Koeajossa Nissan X-Trail – Qashqaita tuntemattomampi SUV vakuuttaa kyvyillään

Nissan uudisti molemmat kaupunkimaasturinsa samoihin aikoihin. Suomen markkinoilla eniten noteerattu Qashqai ei kuitenkaan ole valmistajalleen tärkein SUV-malli, vaan eniten paukkuja laitetaan X-Trailiin, joka ylsi vuonna 2016 maailman myydyimmäksi katumaasturiksi.

Hinta alkaen 31 591 €
Koeajoauton hinta 50 540 €

Tykkäsimme

Muotoilusta

Tiloista

Käytännöllisyydestä

Emme tykänneet

Moottorin äänekkyydestä

Ohjauksen tunnottomuudesta

Kuten Qashqain kohdalla, myös X-Trail uudistettiin asiakaspalautteiden perusteella. Toiveina laajalta asiakaskunnalta oli parannukset muotoilussa ja käytännöllisyydessä. Näiden lisäksi sisätilojen laatuvaikutelmaan ja muun muassa tietoviihdejärjestelmän käyttöliittymään tehtiin päivityksiä.

Auton saa viisi- tai seitsemänpaikkaisena, ja X-Trail korvaa lisäpaikoillaan markkinoilta pois jääneen seisemänpaikkaisen Qashqain. Lisäpenkkirivillä varustettua versiota arvellaankin myyvän Euroopassa 40 prosenttia kokonaismyynnistä. Qashqain tavoin myös X-Trail saa täydennystä itseohjautuvuuteen, kun Nissan lanseeraa markkinoille ProPILOT-teknologiaansa vuoden 2018 aikana.

Suomen markkinoilla Qashqain ja X-Trailin hintaero on noin 4900 euroa, kun vertaillaan samalla voimanlähteellä ja varustelutasolla varustettujen autojen lähtöhintoja (130 hevosvoimainen diesel ja Visia-varustetaso). Lisärahalla itselleen saa huomattavasti suuremman ja jämäkämmän tuntuisen kaupunkimaasturin, jonka akseliväli on kuusi senttimetriä pidempi ja maavara 3 senttimetriä korkeampi. Autot muistuttavat ulkoisesti läheisesti toisiaan saman sukunäköisyyden vuoksi, mutta X-Trailissa korostuu muistot auton kulmikkuudesta.

Vuonna 2000 tapahtuneen lanseerauksensa jälkeen maailmalle on lähtenyt yli 3,7 miljoonaa X-Trailia, kun mukaan lasketaan myös Yhdysvaltain markkinoilden vastaava Rogue-nimisenä myytävä malli.

Vaikka X-Trailin pitkä historia lisää sen luotettavuutta ja kehitystyössä on kuunneltu erityisesti vanhoja asiakkaita, ovat sen kilpailuasetelmat muuttuneet viime vuosina huomattavasti. Markkinoilla on tällä hetkellä laaja kattaus joko modernimpaa linjaa edustavista kaupunkimaastureita tai rouheampia, käytännöllisyyttä korostavia, jopa työkonemaisempia autoja. X-Trailin kohdalla ominaisuudet painottuvat ainakin toistaiseksi enemmän käytännöllisyyden puolelle, jolloin näytön grafiikka ei ole hienostuneinta eikä moottoriäänistä pidä välittää turhia. Muotoilussa on kuitenkin pyritty samaan helposti lähestyttävään hyväntuulisuuteen kuin sukunäköisyydeltään samankaltaisessa Qashqaissa.

MIKÄ Nissanin SUV-perheen suurin ja kyvykkäin.

KENELLE Tilava ja käytännölllinen kaupunkimaasturi, jonka saa myös 7-paikkaisena.

AJETTAVUUS Pienemmän Qashqain tavoin X-Trailin ajettavuus tarjoaa kevyttä ja mukavuuspainotteista ajotuntumaa. Ohjaus ei välitä kovin tarkkaa tuntumaa tiestä, ja ääritilanteissa kuljettaja saattaa sortua liiallisiin ratinliikkeisiin tuntumaa hakiessaan. Suuren auton hallinta normaalitilanteessa on kuitenkin helppoa ja mukavaa. 

SUORITUSKYKY Kaksi-litrainen dieselmoottori vääntää liikkeellelähdöissä äänekkäästi, mutta kevyesti lähes kaksitonnista autoa. Voimanlähteen tekemä työ kiristyy kiihdytyksissä selkeästi ja vaihteisto heräilee nopeisiin käskyihin viiveellä. Tuulen suhinat ja rengasmelu ovat kuitenkin eristetty hyvin ja tasaisessa työssä myös moottori rauhoittuu.

TILAT X-Trailin kasvanut tavaratila vetää suurimmillaan viisipaikkaisessa versiossa 565 litraa, mikä on 65 litraa edeltäjämallia enemmän. Seitsemänpaikkaisen version tavaratila, 445 litraa, on pysynyt ennallaan. Tavaratilan uusia innovaatioita edustaa tilanjakaja, joka mahdollistaa yhdeksän eri variaatiota tilan jakamiseen. Lisäksi sähkötoimisen takaluukun voi heilauttaa jalalla auki takapuskurin alta. X-Trail tuntuu huomattavasti suuremmalta autolta kuin Qashqai, mutta todellisuudessa kuusi senttimetriä pidempi akselinväli ei muuta auton tiloja huomattavasti. Suurin etu tuntuu takapenkeillä, joissa pidennys pitää kattolinjan korkealla pidemmälle. Tilantunnetta etuistuimilla luovat leveät istuimet, joiden ergonomia on riittävän tukevaa arkiajoon.

MALLISTO Vaikka Suomen markkinoilla X-Trailin kysyntä jää Qashqain varjoon, on suuremmasta katumaasturista saatavilla valikoimaa. Viisi- tai seitsemän paikkaisuuden lisäksi saatavilla on neljä varustetasoa. Dieselpainotteisessa moottoriperheessä on 130 ja 177 hevosvoimaiset diesel-voimanlähteet joko etu- tai nelivetoisina. Molemmista on saatavilla joko kuusivaihteinen manuaaliversio tai 8-vaihteinen CVT-automaatti. Bensiinivaihtoehtona saatavilla on ainoastaan 163 hevosvoimainen manuaali-etuveto.

Nissan X-Trail dCi 177 Xtronic Tekna 4×4
Polttomoottori 1 995 cm3, R4 turbo
Teho 130 kW (177 hv) / 3 750 r/min
Vääntö 380 Nm / 2 000 r/min
Vaihteisto Portaaton CVT-automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 10,0 s
Huippunopeus 196 km/h
EU-kulutus 6,1 l/100 km
CO2-päästöt 162 g/km
Mitat Pituus 4 460 mm, leveys 1 830 mm, korkeus 1 715 mm, akseliväli 2 705 mm
Omamassa 1 830 kg
Perävaunumassa jarruin 1 650 kg
Tavaratila 565 l
Maavara 210 mm

Kuvat: Mia Pelttari

Lue myös:
Koeajossa lisää puhtia saanut Nissan X-Trail
Koeajossa Nissan X-Trailin tehodiesel: jättää kaipaamaan vieläkin enemmän