Koeajossa Nissan Navara – tyylitelty työkalu avolavamarkkinoille

Lava-autot mielletään työkaluiksi, mutta niiden ominaisuudet ovat muuttuneet henkilöautomaisempaan suuntaan. Nissan on hakenut Navaraan vaikutteita suosituista crossover-malleistaan.

Tykkäsimme

Raikkaasta ulkonäöstä

Helppokäyttöisyydestä

Emme tykänneet

Korin tärähtelyistä

Vaihteiston verkkaisesta toiminnasta

Hinta alkaen King Cab 32 118 €
Hinta alkaen Douple Cab 41 477 €
Koeajoauto 54 972 €

Nissan nousi vuosituhannen vaihteen jälkeisistä ongelmista uuteen nousuun crossover-markkinat räjäyttäneellä Qashqailla. Sittemmin Nissan on soveltanut suosikkimallissa hyväksi koettuja piirteitä myös muihin malleihin. Vaikka ajatus tuntuu hieman kaukaa haetulta, myös uusi Navara on saanut oman osansa crossover-tyylistä.

Uuden Navaran ulkomuotoon on haettu pyöreyden ohella pientä pullistelua. Etenkin korkea keula ja laidoilta nouseva konepelti antavat autolla todella massiivisen ilmeen. Samaa kikkaa käytetään myös Qashqaissa, mutta se ei ole yhtä hallitseva piirre muuten varsin kompaktissa autossa. Kokonaismitoiltaan Navara on tyypillinen luokassaan.

Sisätiloissa crossover-opit näkyvät enemmän. Kuljettajan näkökentästä löytyy tuttu mittaristo ja myös monitoimiohjauspyörä noudattaa henkilömallien linjaa. Tätäkin suurempana muutoksena edeltäjiin verrattuna on kosketusnäytöllinen multimediajärjestelmä, jonka yhteyteen on tarjolla myös 360-asteen kamerajärjestelmän. Tämä on todella suositeltava varuste etenkin ahtaissa paikoissa isoa autoa pyörittävälle.

Keskikonsolista löytyy kuitenkin myös työkonemaisuutta. Vaihdekeppi on jämäkkä ja sen etupuolelta löytyy hanskatkin kädessä käytettävät nelivetoon liittyvät säädöt. Myös ilmastoinnin säädöt ovat kiitettävän isoina nappeina, joskin ergonomonian näkökulmasta ne jäävät hieman turhan alas. Laatuvaikutelma ja viimeistely ovat hyvällä tasolla.

Nissan Navara Double Cabin ehkä suurin erikoisuus löytyy taka-akseliston jousituksesta. Lehtijousien sijaan pitkällä ohjaamolla varustetussa versiossa käytetään monivarsituentaa ja henkilöautoista tuttuja kierrejousia. Rakenne on ennen kaikkea kevyempi, mutta asiaa perustellaan myös tilansäästöllä ja mukavuudella. Sinänsä ratin takana eroa lehtijousitettuihin kilpailijoihin on vaikea todentaa, eikä mukavuudessakaan ole eroa. Tyhjänä ajettaessa perä on varsin nypyttävä, minkä lisäksi poikittaissaumojen tärähdykset välittyvät epämiellyttävästi ohjaamoon.

Uudistunut Navara herättää huomiota ulkonäöllään. Se on näyttävä ja kunnioitusta herättävä ilmestys, minkä lisäksi se tarjoaa myös työkäyttöön suunnattuja ominaisuuksia. Crossovereista lainatut piirteet ohjaamoon tekevät siitä huomattavasti edeltäjiä miellyttävämmän työskentelypaikan, mutta uudistuksia ei kuitenkaan ole tehty käytettävyyden ehdoilla.

MIKÄ Nissanin haastaja henkilöautomaisempien avolavojen joukkoon.

KENELLE Navara on sopiva yhdistelmä näyttävää ulkonäköä ja karskia käytettävyyttä monipuoliseen käyttöön.

AJETTAVUUS Navarassa istutaan huomattavan korkealla ja tämä tuntuu myös ajettavuudessa. Auto kallistelee varsin reilusti pehmeähkön jousituksen vuoksi, mutta tämä tuo etenemiseen sopivaa rauhallisuutta. Myöskään hitaaksi välitetty ohjaus ei houkuttele kovin vauhdikkaaseen kurvailuun. Muuten mukavaa menoa häiritsee ohjaamoon välittyvät tärähtelyt etenkin poikittaissaumojen kohdalla, vaikka taka-akseli onkin lehtijousien sijaan erillistuettu ja varustettu kierrejousilla Douple Cab -versiossa.

SUORITUSKYKY Tehokkain 190-hevosvoimainen kaksoisahdettu diesel liikuttaa tyhjää autoa kevyesti. Voimavarat riittävät epäilemättä myös raskaan lastin kuljettamiseen. Reippaammissa kiihdytyksissä vaihteiston rauhallinen toiminta hieman toppuuttelee menoheluja. Maaston puolella eteneminen varmistetaan alennusvaihteistolla ja takatasauspyörästön lukolla.

TILAT Navaran ohjaamossa on varsin avara tunnelma ja tilaa on hyvin. Ajoasento ei ole ihan niin henkilöautomainen kuin joillakin kilpailijoilla, ja etenkin ratin säätöihin toivoisi hieman enemmän pelivaraa. Takana istutaan varsin lyhyellä istuinosalla, mutta tarvittaessa aikuinen taittaa siellä matkaa riittävän tilan ansiosta. Lavan pohjassa on neljä kiinnityslenkkiä ja sivuilla neljä liikuteltavaa lenkkiä.

MALLISTO Tarjolla on kaksi koriversiota: kaksipaikkainen King Cab ja viisipaikkainen Douple Cab. 2,3-litraisesta dieselistä on valittavissa 160- ja 190-hevosvoimaiset versiot. Näistä pienempi on aina manuaalivaihteinen ja isomman saa lisäksi seitsemänvaihteisella automaattivaihteistolla. Varustetasot ovat henkilöautoista tutut Visia, Acenta, N-Connecta ja Tekna. Ensimmäisissä on nykyaikaiset välttämättömyydet, kun korkeammat tasot tuovat jo annoksen ylellisyyttä esimerkiksi ison kosketusnäytön ja nahkaverhoilun muodossa. Erilaisia ammattikäyttöön räätälöityjä lisävarusteita alleajosuojista kiinteisiin lavarakenteisiin on tarjolla yli 125 kappaletta.

Nissan Navara 2,3 dCi Douple Cab
Moottori
2 298 cm3, R4 tuplaturbo
Teho 140 kW (190 hv) / 3 750 r/min
Vääntö 450 Nm / 1 500-2 500 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen automaatti
Vetotapa Kytkettävä neliveto, takatauspyörästön lukko, alennusvaihteisto
0-100 km/h 10,8 s
Huippunopeus 180 km/h
EU-kulutus 7,0 l/100 km
CO2-päästöt 183 g/km
Mitat Pituus 5 300 mm, leveys 1 850 mm, korkeus ei ilmoitettu, akseliväli 3 150 mm
Omamassa 2 080 kg
Perävaunumassa jarruin 3 500 kg
Lavan mitat Syvyys 1 578 mm, leveys 1 560 / 1 130 (levein / kapein), korkeus 474 mm

Uusi Nissan Navara on Risto Virtasen testissä Teknavin 13. tuotantokauden kolmannessa jaksossa, joka ensiesitys nähdään maanantaina 27.3. kello 22.35 MTV3-kanavalla.

Kuvat: Mikko Autio