi, minkä kruunasi koeajoautojen pääasiassa hienostuneesti toimiva ilmajousitus. Nopeuden noustessa jousitus voisi toimia aavistuksen määrätietoisemmin isojen epätasaisuuksien jälkeen, mutta tässäkin puhutaan varsin pienistä yksityiskohdista. Mukavuuden kruunaa auton hiljaisuus, josta tosin saamme realistisemman kuvan vasta kotimaan koeajolla.

Alustan tavoin voimalinjan toimintaa leimaa rauhallisuus ja mukavuus. Vaihteisto toimii hienostuneen pehmeästi, eikä vaihda turhan hätäisesti alaspäin. Tämä toimii hyvin rauhallisessa ajossa, mutta muodostuu välillä myös ongelmaksi. Nopeasti kaasua painettaessa vaihteisto empii varsin pitkään ja odottelua seuraa helposti yllättävän raju nykäisy.

Uusi XC60 on erittäin kilpailukykyinen kokonaisuus. Edeltäjän muovisuus on heitetty romukoppaan ja XC60 haastaa nyt tosissaan saksalaiset premium-valmistajat. Ainakin kiinnostus uutuutta kohtaan on ollut kiitettävää, sillä ennakkotilauksia Suomen maahantuoja on saanut jo lähes 800 kappaletta. Tästä lukemasta peräti 36 prosentin osuus napsahtaa malliston yläpäähän sijoittuvalle T8-pistokehybridille. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan kotimaan ensituntumia kesän loppupuolella.

MIKÄ Volvon tämän hetken myydyimmän automallin uusi painos.

KENELLE Laatua ja tyyliä arvostavalle SUV-autoilijalle.

AJETTAVUUS Volvo on ottanut selkeän askeleen kohti mukavuutta edeltäjään verrattuna. Auto ei myöskään markkinoida urheilullisuudella, vaan tavoitteena kerrotaan olleen nimenomaan mukavuus. Pehmeys tekee rauhallisesti ajosta miellyttävää ja auton käsiteltävyys on kevyttä reilusta 1 800 kilon omamassasta huolimatta. Vauhdin noustessa pehmeys tuo mukanaan laajat korin liikkeet ja isommissa heitoissa auto jää keinahtelemaan. Korin liikkeet korostuvat myös vauhdikkaammassa ajossa. Käytös on vauhdin noustessa kuitenkin hyvin neutraalia, eikä auto tunnu hallitsemattomalta. Ohjaus on tehostettu kevyeksi, eikä se tarjoa kovin hyvää tuntoa. Mukavuuden näkökulmasta kokonaisuus on kuitenkin hienossa balanssissa.

SUORITUSKYKY Tehokkaamasta 2,0-litraisesta moottorista löytyy turboahtimen lisäksi mekaaninen ahdin ja näiden turvin kokonaistehoa on tarjolla reippaat 320 hevosvoimaa ja 400 newtonmetriä vääntöä. Kaksoisahtamisen ansiosta voimaa on käytettävissä reilusta jo dieselmäisen alhaisilta kierroksilta. Myös vaihteiston ohjelmoinnissa tämä on huomioitu, ja kierrokset pysyttelevät normaalissa ajossa alhaisina. Moottorin käyttöalue on laaja ja täyskiihdytyksessä tasainen voimantuotto tulee hyvin esille; kierrosalueella ei ole piikkejä tai kuoppia. Välillä nopeissa tilanteissa vaihteiston reagointi voisi olla ripeämpääkin, ja nyt alaspäin vaihtoa kerkeää hieman odotella. Tehoalueella kaasunvaste on miellyttävän terävä, ja iso auto liikahtaa vaivattomasti. Moottorin äänimaailmaan on haettu sporttisuutta ja kone kuuluukin sisälle dieselmallia selkeämmin.

TILAT XC60 on kasvanut sekä pituutta että leveyttä, mutta korkeudesta on leikattu muutama sentti pois. Lasikatolla varustettuna ohjaamo on erittäin avara ja neljälle aikuiselle on todella miellyttävät tilat. Tavaratila ei ole luokkansa suurin, mutta täyttänee useimpien tarpeet ja on laajennettavissa helposti tavaratilan puolelta löytyvillä painikkeilla.

MALLISTO Mallistosta löytyy kaksi bensakonetta (T5, 254 hv; T6, 320 hv), kaksi dieseliä (D4, 190 hv; D5, 235 hv) sekä verotuksellisesti mielenkiintoinen hybridi (T8, 407 hv). Pienin diesel on saatavana manuaalina sekä automaattina, kun taas kaikkien muiden parina on aina kahdeksan portainen automaattivaihteisto. Alkuun XC60 on saatavana vain nelivetoisena, mutta mallisto todennäköisesti täydentyy myöhemmin etuvetoisilla versioilla. Hinnat alkavat Business-varustellun D4:n vajaasta 55 000 eurosta. Jo vakiovarustelu on varsin kattava sisältäen muun muassa 8-tuumaisen mittaristonäytön, jalankulkijat ja isot eläimet tunnistavan hätäjarrutusjärjestelmän, kaistallapitoavustimen, vakionopeudensäätimen, automaatti-ilmastoinnin, avaimettoman käytön sekä keskikonsolin 9,3-tuumaisen keskusnäytön. Varusteversioina ovat tarjolla ylellinen Inscription ja urheilullinen R-Design, jotka molemmat kustantavat ilman autoveroa 4 200 euroa. Molemmat tuovat ulkonäkömausteiden lisäksi muun muassa 12,3-tuumaisen mittaristonäytön, mukautuvan vakionopeudensäätimen puoliautonomisella ohjausavustuksella ja pysäköintitutkat. Näiden lisäksi varustelistalta löytyy sekä yksittäisiä varusteita että varustepaketteja, joista mielenkiintoisina mainittakoon esimerkiksi Bowers and Wilkinsin 19 kaiutinta sisältävä äänentoisto (n. 3 000 €), 360-asteen kamerajärjestelmä (n. 1 500 €) sekä ilmajousitus (n. 2 500 €).

Volvo XC60 T6 AWD Inscription
Polttomoottori
1 969 cm3, R4 turbo ja mekaaninen ahdin
Teho 235 kW (320 hv) / 5 700 r/min
Vääntö 400 Nm / 2 200-5 400 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 5,9 s
Huippunopeus 230 km/h
EU-kulutus 7,7 l/100 km
CO2-päästöt 176 g/km
Mitat Pituus 4 688 mm, leveys 1 902 mm, korkeus 1 658 mm, akseliväli 2 688 mm
Omamassa 1 868 kg
Perävaunumassa jarruin 2 400 kg
Tavaratila 505 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös D5-mallin ensituntuma:
Ensituntuma: Uusi Volvo XC60 – kuumaa kamaa

Lue lisää keskikokoluokan SUV-malleista:
Audi Q5
Jaguar F-Pace
Land Rover Discovery Sport
Mercedes-Benz GLC

Porsche Macan