Perinteikäs brittimerkki tuo mallin myös suosittuun katumaasturiluokkaan. Tyylikkään maasturin ajettavuus on hiottu urheilulliseksi kevyellä alumiiniarkkitehtuurilla ja vakuuttavilla alustaratkaisuilla. Teknavin sisältöyhteistyökumppani Auto Bild Suomi koeajoi Jaguar F-Pacen.
Hinta alkaen 84 129 €
Jaguarin juuret ovat vahvasti autourheilussa. Ajo-ominaisuudet ja suorituskyky ovat aina olleet korkealla sijalla merkin malleissa. Niinpä onkin luonnollista, että merkin uuden katumaasturimallin ajettavuus on hiottu mainetta vastaavalle vaatimustasolle. Kilpailijana nähdään muun muassa Porschen pienempi Macan-maasturi, jossa ajo-ominaisuuksilla on myös suuri painotus.
Samassa segmentissä kilpailevat asiakkaista myös muun muassa Mercedes-Benzin muodokas GLC-maasturi, Lexus NX, Audi Q5, BMW X3, Volvo XC 60.
Ajo-ominaisuuksien perustana ovat kohtuullisen koon ja sitä myötä maltillisen omamassan (pienimmillään 1665 kg) lisäksi tarkkaan mietitty painonjakauma sekä kunnianhimoiset alustarakenneratkaisut. Alumiiniarkkitehtuuri mahdollistaa kevyen painon lisäksi jäykän rakenteen. Auton korirakenteessa on enemmän alumiinia (80 %) kuin sen kilpailijamalleissa. Merkillä on 15 vuoden alumiiniosaaminen kaikissa malleissaan.
Maasturissa käytetään merkin sedanmallien tapaan edessä päällekkäisiä kolmiotukivarsia, joiden etuna on se, että pyörien kulmat säilyvät myös joustoliikkeessä optimaalisina – renkaiden kosketuspinta tiehen on aina paras mahdollinen. Takana autossa on Integral Link -nimellä kulkeva, samoin sedaneista tuttu ja suuden sivuittaisjäykkyden mukavuuteen yhdistävä rakenne, joka takaa että pyörät pysyvät tienpinnassa optimaalisella otteella.
Aliohjautumista hallitaan ajonvakautuksen Torque Vectoring -tekniikalla, joka jarruttaa sisäkaarteen puoleista takarengasta auttaen autoa kääntymään. Myös aerodynamiikkaa on mietitty polttoainetalouden lisäksi ajettavuutta ajatellen. Ajovakaus säilyy hyvänä myös suuremmissa nopeuksissa. Ilmanvastuskerroin on 0,34.
Täysin uusi nelivetojärjestelmä on Jaguarin hienostunein, ja käyttää Intelligent Driveline Dynamics -ohjausjärjestelmää, joka kehitettiin alun perin F-TYPE AWD -mallia varten. Järjestelmä pyrkii säilyttämään takavetoisen luonteen, mutta siirtää voimaa saumattomasti etupyörille, kun tarvitaan lisää pitoa. Voimanjako on täysin saumatonta ja älykkäästi ennakoivaa.
Korkeampi kori verottaa aina hieman maasturityyppisten autojen ajettavuutta matalampiin malleihin verrattuina, mutta koeajo vahvistaa F-PACE:n alustarakenteiden toimivuuden. Alustaltaan hyvinkin napakaksi viritetty auto ei kallistele eikä pompota aktiivisemmassa ja ajoittain kiihkeärytmisessä mutka-ajossa. Tiukimmatkin kurvit hoituvat eleettä ja vaivattomasti. Rengaskokovalinnoilla voi vielä hieman hienosäätää tuntumaa mukavuuden ja reaktiivisuuden välillä. Valikoima ulottuu 18 tuumasta aina 22 tuumaan saakka.
Autoa ei ole varsinaisesti ajateltu maastoajoon – siihen konsernista löytyy muita merkkejä – mutta mainittavan arvoista on esimerkiksi varsin mittavaksi toteutettu maavara. Sitä on mukavat 213 millimetriä. Myös pienehkö 11,87 metrin kääntöympyrä viehätti koeajolla.
Auton reilu 4,7 metrin pituus ja pitkä akseliväli (2,87 m) mahdollistavat mukavan kokoiset sisätilat. Takaistuimella istuu väljästi, ja lisävarusteena selkänojaa saa kallistettua sopivaan asentoon sähköisesti. Tavaratilaakin on luokassaan reilusti, ison farmariauton lukemat – 650 litraa. Muodoltaan leveässä tavaratilassa on myös syvennys golf-laukulle, joten sen saa asetettua kätevästi tilan takaosaan poikittain. Jarrullisen perävaunun suurin sallittu massa on 2400 kg.
Tarjolle tulee kolme moottorivaihtoehtoa: kaksilitrainen nelisylinterinen diesel, kolmelitrainen kahdella turbolla varustettu kuusisylinterinen diesel sekä mekaanisesti ahdettu kolmelitrainen bensiinimoottori. Pienemmän dieselin saa myös takavetoisena ja vaihteistoksi siihen voi valita kuusivaihteisen manuaalin lisäksi kahdeksanvaihteisen automaatin.
Jo pienimmässä moottorissa on aloitusmoottoriksi varsin mukavat 180 hevosvoimaa ja runsaasti vääntöä (430 Nm) jo alakierroksilla. Näin auton ajettavuudesta muodostuu hyvin nautinnollinen jo edullisemmankin pään vaihtoehdoissa. Matalan CO2-päästötason (alkaen 129 g/km) ansiosta autoveron osuus säilyy moottorivaihtoehdolla maltillisena.
Kolmilitrainen, sekventiaalisesti ahdettu diesel tarjoilee sitten jo repivämmän riuskaa menoa 700 newtonmetrin vääntönsä voimin. Käyntiääni on luonnollisesti sivistyneempi, kuin tietyissä kuormitustilanteissa aavistuksen traktorimaisesti ääntelevä kaksilitraisissa.
Tehokkain moottori on mekaanisesti ahdettu kuusisylinterinen V-moottori, jonka teho on 380 hevosvoimaa. Urheiluautohenkinen moottori eroaa luonteeltaan tasaisemmasta dieselistä urheilullisemmalla käytöksellään ja mukavammalla äänimaailmallaan, mutta runsaammin kilometrejä sisältävässä käytännön ajossa iso diesel on toki käytännöllisempi ja selkeästi taloudellisempi vaihtoehto.
Jaguar pyrkii tekemään F-PACE:n (ja XE:N ja XF:n) omistamisesta huoletonta tarjoamalla veloituksettomat kilometrirajoituksettomat kolmen vuoden määräaikaishuollot, kolmen vuoden takuun ja tiepalvelun. F-PACE:n hintahaitari on laaja ulottuen 55 746 eurosta 136 790 euroon ja monipuolinen lisävarustetarjonta mahdollistaa yksityiskohtaisen yksilöimisen niin ulkoasun kuin teknisenkin puolen suhteen. Esimerkiksi tietoviihde- ja navigointijärjestelmät edustavat viimeisintä teknologiaa.
Jaguar F-PACE 30d AWD A
Moottori R4, turbo, 1999 cm³, 132 kW (180 hv)/4000 r/min, 430 Nm/1750 r/min
Suorituskyky 0–100 km/h 6,0 s, huippunopeus 241 km/h
Kulutus 6,0 l/100 km, diesel
CO2-päästöt 159 g/km
Voimansiirto A8, neliveto
Mitat p. 4731, l. 1936, k. 1652 mm, akseliväli 2874 mm, omamassa 1884 kg, tavaratila 650–1740 l, tankki 66 l
Toimittanut: Juha Koski, Auto Bild Suomi