Koeajossa uudistunut Audi A4 Avant 40 TDI quattro – vain vähän valitettavaa

Audi A4 suuntaa yhä urheilullisempaan suuntaan malliuudistuksen myötä eikä kuluissa ole säästelty. Matkanteko on nyt entistä mukavampaa.

Tykkäsimme

Laatuvaikutelmasta

Ajettavuudesta

Emme tykänneet

Moottorin reagoinnin viiveestä

A4-mallisto alkaen 38 531 €
Koeajoauto alkaen 49 562 €

Audi tahtoo painottaa ulkonäkömuutosten vievän autoa yhä urheilullisempaan suuntaan eikä juuri ainuttakaan pintaa ole säästetty muutoksen tieltä. Keulan maski on aiempaa matalampi ja leveämpi, etu- ja takalokasuojiin on lisätty alkuperäisestä Audi Quattrosta vaikutteita hakevat pokkaukset ja takavalojen välissä kulkee kromilista. Lisäksi S line malleissa keulaan on tehty ylimääräiseltä aukolta näyttävä Sport Quattrosta muistuttava muotoiluelementti, jollainen on nähty merkin sisällä jo Audi A1:ssä.

Kyseessä on valmistajalle tärkeä uudistus, sillä A4 on kaikkein myydyin Audin malli. Suomessa mallistosta yli puolet on farmarikoria, eli Audin kielellä Avantia. Nelivetoisenkin valitsee itselleen lähes joka toinen, mutta bensiinimalli on jo syrjäyttänyt dieselin myydyimpänä voimanlähteenä.

Ensi alkuun Audi A4 tarjoillaan kolmella bensiinivaihtoehdolla ja kahdella dieselvaihtoehdolla. Nyt julkaistut dieselmoottorit ovat teholtaan 140 kW (190 hv) sekä 170 kW (231 hv) ja bensiinimoottorit asettuvat 110 kW (150 hv) ja 180 kW (245 hv) välille.

Mallistoon tulee tosin vielä myöhemmin syksyllä dieselhinnaston alapäähän etuvetoinen 100 kW (136 hv) dieselmalli.

Näistä kahta poikkeusta lukuun ottamatta kaikki on varustettu aina 7-vaihteisella S tronic -kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla. Tehokkain dieselmalli on V6-moottorilla varustettu ja sen kyljessä on perinteinen momentinmuuntimella toteutettu 8-vaihteinen tiptronic-nimellä kulkeva automaatti kuten Audi S4:n tapauksessakin. Toinen poikkeus on edullisin bensiinimoottori 35 TFSI, joka tulee myöhemmin saataville myös manuaalivaihteistolla.

Bensiinimoottorit on varustettu 12 voltin kevythybridijärjestelmällä, joka hyödyntää jarrutusenergian talteenottoa apulaitteiden energiatarpeiden täyttämiseen. Autossa ei siis suinkaan ole hieman hämäävästä hybriditermistä huolimatta vaihtoehtoista voimanlähdettä polttomoottorin apuna. Tämä järjestelmä auttaa valmistajan mukaan polttoainetaloudellisuutta jopa 0,3 litraa jokaista 100 kilometriä kohden.

Koeajoon valittu yksilö on Audi A4 Avant 40 TDI quattro. Se edustaa nyt julkaistuista dieselmalleista edullisempaa vaihtoehtoa nelivetoisena ja farmarikorisena, joten sellaisen voisi ajatella nousevan suosituksi myös Suomessa. Ulkonäköön vaikuttavista varustepaketeista valittuna on S line, jota on jatkettu mustin somistein.

Liikkeelle pitäisi päästä, mutta takaluukku on jäänyt auki eikä se suostu sulkeutumaan sisältä käsin. Sekaannus on ymmärrettävä, sillä tämä toiminto on Suomessa vakiovaruste Avant-mallissa. Tästä Saksan kilvillä kulkevasta koeajoyksilöstä se on kuitenkin unohtunut ruksia, joten jonkun on suljettava luukku käsin.

Onneksi Suomessa jo hinnaston edullisin business sisältää hyvän perusvarustelun, kuten edellä mainitun Avantin luukkutoiminnon, kolmialueilmastoinnin, pysäköintitutkat auton molemmissa päissä sekä Audi Smartphone Interfacen. Lisää kaipaava kiinnostunee houkuttelevasti hinnoitelluista varustepaketeista, jotka säästävät pitkän pennin verrattuna yksittäin rastittaviin varusteisiin.

Kaasun annostelu aiheuttaa hankaluuksia heti ensimetreistä lähtien. Kaasupolkimen painallusta seuraava viive on harmittavan pitkä, joten risteyksistä lähteminen vaatii pientä totuttelua ja ennakointia. Valitettavasti viive ei myöskään tunnu täysin johdonmukaiselta ja toisinaan kaasua painaa ajattelematta lisää, kunnes A4 lopulta singahtaa liikkeelle melkoisella vauhdilla.

Ryppy on pieni muuten kauniisti toimivan voimalinjan osalta. Kaksoiskytkinvaihteistolla varustettu diesel-Audi lähtee liikkeelle pehmeästi täysin nykäyksettä. Vaihdotkin tapahtuvat pehmeästi ja nopeasti. Moottorivaihtoehtona 40 TDI toimii asiallisesti, kuten perheauton moottorin tapauksessa onkin toivottavaa.

Ohjaus ja ajettavuus edustavat hyvää Audin osaamista, mutta tällä kertaa sen parina on suorastaan kehuttava mukavuus ainakin lisävarustelistalta valittuna. Erilaisia alustavaihtoehtoja on peräti neljä kappaletta perusvaihtoehto mukaan laskettuna. Tällä kertaa sport-alustaa on madallettu 23 millimetriä ja se on saatavilla sekä säädettävällä iskunvaimennuksella että ilman.

Koeajoautossa on vaihtoehdoista neljäs – säädettävällä iskunvaimennuksella varustettu mukavuutta painottava comfort-versio, joka sekin makaa 10 millimetriä perusvaihtoehtoa matalammalla. Voimme iloksemme raportoida noin 1 500 euron sijoituksen takaavan erittäin miellyttävää matkantekoa sekä ajettavuuden että jousitusmukavuuden saralla.

Ajoasennon saa säädettyä hyväksi ja lisävarusteiset ristiseläntuella varustetut sport-istuimet miellyttävät koko koeajon ajan. Niin ikään optiolistalta ruksitut arvokkaat nappanahkapinnat tuntuvat juuri niin hyvältä kuin sopii olettaa. Takana tuntuu riittävän pääntilaa aina aikuiselle asti ja tavaratilan lastausaukko on kiitettävä.

Koeajoauto on varusteltu lisähintaisella virtuaalimittaristolla, jonka saa nyt myös erikseen noin 500 eurolla. Parhaan hyödyn virtuaalimittaristosta toki saa vasta täyden navigointipaketin myötä. Kotimaan vakiovarustukseen kuuluu analogiset mittarit 7-tuumaisella ajotietokoneella varustettuna.

Silmä siirtyy suureen vakiovarusteiseen 10,1-tuumaiseen tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttöön, joka korvaa aiemman MMI-järjestelmän käyttökytkimiä myöden. Näytön asennus näyttää hieman jälkikäteen ajatellulta sen koosta johtuen. Ainakaan katsetta ei tarvitse siirtää kauas tiestä, vaikka pientä kurottelua koskettaminen kyllä vaatii.

Audi kehuu uuden MMI-järjestelmän toimivan aivan kuin älypuhelinta käyttäisi. Valitettavasti lupaus ei täysin pidä paikkansa. Looginen ja hyvin jaoteltu käyttöjärjestelmä laahaa laiskasti perässä navigoinnin karttanäkymää vieritellessä eikä ainakaan allekirjoittaneen puhelin reagoi yhtä hitaasti kosketukseen.

Muuten Audin kyllästymiseen asti kehuttu laatuvaikutelma on tallessa. Uudistettu A4 on onnistuttu kokoamaan tarkkuudella, joka ei jätä nitinöille sijaa. Kyseessä on hieno ja tasapainoinen kokonaisuus, jonka heikkoudet ovat vähissä. Se tulee Suomessa saataville syksyn aikana.

Samalla esiteltiin myös A4 Allroad, joka tulee saataville myöhemmin eikä hintojakaan ole vielä julki. Aina nelivetoisessa Allroadissa on 35 mm enemmän maavaraa mökkiteiden varalle. Muovisten alleajosuojien lisäksi ulkonäkömuutoksiin kuuluvat erilainen keulamaski, keulasta puuttuva ylimääräinen aukon näköinen muotoelementti sekä nyt tummanharmaaksi maalatut autoa ympäröivät levikkeet.

Audi A4 Avant 40 TDI quattro
Polttomoottori
1 968 cm3, R4 turbo
Teho 140 kW (190 hv) / 3 800-4 200 r/min
Vääntö 400 Nm / 1 750-3 000 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 7,6 s
Huippunopeus 210 km/h
EU-kulutus 6,1 l/100 km
CO2-päästöt 155 g/km
Mitat Pituus 4 762 mm, leveys 1 847 mm, korkeus 1 435 mm, akseliväli 2 280 mm
Omamassa 1 700 kg
Perävaunumassa jarruin 1 800 kg
Tavaratila 495-1 495 l

Kuvat: Henri Posa

Lue myös:
Ensituntuma: Uudistunut Audi S4 tarjolle vain dieselinä

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.