Koeajossa Skoda Kodiaq RS – se sporttisempi vaihtoehto

Skoda on tuonut onnistuneesti sporttisia vaihtoehtoja mallistoonsa. Viimeisin täydennys on katumaasturi Kodiaqin RS-versio.

Tykkäsimme

Ajettavuudesta

Moottorista

Tiloista

Emme tykänneet

Teennäisistä pakoäänistä

Hinta alkaen 66 124 €
Koeajoauto 73 998 €

Autoluokat eivät ole enää vuosiin rajoittaneet urheilullisuudella markkinointia. Myös isot ja painavat katumaasturit ovat saaneet osansa tästä, mutta valtaosa sporttisuudesta jää ulkonäöllisten mausteiden varaan. Näin ollut myös Skodan ison katumaasturi Kodiaqin kohdalla tähän saakka, mutta nyt markkinoille on tullut myös tehokkaammalla voimanlähteellä varustettu RS-versio.

Skoda on menestynyt RS-malleillaan Octavian kohdalla, joten tämä on voinut kannustaa Skodaa tuomaan markkinoille RS-version myös katumaasturistaan. Nimen lisäksi myös pellin alta löytyy lupauksia aiempaa ripeämmällä etenemiselle. Kodiaq RS on varustettu Skodan kaikkien aikojen tehokkaimmalla dieselmoottorilla, joka tässä tapauksessa tarkoittaa kahdella ahtimella varustettua 2,0-litraista dieseliä.

Urheilulliseen ajoelämykseen kuuluu merkittävänä osana myös äänet. Tämän Skoda on ratkaissut äänigeneraattorilla, joka kulkee nimellä Dynamic Sound Boost. Oletettavasti järjestelmän tarkoitus on voimistaa tiettyjä taajuuksia, ja peittää dieselin perinteinen äänimaailma. Järjestelmä ei kuitenkaan täysin vakuuta; etenkin kevyissä kiihdytyksissä moottorin ääni kuuluu selkeänä sisälle, ja tätä säestää luonnottoman kuuloinen mörinä. Rajummissa kiihdytyksissä ja korkeammilla kierroksilla moottorin oikea ääni valtaa enemmän alaa. Järjestelmä päällä kaksi eri äänimaailmaa tuntuvat kamppailevan keskenään. Järjestelmä luo ääntä myös auton ulkopuolelle takaosaan. Bassovoittoinen ääni herättää huomiota, mutta myös ulkopuolella kahden eri äänimaailman eroavaisuus pistää korvaan. Onneksi järjestelmän voi myös kytkeä pois päältä.

Kun äänet on kurissa, on ratin takana helppo viihtyä. Kodiaq RS on tasapainoinen ja miellyttävä ajettava, ja muuhun mallistoon verrattuna alustan viritys tuntuu aavistuksen napakammalta. Voimalinja tarjoaa vaivattoman suorituskyvyn kaikissa arkisissa tilanteissa, ja vastetta löytyy aina kierrosalueen yläpäähän saakka. Vaihteisto pystyy hyvin menossa mukana ajon aikana, mutta esimerkiksi pysäköintitilanteiden suunnanvaihdoksissa ja start-stop-järjestelmän aktivoituessa vaihteistolle täytyy antaa hetki miettimisaikaa ennen matkan jatkumista.

RS-nimen liittäminen osaksi katumaasturimallia on rohkea veto. Vaikka pellin alla on aiempaa enemmän tehoa ei ero suorituskyvyn suhteen muuhun mallistoon muodostu kovin suureksi. Tästä syystä olisikin ollut hauskempaa nähdä Kodiaqin keulalla esimerkiksi erään konsernisisaren tapaan oikeasti hieman reippaamman suorituskyvyn tarjoava voimanlähde. Vaikka suorituskyky on vaivaton, ei se tarjoa ehkä ihan sellaista menoa kuin RS-merkin takaa toivoisi löytyvän.

Skoda Kodiaq RS on Risto Virtasen testissä Teknavin tv-kauden viidennessä jaksossa, jonka ensiesitys nähdään maanantaina 22.4. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Skoda Kodiaqin tehoversio.

KENELLE Aavistuksen persoonallisempaa ja ripeämpää katumaasturia etsivälle.

AJETTAVUUS Kodiaqin perusversiot ovat tunnettuja tasapainoisuudestaan, eikä RS poikkea tästä linjasta. Ratin takana on helppo työskennellä tarkasti ja auto viestii kuljettajalla riittävästi. RS-version alustan viritys tuntuu olevan muuta mallistoa jämäkämpi, vaikka auto on varustettu säädettävällä alustalla.

SUORITUSKYKY Kodiaq RS on varustettu tehokkaimmalla dieselmoottorilla, mitä Skodan voimanlähteenä on koskaan nähty. Kahdella ahtimella varustettu 2,0-litrainen dieselmoottori tarjoaa runsaasti vääntöä vaivattomaan etenemiseen, mutta vastetta löytyy myös syvemmälle kaasupoljinta painettaessa. Normaalissa ajossa ei tule vastaan tilanteita, joissa voimavarat loppuisivat kesken. Urheilullisuuden kruunu on launch control -järjestelmä, joka mahdollistaa todella ripeät liikkeellelähdöt.

TILAT Yksi Kodiaqin menestyksen salaisuuksista on hulppeat tilat. Auto tarjoaa kuljettajalle miellyttävän työskentely-ympäristön, jossa ergonomia on kohdallaan. RS-version napakat istuimet pitävät etumatkastajat hyvin paikoillaan vauhdikkaammassakin etenemisessä. Toisella istuinrivillä on hulppeat jalkatilat ja istuma-asento on miellyttävä aikuisellekin. Tavaratilaa on niin ikään riittävästi, ja lisävarustelistalta voi poimia myös kolmannen istuinrivin, jolloin Kodiaq haastaa tila-autojakin.

MALLISTO RS on luonnollisesti Kodiaq-malliston lippulaiva, ja se näkyy myös auton hinnassa. Onneksi perusvarustelu on kuitenkin kattava sisältäen muun muassa säädettävän alustan, digitaalisen mittariston, 8-tuumaisella näytöllä varustetun multimedia- ja navigointijärjestelmän, LED-ajovalot ja aktiivisen vakionopeudensäätimen. Lisävarustelistalta poimittavaksi jäävät esimerkiksi kaistavahti, kuolleen kulman varoitin, parempi äänentoistojärjestelmä, auton avaimeton käyttö ja peruutuskamera.

Skoda Kodiaq RS
Polttomoottori
1 968 cm3, R4 turbo
Teho 176 kW (240 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 500 Nm / 1 750-2 500 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 6,9 s
Huippunopeus 221 km/h
EU-kulutus 8,2 l/100 km
CO2-päästöt 210 g/km
Mitat Pituus 4 699 mm, leveys 1 882 mm, korkeus 1 665 mm, akseliväli 2 789 mm
Omamassa 1 880 kg
Perävaunumassa jarruin 2 500 kg
Tavaratila 725-1 960 l

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin 17. tuotantokauden uudet jaksot maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.