Koeajossa Volkswagen Tiguan Allspace – enemmän on enemmän

Katumaasturit ovat vallanneet markkinoita etenkin perinteisiltä korimalleilta, mutta viime aikoina myös entistä enemmän tila-autoilta. Volkswagen tarjoaa keskikokoluokan Tiguania nyt myös seitsemänpaikkaisena.

Tykkäsimme

Tiloista

Tasapainoisesta kokonaisuudesta

Emme tykänneet

Vaihteiston toiminta liikkeellelähdöissä varauksin

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 42 566 €
Koeajoauto 71 248 €

Katumaasturien markkinaosuudet kasvavat ja valmistajat panostavat mallien monipuolisuuteen paljon. Volkswagen Tiguan on yksi keskikokoluokan suosituimmista malleista, ja isompaan tilantarpeeseen Volkswagen esitteli nyt myös pidemmällä akselivälillä varustetun version.

Allspacella on kokonaispituutta 215 milliä vakiomallia enemmän, ja akseliväliä on kasvatettu 109 millimetriä. Ulkonäöllisesti tämä näkyy selkeimmin huomattavan pitkässä takaovessa ja kasvaneessa takaylityksessä.

Ratin takaa kokoeron huomaa lähinnä kaupunkipyörittelyssä ja parkkihalleissa, joissa kuljettajalta vaaditaan hieman enemmän huomiota. Ajettavuuteen pidempi akseliväli tuo rauhallisuutta ja etenkin säädettävän iskunvaimennuksen Comfort-asetuksella auto etenee erittäin mukavuuspainotteisesti. Arkipäiväisessä ajelussa muut asetukset tulee pidettyä pääasiassa Normal-tilassa, joka vaikuttaa hyvältä kompromissilta. Ehkä sitä pärjäisi ilman näitäkin mahdollisuuksia.

Takapenkkiläisille Allspace tarjoaa ruhtinaalliset tilat. Lisäksi takamatkustajille löytyy etuistuimisen selkänojista esiinkääntyvät pöydät, jotka helpottavat esimerkiksi pienempien matkustajien viihtyisyyttä tarjoamallaan laskutilalla.

Tilojen kasvun ja etenkin lisävarusteena tarjolla olevan kolmannen istuinrivin myötä Allspace laajentaa Tiguanin mallistoa haastamaan myös perinteisiä tila-autoja. Kaksi lisäpaikkaa on lähinnä käyttökelpoiset lapsille, ja maahantuojan lisävarustehinnastossakin lukee paikkojen soveltuvan vain maksimissaan 160 senttiä pitkille henkilöille. Useimmat hetkelliset lisäpaikkojen tarpeet nämä kuitenkin täyttänevät. Tilankäyttö ei muutenkaan korkean lattian myötä pääse samaan monimuotoisuuteen kuin esimerkiksi Volkswagenin omastakin mallistosta löytyvän tila-auton kanssa, mutta toisessa vaakakupissa on tarjolla huomattavasti trendikkäämpi ulkomuoto.

Reilu 20 sentin jatke kustantaa noin 3 000 euroa, mikä ei monikäyttöisyyttä tarvittaessa vaikuta kohtuuttomalta lisähinnalta. Lisäpituuden ja massiivisemman olemuksen myötä Tiguan saa myös annoksen arvokkuutta ulkonäköönsä. Jos kuitenkaan auton tyypillä ja ulkonäöllä ei ole juurikaan väliä, samalla rahalla on tarjolla myös niitä tilankäytön optimointiin erikoistuneita vaihtoehtoja.

Volkswagen Tiguan Allspace on Risto Virtasen testissä Teknavin 17. tv-kauden neljännessä jaksossa, jonka ensiesitys nähdään maanantaina 15.4. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Tiguan pidennetty versio.

KENELLE Paljon tilaa, tai seitsemää istuinpaikkaa tarvitsevalle, mutta tila-autoa vierastavalle.

AJETTAVUUS Tiguan edustaa kaikin puolin perinteistä Volkswagenia. Ratin taakse on helppo kotiutua ja auton perusajettavuus on hyvin neutraalia. Erittäin lumisissa oloissa auto mahdollistaa myös pientä leikittelyä ja kokoonsa nähden auto käyttäytyy varsin näppärästi.

SUORITUSKYKY Tiguan tehokkain moottorivaihtoehto (176 kW (240 hv)) tarjoaa miellyttävän rivakat kyydit. Vahva vääntö tuo arkiajoon vaivattomuutta ja vaihteisto pitää kierrokset matalalla. Moottori reagoi ajon aikana kuljettajan pyyntöihin viiveettä. Ainoana kauneusvirheenä voi mainita konsernin kaksoiskytkinvaihteistolle tyypillisen lievän viivyttelyn liikkeellelähdöissä etenkin start-stop-järjestelmän toiminnan yhteydessä. Näissä tilanteissa moottorin kannattaa antaa käynnistyä rauhassa ennen kaasupolkimen painamista pehmeän liikkeellelähdön saavuttamiseksi.

TILAT Ohjaamossa on hyvin avara tunnelma ja ergonomia on kohdallaan. Säätövarat riittävät hyvin eri mittaisille kuljettajille. Allspace on hieman yli 20 senttiä perusmallia pidempi ja tämä näkyy erittäin runsaissa takatiloissa. Viisipaikkaisessa versiossa tavaratilaa 145 litraa perusmallia enemmän, ja lisävarusteena autoon on tarjolle kolmas istuinrivi.

MALLISTO Isomman Allspace-version mallitarjonta on hieman perusmallia kapeampi. Etuvetoista perusmallia vauhdittaa 110 kW (150 hv) tarjoava 1,5-litrainen bensaturbo, joka on aina automaattivaihteinen. Tehokkaampaa bensaa haluavalle on tarjolla 140 kW (190 hv) tarjoava 2,0-litrainen, joka on aina myös nelivetoinen. Tarjolla on myös kolme dieseliä (110 (150), 140 (190) ja 176 kW (240 hv)), joista pienin on tarjolla sekä etu- että nelivetoisena ja kaksi tehokkaampaa aina nelivetoisena. Auton vakiovarusteluun kuuluvat muun muassa kaistavahti, mukautuva vakionopeudensäädin, pysäköintitutkat eteen ja taakse, automaatti-ilmastointi sekä 8-tuumaisella kosketusnäytöllä varustettu multimediajärjestelmä. Lisävarustelistalla on tarjolla yksittäisten varusteiden lisäksi kattavia varustepaketteja.

Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDI 4Motion
Polttomoottori
1 968 cm3, R4 tuplaturbo
Teho 176 kW (240 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 500 Nm / 1 750-2 500 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 6,8 s
Huippunopeus 228 km/h
EU-kulutus 8,2 l/100 km
CO2-päästöt 211 g/km
Mitat Pituus 4 701 mm, leveys 1 839 mm, korkeus 1 658 mm, akseliväli 2 787 mm
Omamassa 1 870 kg
Perävaunumassa jarruin 2 500 kg
Tavaratila 760-1 920 l

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin 17. tuotantokauden neljäs jakso esitetään maanantaina 15.4. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat ti 16.4. klo 13.00, pe 19.4. klo 01.55 ja su 21.4. klo 13.00 MTV3. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.