Koeajossa sisäisesti vihertävä Volkswagen Golf

Liikenteen päästöillä on kovat vähennystavoitteet, eikä tavoitteita saavuteta yksittäisellä ratkaisulla. Biokaasu on tehokas keino oman autoilun päästöjen vähentämiseen.

Tykkäsimme

Tasapainoisesta ajettavuudesta

Voimalinjan toiminnasta

Puhtaudesta

Emme tykänneet

Moottorin puhdittomuudesta

Lyhyestä toimintamatkasta kaasulla

Hinta alkaen 25 740 €
Koeajoauto 30 582 €

Kaasuautoilun suosio kasvaa jatkuvasti. Sekä autovalikoima että tankkausverkosto ovat kasvaneet, minkä myötä yhä usemmalle asiakkaalle kaasuautoilu on realistinen vaihtoehto. Kokonaisuudessaan luvut ovat kuitenkin vielä pieniä; viime vuonna Suomessa ensirekisteröitiin alle 400 uutta kaasukäyttöistä henkilöautoa, ja maahan tuotiin käytettynä noin 800 kaasua polttavaa kulkepeliä.

Kuluvan alkuvuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana on mennyt kilpiin kuitenkin jo yli 250 uutta kaasuautoa, joten kasvu on suhteellisesti varsin hyvässä tahdissa. Parantuneen autotarjonnan ja tankkausverkoston laajentumisen lisäksi kiinnostusta kaasuautoilua kohtaan kasvattaa sen edullisuus sekä ympäristöystävällisyys. Bensiiniin verrattuna polttoainekulut jäävät parhaimmillaan puoleen, ja paljon ajaville Suomessa kaasunjakelusta pääasiassa vastaavalta Gasumilta löytyy myös kuukausihinnoiteltu tuote.

Rahallisen säästön lisäksi ympäristöarvoista kiinnostuneelle autoilijalle kaasu tarjoaa hyvän vaihtoehdon. Suomessa tuotettua biokaasua käyttämällä polttoaineen elinkaaren hiiilidioksidipäästöt ovat jopa 80 prosenttia bensiiniä pienemmät, minkä lisäksi kaasuauto ei tupruttele lainkaan ihmisille haitallisia hiukkaspäästöjä.

Kaasuauton hyviin puoliin voi lukea myös sen käytön helppouden. Autoilla voi ajaa kaasun lisäksi bensiinillä, minkä ansiosta matka ei katkea, vaikkei reitin varrelle osuisi kaasuasemia. Itse kaasun tankkaaminen puolestaan sujuu hetken opettelun jälkeen vaivattomasti.

Yksi koeajossa olleen Volkswagen Golfin harmittavista piirteistä on sen kaasutankin pieni koko. Pelkällä kaasulla pystyy ajamaan hyvissä oloissa vain noin 300 kilometriä, kun normaalin kokoisen bensatankin turvin pystyy ajamaan lähes tuplat pidemmän matkan. Kaikkien valmistajien kohdalla tosin tilanne ei ole tämä, vaan markkinoilta löytyy myös ratkaisuja, joissa kaasu on selkeämmin nostettu ensisijaiseksi polttoaineeksi, ja bensa toimii varavaihtoehtona. Kaasun edut huomioiden tämä on huomattavasti järkevämpi ratkaisu.

Kaasuautoilu on mielenkiintoinen ja kenties hieman aliarvostettu vaihtoehto ympäristöystävälliseen autoiluun. Lisähinta bensiiniautoihin verrattuna on useimmissa tapauksissa varsin kohtuullinen, ja hintaero kuroutuu umpeen varsin nopeasti nykyisillä polttoaineiden hinnoilla. Kaasuauton eduksi voi myös laskea sen normaaliuden, sillä ulkonäöllisesti autot erottaa pelkästään bensaa polttavista sisarmalleista vain pienistä yksityiskohdista.

Kaasukäyttöinen Volkswagen Golf TGI nähdään Risto Virtasen testissä Teknavin 15. tuotantokauden 7. jaksossa maanantainan 7.5. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat ke 9.5. klo 14.00, la 12.5. klo 15.30 ja klo 00.30 sekä ma 14.5 klo 13.30 MTV3.

MIKÄ Kestosuosikin kaasulla kulkeva versio.

KENELLE Ympäristöarvoja arvostavalle autoilijalle.

AJETTAVUUS Golf on ajettavuudeltaan esimerkillinen perusauto. Mukavuus on hyvällä tasolla eikä ratin takana tule vastaan yllätyksiä. Lisäksi alusta pysyy mukana vauhdikkaammassa etenemisessä ja ääritilanteista selvitään loogisesti.

SUORITUSKYKY Kaasukäyttöisenä 1,4-litrainen moottori ei tarjoa aivan bensaversion tasoista suorituskykyä. Voimavarat riittävät arkiliikkumiseen, mutta esimerkiksi moottoritienopeuksissa ja isommalla lastilla kiihdytyksissä vaaditaan ennakointia. Pieni lisäpuhti ei siis olisi pahitteeksi.

TILAT Jos mielikuvat Golfin tiloista ovat muutaman mallisukupolven takaa, niin kannattaa käydä tutustumassa nykyiseen versioon. 180 senttisen kuljettajan takana istuu mukavasti toinen samanmittainen, ja myös tavaratilaa riittää perheellisen tarpeisiin, vaikkei välipohjan alapuolelta löydykään bensamallien tapaan piilotilaa. Kuljettajan paikalla kaikki on kohdallaan ja säätömahdollisuudet ovat vähintäänkin riittävät.

MALLISTO Kaasukäyttöinen Golf on tarjolla sekä hatchbackina että farmarina. Golfin tapauksessa kaasukäyttöisyydestä pitää maksaa lisähintaa noin 3 500 euroa. Mikäli autonsa haluaa manuaalina täytyy tyytyä Trendline-varusteluun, sillä Comfortlinen ja Highlinen yhteydessä auto on aina varustettu kaksoiskytkinautomaatilla.

Volkswagen Golf Variant 1,4 TGI DSG
Polttomoottori
1 395 cm3, R4 turbo
Teho 81 kW (110 hv) / 4 800 r/min
Vääntö 200 Nm / 1 500-3 500 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen automaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 10,9 s
Huippunopeus 196 km/h
EU-kulutus 3,5 kg/100 km
CO2-päästöt 95 g/km
Mitat Pituus 4 567 mm, leveys 1 799 mm, korkeus 1 446 mm, akseliväli 2 620 mm
Omamassa 1 391 kg
Perävaunumassa jarruin 1 400 kg
Tavaratila 424-1 439 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue lisää kaasuautoilusta:
Halpaa autoilua kaasulla – jopa puolta pienemmät polttoainekulut kuin bensiinillä
Ruokajätteestä kaasua tankkiin – Ikea aloitti yhteistyön Gasumin kanssa
Koeajossa kansansuosikin piilovihreä vaihtoehto ympäristön ystäville​​​​​​​

Teknavin uudet 15. tuotantokauden jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla. Jo esitetyt jaksot sekä lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.