Koeajossa Opelin laadukas tavarankuljetin

Siinä on jotain merkillisen tuttua – kyllä, Teknavin sisältöyhteistyökumppani Auto Bild Suomen koeajaman Opel Vivaron ikkunaruuduissa näkyvät GM-logojen ohella Renaultin tunnukset. Mitä ihmettä?

Tykkäsimme

Jopa yli 1 300 kilometriä yhdellä tankillisella

Emme tykänneet

Kengän kärki saattaa kykintä käytettäessä ottaa kiinni kojelaudan alaosaan

Hinta 32 250 euroa

Aivan oikein: samaa autoa valmistetaan myös nimillä Renault Trafic, Nissan Primastar ja Vauxhall Vivaro – jälkimmäisellä nimellä se tunnetaan Britanniassa. Monikansallinen tunnelma jatkuu kojelaudassa: selkeitä Opelin päänäyttöjä säestää Renaultista tuttu iso kosketusnäyttö.

Navigaattori opastaa pätevästi, ja se on helppo ohjelmoida – se ei tosin aina tunnista oikeita nopeusrajoituksia. Kookas näyttöruutu tuo mieleen Renaultin/Dacian vastaavat, mikä ei sinänsä ole ihme. Usb-portti on selkeästi näyttöruudun yläpuolella, mutta puhelimen latauskaapelin on oltava pitkä, muuten puhelinta ei pysty sijoittamaan helposti mihinkään.

Sportiven kolmenistuttavan penkin tarjoamat sivuttaistuki ja ristiseläntuki eivät ole sporttiset, mutta istuin on tarkoituksenmukainen. Kojelaudan päädyissä on kätevät mukitelineet. Kojelaudan päällä on avonaista säilytystilaa kuormakirjoille, ja lisäksi autossa on kaksi hansikaslokeroa. Myös istuimen alla on tilaa.

Koeajoautossa oli lisävarusteina ikkunallinen ja luukullinen väliseinä (50 €), oikean liukuoven ikkuna (80 €), ikkunalliset pariovet takana (90 €), vetokoukku (450 €) ja metalliväri (490 €).

Opelin pakettiauto on tasokas ajettava maantiellä.

Kahdella turbolla varustetun 140-hevosvoimaisen dieselin mainio 340 Nm:n vääntö saavutetaan alle 2 000 minuuttikierroksella, joten kone on mukavan vääntävä yleiskäyttöön.Sportivea ei silti pidä kevyelläkään kuormalla kuvitella varsinaiseksi ”Street Vaniksi”, sillä ohitukset eivät suju ihan heittämällä. Mutta tavarankuljetusajossa Sportive on ykkösluokan työkalu, jonka pitkä akseliväli ja sopivan mukava jousitus takaavat kuormaamattomanakin hyvän ja erittäin vakaan ajotuntuman. Vivaro Sportivea luotsaa mielikseen työtehtävissä.

Myös keskikulutus säilyy ainakin kevyellä kuormalla kohtuullisena. Kitkarenkailla varustetun koeajoauton kulutus oli ajotietokoneen mukaan noin 6,7 l/100 km, kun tehdas lupaa kulutukseksi tasan kuusi litraa. Täydellä tankilla toimintamatka on jopa yli 1 300 kilometriä.

6-portainen manuaalilaatikko toimii sujuvasti. Tosin kytkin on aavistuksen äkkinäinen, ja kokoa 44 olevan kengän kärki pyrkii toisinaan ottamaan kytkinpoljinta käyttäessä kiinni kojelaudan alaosaan.

Pitkä L2H1-kori tarjoaa kuuden kuution tavaratilan. Tilaan mahtuu eurolavoja, ja takapariovet aukeavat helposti – sivuliukuovi vaatii hieman voimaa. Sportiven saa myös 40 senttiä lyhyemmällä L1H1-korilla, jonka tilavuus on 5,2 kuutiometriä. Edullisemmassa Edition-mallistossa on tarjolla myös korkeamman korin omaava L2H2-vaihtoehto, jonka kapasiteetti on peräti 8,6 kuutiota.

Vääntävällä moottorilla varustettu Vivaro Van Sportive on luotu pitkän matkan kuljetuksiin. Väsyttämättömässä työjuhdassa on käytännöllinen tavaratila.

Opel Vivaro Van Sportive 1.6 CDTI BiTurbo ecoFLEX L2H1
Moottori 1598 cm³, R4, turbo
Teho 103 kW (140 hv) / 3500 r/min
Vääntö 340 Nm / 1750 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
0–100 km/h ei ilmoitettu
Huippunopeus 180 km/h
EU-Kulutus 6,0 l/100 km, diesel
CO2-päästöt 160 g/km
Mitat Pituus 5398, leveys 1956, korkeus 1971 mm, akseliväli 3498 mm
Omamassa 1650 kg
Vetomassa 2000/750 kg
Tavaratila 6,0 m3

Toimittanut: Juha Peltonen, Auto Bild Suomi