Volvo jatkaa mallistonsa täydellistä uudistamista ja nyt vuorossa on suosittu katumaasturi XC60. Edeltäjään verrattuna kyseessä on täysin uusi auto, mutta tekniikka on tuttuja 90-sarjalaisista.
Hinta alkaen 54 995 €
XC60 on saavuttanut sekä Euroopassa että Suomessa suuren suosion. Mallia myytiin viime vuonna 1 277 kappaletta, jonka myötä kyseessä on Suomen myydyin katumaasturi. Kuluvan vuoden alku ei näytä lainkaan huonolta sekään, sillä poistuvaa mallia on rekisteröity 718 kappaletta ensimmäisen neljän kuukauden aikana, mikä on lähes 35 prosenttia enemmän kuin edeltävänä vuonna.
Hyvin sujuvasta myynnistä huolimatta valmistaja esitteli maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä täysin uuden XC60-mallin ja odotukset uutuutta kohtaan ovat ymmärrettävästi kovat. Auto on kasvanut hieman pituutta sekä leveyttä, mutta kokonaisuus on myös madaltunut. Noin yhdeksän senttiä kasvanut akseliväli puolestaan lupailee entistäkin parempia sisätiloja. Kasvun taustalla on 90-sarjalaisista tuttu modulaarinen alustarakenne, minkä myötä myös moottorit ja muut tekniset ratkaisut noudattelevat isommissa Volvoissa nähtyjä tekniikoita.
Perusmuodoiltaan uutuus noudattelee Volvon nykytyyliä. Suurehko maski on pystyssä ja päiväajovaloista löytyy vasaramuoto. Kyljen vaakapokkaus ei ole yhtä korostettu kuin 90-sarjalaisissa, vaan takaovesta alkava pokkaus korostaa takalokasuojaa. Sivusta katsottuna auto ei ole edeltäjän tapaan yhtä kiilamainen. Takavalo puolestaan muistuttaa perusmuodoltaan hyvinkin paljon edeltäjää.
Sisätiloissa on otettu isompi harppaus. Aikaisemman nappulaviidakon ja pienehkön näytön sijaan keskikonsolia hallitsee isommista Volvoista tuttuun tapaan iso kosketusnäyttö. Myös mittaristoksi on tarjolla nykytyylin mukaisesti näytöllä toteutettu digitaalinen kokonaisuus. Sisätilojen laatuvaikutelma on edeltäjää parempi ja viimeistely kaikin puolin siistiä. Joissakin kohdissa kova muovi tuntuu aavistuksen halvalta valinnalta, mutta sekään ei pomppaa silmille.
Edessä oltavat muistuttavat paljolti 90-sarjalaisia. Hallintalaitteet ja penkit ovat suoraan isommista malleista tuttuja. Takapenkillä on juuri riittävästi tilaa ja istuinosa tarjoaa myös riittävän reisituen.
Ensimmäisenä koeajoon valikoitui 235 hevosvoimaa tuottava D5-dieselmoottori. 480 newtonmetriä vääntävän dieselmoottorin parina toimii 8-portainen automaattivaihteisto, joka hyödyntää moottorin hyviä vääntöominaisuuksia järkevästi. Myös tehoa on tarjolla riittävästi, ja lähes 1 900 kiloa painava auto liikkuu riittävän vaivattomasti. Kokonaisuutena voimalinjan toiminnasta on vaikea löytää moitteen sanaa. Myös moottorin äänet on eristetty hyvin ohjaamon ulkopuolelle. Etelän sileillä pinnoilla rengasmelukaan ei haittaa, mutta tämän arvioiminen on jätettävä kotimaan pinnoitteille.
Ajettavuudeltaan uusi XC60 on huomattavasti edeltäjää mukavuuspainotteisempi. Ensikoeajolla kaikki autot olivat varustettu ilmajousituksella, joka tarjoaa pääasiassa mukavaa kyytiä. Ajoittain alusta tuntuu jopa hieman turhankin pehmeältä ja kori kallistelee varsin paljon vauhdin noustessa. Ohjaus on tehostettu varsin kevyeksi, eikä se tarjoa kovin hyvää tuntumaa. Dynaamisemmat ajoasetukset tekevät alustasta aavistuksen jämäkämmän ja ohjauksesta raskaamman. Tasaisella tiellä omaan makuun sopi parhaiten alustan Comfort-asetus ohjauksen Dynamic-asetuksen kanssa.
Suomen tuontiohjelma on alusta lähtien varsin laaja. Kaikki moottorit ovat 90-sarjalaisten tapaan 2,0-litraisia ja ahdettuja. Dieseleitä on tarjolla kaksi (D4,190 hv; D5, 235 hv) kuten myös bensamalleja (T5, 254 hv; T6, 320 hv). Malliston huipulta löytyy isommista sisaruksista tuttu ja suureen suosioon noussut T8 pistokehybridi, joka kehittää 407 hevosvoimaa. Tällä moottorilla varustettuna XC60 ampaisee satasen vauhtiin suorastaan urheilullisessa 5,3 sekunnissa. Kaikki mallit ainakin alkuun aina nelivetoisia, ja pienintä dieseliä lukuunottamatta automaattivaihteisia. Dieselmalliston hinnat alkavat D4:n 54 995 eurosta, bensamallit alkavat T5:n 63 916 eurosta ja kiinnostava T8 hybridi lähtee matkaan 69 926 eurolla.
Uusi Volvo XC60 vastaa koviin odotuksiin. Se on ennen kaikkea huomattavasti mukavampi ja tyylikkäämpi kuin edeltäjänsä, ja haastaa entistä vahvemmin saksalaiset myös laadukkaan tunnelma osalta. Uusi XC60 on jo ennakkomyynnissä ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen loppukesästä. Palaamme tarkempiin koeajotunnelmiin lähiaikoina.
Kuvat: Mikko Autio